کارنامه قبولی سینما در فصل بهار

چنان که پیش از این در همین صفحه نوشتیم، رکوردهای «رقم فروش» عمدتا در دست پنج‌شنبه‌هاست و رکوردهای «تعداد بلیت فروخته‌شده» در دست سه‌شنبه‌ها! چندان هم دور از انتظار نیست که مردم با وجود گرانی‌های افسارگسیخته در بازار، ترجیح بدهند که خرج سینما رفتنشان را با بلیت‌های شناور و ارزان‌تر سه‌شنبه‌ها،‌ کم کنند. به‌هر‌حال، اگرچه ۳۰۵میلیارد تومان فروش در سه ماه، نشان‌دهنده افزایش جامعه سینماروها نیست اما پس از رکود سنگین کرونا در دو، ‌سه سال گذشته، رقم امیدبخشی برای بازگشت رونق به اکران است. برخی گمانه‌زنی‌ها حتی از احتمال رکورد هزار میلیارد تومانی سینما در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد. رقمی که اگرچه دور از واقعیت به نظر می‌رسد اما غیرممکن نیست و شاید بزرگ‌ترین اتفاق را در تاریخ سینما رقم بزند.

سینمای ایران در شرایطی یک بهار موفق را پشت سر گذاشت که احساس می‌شود دامنه این موفقیت، در فصل تابستان نیز تداوم خواهد داشت. سینمای ایران روی کاغذ، یک تیرماه طلایی را پیش رو دارد که احتمالا رکوردهای دیگری در این ماه رقم خواهد خورد. در نیمه نخست مردادماه، احتمالا یک رکود نسبی به دلیل ایام عزاداری ماه محرم رقم خواهد خورد اما در نیمه دوم این ماه تا نیمه‌های شهریور، سینمای ایران باز روزهایی طلایی را در پیش دارد که احتمالا موفقیت مرداد و شهریور سال گذشته را تکرار خواهد کرد؛ علی‌الخصوص اگر فیلم‌های پرمخاطبی به نمایش گذاشته شوند، قطعا روند استقبال از تابستان سال گذشته نیز بهتر خواهد بود. با این روندی که سینما در بهار در پیش گرفته، سینمای ایران احتمالا تا پایان تیرماه موفق خواهد شد از گیشه ۴۱۸میلیاردی سال ۱۴۰۱ عبور کرده و تا انتهای تابستان، از تعداد مخاطبان سال گذشته نیز فراتر رود. در این شرایط، سینمای ملی موفق خواهد شد یک قدم بیشتر به فرآیند صنعتی‌شدن نزدیک شده و دلگرمی بسیار خوبی را برای صاحبان آثاری که همچنان برای تولید و اکران، دچار تردیدهایی هستند به وجود بیاورد.

جزئیات رکورد ۳۰۰ میلیاردی

در فصل بهار، سینمای ایران شاهد چند رکورد بود. در این ۳ ماه، سینمای ایران برای ۳ روز تعداد مخاطبانی بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر داشت که یک رکورد بسیارخوب طی ۳ سال اخیر محسوب می‌شود. تعداد مخاطب روزانه یک فیلم نیز طی ۳ سال اخیر، در همین فصل بهار توسط «فسیل» شکسته شد. چنان که ایسنا نوشته در فصل بهار ۲۸ فیلم نمایش داده شدند: ۱۰ فیلمی که اکرانشان از سال گذشته آغاز شده بود و ۱۸ فیلم هم مربوط به اکران امسال بودند. برای این تعداد فیلم، ۱۸۹هزار و ۸۵۵ سانس تعریف شد و ۶میلیون و ۹۴۳ هزار نفر هم به سینماهارفتند. گیشه نیز به عدد ۳۰۵میلیارد و ۱۳۰میلیون تومان رسید.

کمدی فسیل، پرمخاطب‌ترین فیلم بهار امسال بود. کمدی کریم امینی موفق شد طی ۳ ماه نخست امسال، حدود ۴میلیون و ۲۰۰هزار بلیت بفروشد و به گیشه ۱۸۴میلیارد و ۵۶۷میلیون تومانی برسد. فسیل در این مدت، بسیاری از رکوردها را به نفع خود جابه‌جا کرد. مثلا موفق شد با گذر از رکورد ۴میلیون و ۲۰۰هزار مخاطب هزارپا، به پرمخاطب‌ترین فیلم یک دهه اخیر سینمای ایران تبدیل شود. سه کام حبس با آنکه اکران خود را از بیست‌وهشتم فروردین‌ماه و در قالب اکران عید فطر آغاز کرد، اما موفق شد با ۳۴۲هزار مخاطب و ۱۶میلیارد و ۱۱۱میلیون تومان فروش، خود را به رتبه دوم فیلم‌های پرمخاطب فصل بهار برساند. آهنگ دونفره نیز نمایش خود را از عید فطر آغاز کرد و موفق شد با ۳۳۵هزار مخاطب و گیشه ۱۴میلیارد و ۳۷۲میلیون تومانی، سومین فیلم پرمخاطب بهار باشد.

شهر هرت هم خیره‌کننده ظاهر شد. کمدی کریم امینی موفق شد در دو هفته انتهایی خرداد، یک رکورد خوب به جای گذاشته و با ۲۷۶هزار مخاطب و فروش ۱۱میلیارد و ۸۳۲میلیون تومانی‌اش، به چهارمین فیلم پرمخاطب بهار امسال تبدیل شود. اغلب فیلم‌های این فهرست، با نمایش بیش از دو ماه موفق شدند خود را به این رتبه برسانند اما شهر هرت با تنها دو هفته نمایش موفق شد به چهارمین فیلم پرمخاطب نخستین فصل سال تبدیل شود. ملاقات خصوصی هم حسابی خوش درخشید و موفق شد در میان فیلم‌های جدید اکران و ۹ فیلم دیگری که از اکران سال گذشته به جا مانده بودند، بیشترین مخاطب را جذب کند و با ۲۵۵هزار مخاطب و گیشه ۱۲میلیارد و ۸۷۳میلیون تومان و البته سالن‌هایی به‌مراتب کمتر از فیلم‌های جدید، پنجمین فیلم پرفروش بهار امسال باشد.