عکس یک copy

برخی رسانه‌ها رقم‌های نجومی50  تا 70هزار میلیارد تومانی را درباره درآمدهای صداوسیما منتشر کرده‌اند و برخی دیگر گفته‌اند این رقم کمتر از 10هزار میلیارد است. اما هرچه باشد، امسال طبق برآوردها، 423میلیارد تومان از طریق تبلیغات انتخابات مجلس به دخل این سازمان اضافه می‌شود.

آغاز ماجرا

شاید نخستین بار مدیر سابق روابط‌عمومی سازمان صداوسیما بود که به درآمد 423میلیارد تومانی صداوسیما از محل تبلیغ نامزدهای انتخابات مجلس اشاره کرد. او روز جمعه با انتشار متنی کوتاه و طعنه‌آمیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: با اعلام صداوسیما به نامزد‌ها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد متغیر است که در تهران به بالای ۱۰۰میلیون تومان می‌رسد؛ به طور میانگین حداقل حدود ۴۲۳میلیارد تومان درآمد از انتخابات دوازدهم مجلس. آیا چنین کاری در مسیر عدالت رسانه‌ای است؟ طعنه او به حرف‌های چند روز پیش پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، برمی‌گشت که گفته بود: در کنار شبکه‌های استانی و ملی ۲۰۰ کانال انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود تا با استفاده از این ظرفیت، اقدامی برای گسترش عدالت برقرار شود تا نامزدهای بدون پشتیبانی احزاب هم بتوانند برنامه‌های خود را ارائه کنند. او گفته بود: در ۷ روز فرصت تبلیغات انتخاباتی این کانال‌های انتخاباتی به صورت ۲۴ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها قرار می‌گیرد و هر نامزدی ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات تصویری دارد که محورهای آن هم مشخص است.  

برای مثال حوزه انتخابیه تهران 2400 نامزد انتخاباتی دارد که با توجه به اختصاص 20 دقیقه برای هر نامزد، مجموعا 48هزار دقیقه برنامه صرف این حوزه خواهد شد. به بیان دیگر 5 کانال تلویزیونی باید به مدت هفت روز به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه تبلیغات پخش کنند. حالا این برنامه پیچیده و عجیب‌ را به کل کشور تسری بدهید. این کاری است که سازمان صداوسیما به‌گفته رئیس آن، درصدد است تا در طول هفت روز تبلیغات انتخابات در همه استان‌های کشور انجام دهد.

هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا‌وسیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.

برآوردهای درآمدی

طبق جدولی که روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد، تعرفه تبلیغات برای نامزدها در استان‌های مختلف، متفاوت است. اگرچه شاخص‌های دقیق مربوط به نرخ‌گذاری این تعرفه‌ها هنوز منتشر نشده اما احتمالا هزینه تبلیغ با توجه به تراکم نامزدهای انتخاباتی و ظرفیت‌های پخش در هر استان تعیین شده است. کمترین رقم 5میلیون تومان و بیشترین رقم 150میلیون تومان محاسبه شده و رقم 150میلیون تومانی فقط برای نامزدهای تهران است. در بیشتر استان‌ها کف و سقف این رقم چیزی میان 20 تا 70میلیون تومان است. با این حساب می‌توان گفت به طور میانگین، صدا‌وسیما حدود 45میلیون تومان از هر نماینده دریافت می‌کند تا تبلیغاتش را در تلویزیون پخش کند.

از سوی دیگر، طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان، حدود 11 نفر در انتخابات امسال برای تصدی هر کرسی‌ مجلس رقابت خواهند کرد. با یک دو‌دوتا چهارتای ساده می‌توان دریافت که صداوسیما در هفت روز فرصت تبلیغاتی نامزدها، با پخش تبلیغات تصویری آنان به طور میانگین حدود 495میلیارد تومان کسب می‌کند که رقم بسیار خوبی برای یک دوره زمانی هفت‌روزه است. یعنی به ازای هر روز 70.7میلیارد تومان و به ازای هر دقیقه حدودا 49میلیون تومان. به قول رئیس‌جمهور سابق کشور: علی برکت‌الله... اما آیا این درآمد محقق می‌شود؟ آیا نامزدها ظرفیت‌ پخش شبکه‌های استانی را برای تبلیغات خود انتخاب می‌کنند؟ هنوز چیزی مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید که این ردیف درآمدی جدید در سازمان صداوسیما چگونه رقم‌های خود را محقق می‌کند.