تجربه روزهای آرام
کیهان کلهر در اروپا بداهه نوازی می‌کند
موسیقی ایران روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. در این روزها چندین آلبوم منتشر شد، مردم به تماشای کنسرت‌های مختلفی نشستند ،بررسی و داوری آثار متقاضیان شرکت در بخش رقابتی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شروع شد، شهرام ناظری و حسین علیزاده پس از حدود بیست سال، بار دیگر کنار یکدیگر قرار گرفتند و آبچوری قوشمه نواز از میان اهالی موسیقی رخت بربست.

اتفاقی که در هفته‌ای که گذشت، افتاد، این بود که یکی از هفت اثر ماندگار موسیقی در ایران منتشر شد که استاد سرور احمدی سازنده آن بود. این آلبوم به همت انجمن موسیقی ایران به بازار عرضه شد و در حوزه موسیقی مقامی تربت جام در قالب ۷ قطعه موسیقی است.در این آلبوم قطعاتی همچون الله هو، شاه زمان، سرحدی بالای دسته، چهاربیتی حسن آبادی، ای عزیز باعزت، مشق پلتان و چهاربیتی کوچه باغی، غریبی و جمشیدی وجود دارد.
رستاک به صحنه می‌رود
گروه موسیقی ایرانی رستاک به سرپرستی سیامک سپهری اسفندماه ۱۳۸۹ در تهران کنسرت برگزار می‌کند. گروه موسیقی ایرانی رستاک که آبان‌ماه سال جاری کنسرت موفقی را در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار کرده بود، آماده برگزاری کنسرتی دیگر در اسفندماه است.این گروه، همچنین سرگرم تمرین و اجرای آلبوم تازه خود است. رستاک در حال تمرین و ضبط موسیقی قشقایی، مازندران، فارس و موسیقی جنوب است و به زودی چند قطعه دیگر را به این مجموعه اضافه می‌کند.

ترانه سرایی که انتقاد برانگیخت
روزبه بمانی در پی حضور ترانه‌های سخیف و کم ارزش در بازار موسیقی؛ در گفت‌وگو با فرهنگخانه، به انتقاد از ترانه و برخی از ترانه سرایان پرداخته بود. این عمل وی موجب انتقاد بعضی‌ها قرار گرفت. طی این گزارش بمانی گفته بود:کلامی که در ترانه‌ها استفاده می‌شود، بیشتر برای تهییج لحظه‌ای است تا حس شاعرانه! همچنین گفته بود: ترجیح می‌دهم در شرایطی که همه جور کار به بازار عرضه می‌شود، یا کار نکنم و یا پروژه‌ای کار کنم. بیشتر ترانه‌های من از خارج از کشور منتشر می‌شود، ولی این روز‌ها کلا روزهای بیکاری و یا کم کاری را تجربه می‌کنم. چون ترجیح می‌دهم ترانه‌های کل آلبومی را که به من پیشنهاد شده، خودم بسرایم و مراحل تولید آن را نیز خودم انجام دهم. اما از آنجایی که در ایران کار کمتر کسی منجر به چنین اتفاقی می‌شود، من هم ترجیح می‌دهم کمتر کار کنم. بمانی بااشاره به اینکه روزهای کنونی موسیقی، روزهای ترانه‌های خوب نیست گفت: وقتی این همه موسیقی به وجود آمده، طبیعی است که هر کلامی هم ممکن است شکل بگیرد و وارد جامعه شود.
من هم مخالف چنین جریانی نیستم، ولی اگر هم مخالف باشم که مخالفت من فرقی به حال موسیقی نمی‌کند، چرا که موسیقی در جریان است و هر کس با سلیقه‌ای که دارد از موسیقی سلیقه‌ای خودش حمایت می‌کند. به همین دلیل ترانه‌ای هم که با آن موسیقی عجین است، جریان خود را پیدا می‌کند.همین حرف‌ها به اضافه حرف‌های دیگری از وی خبر ساز شد.
استقبال بلژیکی‌ها از گروه بال وشان
گروه موسیقی «بال وشان» به سرپرستی و آهنگسازی کیوان کیانیان با همخوانی ژیوار شیخ الاسلامی در شهر ژنت در کشور بلژیک روی صحنه رفت.
همچنین گروه موسیقی «بال وشان» در همین ماه در شهر فرانکفورت آلمان، شهرهای استکهلم، وستروس و اوسپالای سوئد اجرا خواهد داشت.گروه «بال وشان» به سرپرستی و آهنگسازی کیوان کیانیان، ژیوار شیخ‌الاسلامی (همخوان)، ایثار یاور (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، سونیا نظامی (نوازنده کمانچه) و تینا پیرهادی (نوازنده عود) با استقبال خوبی از سوی بلژیکی‌ها مواجه شد.
ناظری و علیزاده دوباره با هم
شهرام ناظری و حسین علیزاده، دو چهره نامدار موسیقی ایرانی، پس از حدود بیست سال، بار دیگر کنار یکدیگر قرار می گیرند تا کنسرت‌هایی را در چند شهر اروپایی برگزار کنند. این کنسرت ها از ۲۰ مه تا ۲۹ مه (۳۰ اردیبهشت تا ۸ خرداد ۱۳۹۰) در شهرهای کلن، فرانکفورت، استکهلم، گوتنبرگ، مادرید، اسلو و آمستردام برگزار خواهد شد.
نخستین دور همکاری‌های شهرام ناظری وحسین علیزاده به نیمه دوم دهه پنجاه و به ویژه در قالب گروه عارف باز می‌گردد. پیوندهای هنری این دو، چند سال بعد در جریان ضبط و عرضه آلبوم‌های چاوش، با همکاری هنرمندان نامداری چون محمد رضا لطفی و شماری از موزیسین‌های جوان و با استعداد آن دوران گسترش یافت.


