سبقت «باربی» از «برادران سوپرماریو»

این موفقیت فقط به داخل آمریکا محدود نمی‌شود؛ اگرچه فیلم «برادران سوپرماریو» هنوز از فروش بین‌المللی درآمد کسب می‌کند و مجموع فروش فیلم یک‌میلیارد و ۳۰۶میلیون دلار است، اما با توجه فروش جهانی «باربی» که در این مدت کوتاه به یک‌میلیارد و سیصد‌میلیون دلار رسیده است، در روزهای آینده ساخته گرویگ احتمالا از این نظر نیز از «سوپرماریو» پیشی خواهد گرفت. این فیلم علاوه بر فروش خوب، از نگاه منتقدان هم اثری شایان توجه ارزیابی شده است. در وبسایت راتن‌تومیتوز، ۸۸درصد آرای داده‌شده به «باربی» توسط ۴۴۰ بررسی منتقدان، رای مثبت بوده و در بخش نظر جامع این وبسایت نیز چنین آمده است: «باربی کمدی از لحاظ بصری خیره‌کننده‌ای است که مِزاح برتر آن، هوشمندانه با داستان‌سرایی براندازانه تکمیل می‌شود.»

باربی و حواشی

با وجود استقبال زیاد از «باربی» در آمریکا، نمایش این فیلم در برخی کشورها به دلایل سیاسی و فرهنگی ممنوع یا با محدودیت همراه است. مقامات ویتنام نمایش فیلم «باربی» ۲۰۲۳ را ممنوع کردند و در بریتانیا هم تماشای آن برای کودکان به‌تنهایی ممنوع شده است. دلیل ویتنام این است که در صحنه‌ای از فیلم، نقشه‌ای با ۹ خط تیره‌ نشان داده می‌شود که ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی را مطرح کرده، در‌حالی‌که ویتنام می‌‌گوید این ادعا به معنی نقض حاکمیت این کشور است و این مناطق به ویتنام تعلق دارند. البته باید گفت بسیاری از همسایگان چین ادعاهای ارضی مشابهی برای این منطقه دارند و ادعاهای چین را به‌شدت به چالش می‌کشند. بنا بر دلایلی دیگر، در بریتانیا نیز تماشای فیلم باربی با شرط و شروط همراه شده است.

هیات رده‌بندی فیلم بریتانیا، با اشاره به صحنه‌‌ای که در آن کودکی موهای عروسکی را با استفاده از فندک آب می‌‌کند، به زبان خشن و رفتار خطرناک آن اشاره کرد و این فیلم را در طبقه‌بندی A۱۲ قرار داد. صحنه‌های دعوای این فیلم که البته کمیک نیز هستند از جمله مشت، لگد، ضربه سر و استفاده از سلاح‌ها و اشاره‌های کلامی به مرگ و سلامت روان هم از جمله مواردی است که موجب این تصمیم‌گیری در بریتانیا شده است. امتیاز A۱۲ در بریتانیا به این معناست که کودکان زیر ۱۲ سال، تنها در صورت همراهی بزرگسالان می‌توانند فیلم را ببینند. اکران «باربی» در‌حال‌حاضر در دو کشور عربستان و امارات با سانسورهایی مواجه شده و خبری از اکران آن در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد. به همین دلیل مردم بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس برای تماشای این فیلم به این دو کشور می‌روند.