ساز ناکوک صدور مجوز‌ها

این در حالی است که وزارت فرهنگ هر بار در مواردی که منجر به لغو کنسرت‌ها شده‌، تاکید کرده است پیش از صدور هرگونه مجوزی برای برگزاری کنسرت از دستگاه‌های مختلف استعلام گرفته می‌شود، آنها پاسخ می‌دهند و صدور مجوز یک فرآیند کاملا قانونی را طی می‌کند. حالا علیرضا قربانی که دور جدید تور کنسرت‌هایش را به‌تازگی آغاز کرده است، از عدم‌صدور مجوز برای اجرا در اصفهان خبر داده و در صفحه شخصی‌اش در این باره نوشته است: «روزگار غریبی است نازنین، متاسفانه طی روزهای گذشته به‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های خارج از تصور تیم اجرایی برای برگزاری کنسرت در شهر اصفهان، مجوز کنسرت صادر نشد.

به عنوان عضوی از جامعه هنر مستقل کشور اعلام می‌کنم، کم‌سعادت بودیم از دیدار مردم شریف و هنرپرور اصفهان که سهم غیرقابل‌ انکاری در فرهنگ و هنر این سرزمین و حال‌و‌هوای یگانه‌اش دارند. از همه عزیزانی که مثل همیشه با مهر برای حضور در کنسرت اشاره‌شده برنامه‌ریزی کرده بودند، عذرخواهی می‌کنیم و با لطف پروردگار و امیدوار به رفع برخی موانع غیرمنطقی و با انرژی مضاعف به دیدارتان خواهیم آمد. شرح سختی‌ها و مشکلات و پیچیدگی‌های پیش‌ روی این مسیر در این مقال نمی‌گنجد.»

در ماه‌های گذشته سخنان محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره غیرموجه بودن اجرای موسیقی‌‌ در شهرهای مذهبی مشهد و قم و شبیه دانستن این شهرها با واتیکان نیز حاشیه‌هایی در پی داشت؛ اگر چه این مقام مسوول در مصاحبه‌ای دیگر متذکر شد که منظور وی بد فهمیده شده و مقصود او اجرای برخی کنسرت‌های پاپ بوده که در شأن شهرهای مذهبی نیست. اما این بار هنوز به‌درستی معلوم نشده به چه دلیل در راه اجرای یک کنسرت غیرپاپ در شهری چون اصفهان که خاستگاه هنر و موسیقیدان‌های بنامی چون جلیل شهناز، حسن کسائی و خوانندگان شهیری چون تاج اصفهانی بوده مانع ایجاد شده است.

تور کنسرت‌های علیرضا قربانی که از ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شده بود، پس از اجرا در شهرهای مختلف کشور و یک استراحت چندماهه، در دور جدید در شهرکرد، تبریز، ساری و شیراز ادامه یافته است. این هنرمند امروز ۲۵مهرماه در شیراز کنسرت دارد و سپس در ادامه این مسیر ۳۰ مهر و یکم و دوم آبان در تبریز و پنجم و ششم آبان نیز در ساری میزبان مخاطبان خواهد بود.