بررسی آثار فجر آغاز شد
بررسی و داوری آثار متقاضیان شرکت در بخش رقابتی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شروع شد. پیش از این مهلت شرکت در فراخوان بخش رقابتی این جشنواره، تا ۵ دی اعلام شده بود که به سبب استقبال متقاضیان برای حضور در این جشنواره، تا ۱۵ دی تمدید شده بود. بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دوم تا هشتم اسفند ماه، در چهار بخش رقابتی، جنبی، بین‌الملل و سخنرانی برگزار می‌شود.
دارکوبی‌ها به دنبال ملودی‌های غیرایرانی
گروه موسیقی دارکوب دومین آلبوم خود را با همراهی دو نوازنده ترک و ارمنی و با بهره‌گیری از موسیقی‌های محلی ایران، ترکیه و ارمنستان منتشر می‌کند. حال و هوای این اثر از نظر تنظیم متفاوت‌تر و ریتمیک‌تر از آلبوم اول است که این مساله به تفکر اصلی گروه دارکوب که محوریت را بر ریتم و سازهای ضربی قرار داده، باز می‌گردد. از آنجایی که چند قطعه باکلام در این آلبوم وجود دارد، یک خواننده نیز در کنار اعضا قرار خواهد گرفت.این اثر که به زودی وارد مرحله ضبط می‌شود، سال آینده در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.
رجب‌پور از پیام صالحی انتقاد کرد
محسن رجب‌پور، مدیرعامل شرکت ترانه‌ شرقی و مدیر گروه موسیقی پاپ آریان درباره‌ انتشار آلبوم «حس» پیام صالحی جدای از گروه آریان به موسیقی ما گفت: پیام خیلی دلش می‌خواست که این کار را تجربه کند. اگر هم این کارها را می‌خواست با آریان اجرا کند موفق نمی‌شد، چون این آثار به سبک موسیقی آریانی‌ها نمی‌آمد. خیلی هم دلش می‌خواست که این کارش نتیجه بگیرد اما خودش باید سبک و سنگین بکند که آیا این اتفاق افتاده است یا نه. او ادامه داد: ما می‌خواستیم که این اصرارهای او جواب بدهد و خودش بتواند نتیجه بگیرد.به هر حال انتشار این
سی دی آن هم به صورت مستقل توسط پیام صالحی برای آریان آسیب‌هایی داشت. اما من گفتم که این مساله در حوزه‌ مسائل شخصی‌شان است و باید خودشان برای آن تصمیم بگیرند. نمی‌دانم الان که چند ماه از این ماجرا گذشته احساس می ‌کند این ماجرا برایش موضوع خوبی بوده است یا نه، اما نظر شخصی من این است که اگر جای او بودم این کار را نمی‌کردم.
امیر توسلی به محسن شریفیان جوابیه داد
امیر توسلی؛ آهنگساز مجموعه مختارنامه گفت: ساخت موسیقی مجموعه مختارنامه تماما اوریژینال است و نام خواننده لالایی پایانی با وجود تمام تغییرات در ساخت موسیقی نیز در تیتراژ ذکر شده است.امیر توسلی در ارتباط با ادعای محسن شریفیان در رابطه با استفاده از نماآهنگ‌های این آهنگساز در این پروژه گفت: ادعای این آهنگساز بوشهری را تکذیب می‌کنم و معتقدم موسیقی بومی یک ناحیه تنها متعلق به یک شخص خاص نیست، بلکه متعلق به تمام اقوام آن کشور است.وی در ادامه عنوان کرد: تمام قطعات موسیقی این مجموعه اوریژینال است به استثنای لالایی تیتراژ پایانی و ترانه تیتراژ اول.
بداهه نوازی کیهان کلهر در اروپا
هفته قبل خبر رسید کیهان کلهر طی روزهای آینده در دو شهر اروپا به اجرای بداهه‌نوازی می‌پردازد. آهنگساز و نوازنده‌ برجسته کمانچه که امسال برای چهارمین بار نامزد دریافت جایزه‌ گرمی شده، بنا دارد تا در روزهای آینده در فرانسه و بلژیک روی صحنه برود و موسیقی ایرانی را به گوش مخاطبان اروپایی‌اش برساند. کلهر در این کنسرت‌ها که در شهرهای بروکسل و پاریس برگزار خواهدشد، به همراه مجید خلج نوازنده‌ تنبک به اجرای برنامه می‌پردازد.