چرا بعد از اجرا قرارداد می‌بندند؟

فرهنگ و هنر- امیر دژاکام که این روزها نمایش «یک دامن ماه و ستاره‌» را به صحنه می‌برد، گفت: ما حتی برای تاکسی سوار شدن هم اول مبلغ کرایه را مورد توافق قرار می‌دهیم، اما چگونه است که در مورد تئاتر چنین اتفاقی نمی‌افتد. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره‌ نوع قرارداد نمایشش به ایسنا گفت: قرارداد من بر اساس قرارداد تیپ است؛ چرا که در غیر این صورت نمی‌شد این نمایش را با این گروه گسترده به صحنه برد.

وی یادآور شد: تئاتر هنر مادر است باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا باید گروه نمایشی مدتی بعد از اجرای‌نمایششان قرارداد ببندند در حالی که دین ما می‌گوید پیش از خشک شدن عرق کارگر دستمزدش را بدهید، اما همیشه عشق هنرمندان به رخ آنها کشیده می‌شود. دژاکام درباره‌ شیوه‌نامه‌ جدید شورای حمایت از آثار توضیح داد: هنوز این شیوه‌نامه را نخوانده‌ام اما از گوشه و کنار شنیده‌ام که بچه‌های تئاتری اعتراضاتی دارند به هرحال حق آنهاست باید حقوق بچه‌های تئاتر بعد از این همه سال زحمت و تلاش آنها پرداخته شود، بسیاری از هنرمندان شریف ما مشکل دستمزد دارند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به دستمزد کارگردان‌ها که در «قراردادتیپ» لحاظ شده یادآور شد: هر کارگردان تنها سالی یکبار می‌تواند کار کند، اگر قرار باشد از طریق تئاتر امرار معاش کند حتی بالاترین مبلغی که در قرارداد تیپ لحاظ شده پاسخگو نخواهد بود. اگر می‌خواهیم تئاترمان جریان سالم و آرامی داشته باشد، باید پیش از شروع تمرین قرارداد بسته شود تا کارگردان براساس مبلغ قرارداد کار خود را آماده کند.