پولسازهای سینما در ترازوی منتقدان

فروش ۵/ ۲میلیاردی این دو فیلم در کمتر از دو ماه توجه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود معطوف کرده و نقدهای بسیاری از سوی منتقدان بزرگ سینمایی جهان درباره این دو فیلم منتشر شده است. کریستوفر نولان و فیلم جدیدش «اوپنهایمر» که نیازی به معرفی ندارند. «باربی» فیلم مهم دیگری از یکی از بااستعدادترین کارگردانان زن نسل جدید یعنی گرتا گرویک است؛ فیلمی که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت و حواشی خاص خودش را هم داشت که در نهایت منجر به ممنوعیت اکران فیلم در برخی کشورها شد. بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اسکار ۲۰۲۴ با حضور این دو فیلم یکی از جذاب‌ترین و بهترین مراسم‌های تاریخ این رویداد سینمایی خواهد بود. همچنین با نزدیک شدن به فصل جوایز،‌ همه منتظرند تا ببینند کدام‌یک از این دو فیلم معروف و محبوب جوایز را درو خواهند کرد.

حیرت کامل از اوپنهایمر

جاناتان دین، ساندی تایمز: «اوپنهایمر» یک فیلم ناطق پرمایه و تنش‌دار است که اگر یک پاره آن درباره بمب باشد باقی آن در مورد سرنوشت ضلالت‌بار ماست. تابستان خوبی را برایتان آرزو می‌کنم! مورفی که عالی بازی کرده؛ اما بازیگران نقش‌های مکمل فیلم هم معرکه هستند: دیمون و داونی جونیور و ارنرایک نقش‌های نفس‌گیری بازی کرده‌اند. «اوپنهایمر» فیلم جسور و خلاق و پیچیده‌ای است که تماشاچی را به لرزه می‌اندازد.

کنت توران، منتقد اسبق لس‌آنجلس تایمز: تاثیرگذارترین فیلم کریستوفر نولان است. نبوغ بصری نولان که شاخص است. از رویکرد او به زندگی اوپنهایمر فیلمی درمی‌آید که باید در سینمای اخیر آمریکا بی‌سابقه باشد.

مت می‌توم، سردبیر توتال‌فیلم: شخصیت‌کاوی گران‌قدری دارد و بازی کیلین مورفی در نقش شخصیت اصلی آن خارق‌العاده است. این درام تاریخی حماسی را نولان ساخته است و حساسیت‌های فیلم‌سازی شاخص خودش را به آن داده است. از کدام وجه آن بگوییم؟ تنش فیلم؟ ساختار آن؟ مقایسه مقیاس‌های فیزیکی؟ یا صداسازی حیرت‌انگیز و تصویرسازی‌های خارق‌العاده آن؟ حیرت‌انگیز است.

کای برد، تاریخ‌نگار: در‌حال‌حاضر حیرت‌زده هستم و هنوز از نظر عاطفی از تماشای آن بیرون نیامده‌ام. این فیلم به نظر من به‌عنوان یک دستاورد هنری حیرت‌انگیز شناخته خواهد شد و من امیدوار هستم که تماشای آن به بحث‌های ملی و حتی سراسری دامن بزند تا حرف اوپنهایمر به گوش همگان برسد. اوپنهایمر تلاش داشته تا در مورد مسائل مهمی حرف بزند؛ درمورد اینکه زندگی در عصر اتم باید چگونه باشد؟ ما چگونه می‌توانیم در کنار بمب زندگی کنیم؟ مک‌کارتیسم چه بوده؟ وطن‌پرست بودن چه معنی دارد؟ در جوامعی که در علم و تکنولوژی غرق شده‌اند دانشمندان در بیان مشکلات عمومی چه سهمی دارند؟

جورج الوود، منتقد پلی‌لیست: من توقع زیادی نداشتم و اوپنهایمر را هفته پیش دیدم. حیرت کردم. سه ساعت است؛ اما سه ساعت پرمایه اسکورسیزی‌گونه که بیست دقیقه آخر آن ختم تکان‌دهنده سه خط روایی است (همین‌جاست که علت نقش‌آفرینی امیلی بلانت برجسته می‌شود).

رابی کالین، منتقد تلگراف: بعد دیدن فیلم نمی‌دانستم که باید زبان به دندان بگیرم و اوپنهایمر را اسرارآمیز جلوه بدهم یا از این بگویم که مغزم را زمین‌گیر کرده است. مثل هسته پلوتونیوم شکافته شده است. سر تیتراژ پایانی داشتم مثل ابر بهار اشک می‌ریختم. دیگر چه بگویم؟

تقدیر گسترده از باربی

پری نمیروف، منتقد کولایدر: باربی آن هومرانی نبود که انتظار داشتید؟ یا شاید بگویید نباید در حق موضوع آن اجحاف داشت. فیلم خوش‌ساخت و جسوری است که صدا و دیدگاه بسیار موکدی دارد چنان‌که شاید با خود بگویید این فیلم چگونه ساخته شده است؟ من همیشه با دیدن چنین کیفیتی مجذوب یک فیلم می‌شوم. از داستان آن بگویم که نظرم درباره آن دوپهلو است. فیلم در مورد باربی مارگو رابی و نقش‌آفرینی او موفق بوده؛ اما از شخصیت‌های دیگر داستان صرف‌نظر کرده است. هرکدامشان نقطه‌عطفی در داستان دارند و متاسفانه هیچ‌کدام چنان که باید از قاب تصویر سهم نگرفته‌اند.

کتسی استفان، نشریه ورایتی: باربی کامل است. یک ورجه‌وورجه شوخ و شگفت‌آور و پرسروصداست و حرف گرتا گرویگ سازنده آن این است که زن بودن در این بازی به چه معنی است. نقش‌آفرینی همه عوامل آن درخشان است به‌خصوص مارگو رابی و رایان گاسلینگ که انگار برای این نقش‌ها آفریده شده‌اند.

کارلا رناتا، منتقد راتن‌تومیتوز: من با دیدن «باربی» گرتا گرویگ به وجد آمده‌ام. چیدمان حرکات بازیگران این فیلم بسیار جذاب و خوش‌ساخت است، به‌خصوص که سیمو لیو هدایتشان را به عهده دارد،‌ طراحی صحنه و لباس و مو و آرایش‌ها همه خارق‌العاده بودند. چشم‌انتظار حرکات موزون آن بودم و از هنر سیمو لیو لذت بردم. باربی یک خوشی مفرط است که پیچ فمینیستی خودش را دارد.

 جیمی جیراک، منتقد کامیک‌بوک: تا صفحه توییتر خودم را نبسته‌ام به شما بگویم که باربی در این لحظه برای من فیلم برگزیده سال است. گرتا گرویگ کاری کرد که انتظارات خودم را فراموش کردم. پازیتیو و نگاتیو باربی را به زیبایی موردتوجه قرار داده است. قاطعانه بگویم که رایان گاسلینگ باید نامزد اسکار باشد.

دکلمایر، منتقد اسکرین رنت: باربی گیجم کرده. البته بگویم که گیج خوب... خنده‌دار و هیجان‌انگیز و هوشمندانه است. گرتا گرویگ نرده‌ها را نشان‌کرده و خیال هومران دارد. بازی مارگو رابی عالی است و رایان گاسلینگ و سیمو لیو تفریح ناب‌اند! همه عوامل فیلم درخشان‌اند. باربی یک دستاورد سینمایی است. کار گرویگ استادانه است و فیلمی ساخته که زیبا، تاثیرگذار، زیرکانه و خنده‌دار است.