همت تاریخی سینمای ایران

میانگین قیمت بلیت بر اساس آمارهایی که موسسه سینما شهر منتشر کرده حدود ۴۲هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. نکته قابل‌توجه درباره میانگین قیمت بلیت این است که برخی سینماها در شهرهای مختلف کشور بلیت سینماها را با قیمت پایین‌تری نسبت به تهران عرضه می‌کنند. همچنین در روزهای سه‌شنبه که بلیت سینماها نیم‌بها حساب می‌شود، شمار تماشاگران فیلم‌ها در سینماها بسیار بیشتر است و طبیعتا بلیت‌های پرشمار و نیم‌بهای فروش رفته در این روز، میانگین نهایی قیمت بلیت را نیز دستخوش تغییر می‌کنند.

جزئیات بازار

در رکورد هزار میلیاردی سینما، فروش فیلم‌هایی که در سال ۱۴۰۱ اکران شده و نمایششان در سال ۱۴۰۲ ادامه داشته نیز محاسبه شده است. سهم فیلم‌های اکران شده در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۵۵میلیارد تومان و سهم ادامه اکران فیلم‌های ۱۴۰۱نیز مجموعا حدود ۴۹میلیارد تومان بوده است؛ یعنی سهم اکران آنلاین و اکران پرده‌ای در مجموع. در آمار هزار میلیاردی فروش سینماها یک پازل کوچک اما ارزشمند نیز وجود دارد: فروش بیش از ۱۰.۵میلیارد تومان فیلم‌های هنر‌و‌تجربه و فیلم‌های خارجی. این فیلم‌ها ۲۰۷هزار نفر مخاطب داشته‌اند.

آیا سینما رفتن ارزان است؟

انتشار خبر هزار‌میلیاردی شدن سینما تقریبا همزمان با انتشار خبرهایی درباره ۸۰هزار تومانی شدن بلیت سینماها بود. چنان‌که گفته شد میانگین قیمت بلیت سینماها بر اساس گزارش یادشده، ۴۲هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. چندی پیش در همین صفحه نوشتیم که قیمت بلیت سینماها، به قول همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش، ارزان‌تر از پف‌فیل و پفک‌نمکی است. در این وضعیت، برخی کارشناسان می‌گویند قیمت بلیت سینماها باید ۵۰۰هزار تومان باشد و برخی دیگر اصرار بر ثابت ماندن قیمت بلیت یا شناور شدن قیمت‌ها دارند. به‌هرحال نکته قابل‌توجه این است که ارزان بودن بلیت سینماها، موجب استقبال گسترده از فیلم‌ها و پر شدن صندلی‌ سالن‌ها می‌شود. مدیران سینما باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند همه صندلی‌ها را با بلیت ارزان پر کنند یا فروش نیمی از آنها با قیمت بالاتر را می‌پسندند. آنچه عیان است، ارزان بودن قیمت بلیت سینماست نسبت به سایر محصولات مشابه مانند کنسرت، تئاتر، استخر و ...

کمدی‌ها در صدر

فروش قابل‌توجه کمدی‌ها در گیشه امسال نشان‌دهنده نیاز دوستداران سینما به شادی و تفریح در سالن‌های سینماست. طبیعی است که با توجه به این روند، اکران سال آینده نیز در انحصار کمدی‌ها خواهد بود. امسال بیش از ۷۰درصد فروش فیلم‌ها به طور انحصاری در اختیار ۵ فیلم کمدی پرفروش بوده است. فسیل، هتل، شهر هرت، ویلای ساحلی، آهنگ دو‌نفره و ... سردمداران فروش کمدی‌ها در بازار هستند.

بازارهای موازی

به نظر می‌رسد رویکرد تفریحی سینما‌روها در ایران به بازار سینما، صنایع پیرامونی این تفریح مانند خوراکی‌فروشی‌ها و بازار کالاها و خدمات فرهنگی را در جوار سینماها پررونق خواهد کرد. البته تبدیل سینماها به مجتمع‌های رفاهی-تفریحی از بیش از یک دهه پیش در ایران رخ داده است اما به نظر می‌رسد در صورت ادامه روند خوب فروش فیلم‌ها، بازارهای موازی بیش از پیش رونق بگیرند. همچنین مجموعه‌های تجاری-فرهنگی با سالن‌های نمایش تئاتر، کنسرت و ... در کنار سینماها از ظرفیت‌های بزرگی هستند که می‌توانند آینده بازارهای فرهنگی در ایران را دستخوش تحول کنند؛ آنچه می‌توان به عنوان همجوشی بازارهای فرهنگی و هنری خواند.

سینمای کودکان

در فروش فیلم‌های امسال، نکته کمتر‌دیده‌شده رونق فروش فیلم‌های کودکان و نوجوانان است. در سال گذشته فیلم‌های پویانمایی توانستند رکوردهای فروش خوبی به جا بگذارند. امسال سه فیلم پویانمایی مجموعا ۸۲میلیارد تومان فروش داشته‌اند که معادل ۸درصد از کل فروش بازار است. سینمای کودک و نوجوان با توجه به اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای تولید محصولات فرهنگی مانند اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر و ... دارد، می‌تواند در رونق بازارهای موازی میدان‌داری کند.