بختک اعتصاب‌ها بر سینه سینمای جهان

چند روز پیش تصور می‌شد با توافق میان کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان، بدنه اعتصاب‌ها در هم شکسته و امیدواری به پایان تعطیلی‌ها افزایش پیدا کرده است. برخی کارشناسان سینمایی معتقد بودند با توافق میان این دو صنف، نویسندگان هالیوود نیز به زودی تن به توافق خواهند داد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه صنف بازیگران نیز اعلام کردند که به اعتصاب‌ها خواهند پیوست. این موضوع معادلات هالیوود را پیچیده‌تر کرده و به احتمال زیاد، منجر به افزایش تنش‌ها میان اصناف مختلف سینمایی خواهد شد. این یعنی بختک اعتصا‌ب‌ها همچنان بر سینه هالیوود سنگینی خواهد کرد.

جالب اینکه شعله‌های اعتصاب هالیوود به دیگر کشورها هم در حال سرایت است و در تازه‌ترین خبرها اعلام شده نویسندگان انگلیسی هم می‌خواهند در حمایت از نویسندگان هالیوود و با همان اهداف مالی و درآمدی اعتصاب کنند. اما این همه ماجرا نیست، در فرانسه هم اعتصاب‌ها اثر کرده و کمپانی دیزنی‌لند در پاریس با موجی از تنش‌های ناشی از اعتصاب‌های هالیوود روبه‌رو شده است.

اعتصاب بازیگران هالیوودی

اسکرین نوشته: اعضای انجمن بازیگران آمریکا (SAG) با ۹۱/ ۹۷درصد رای موافق، در آستانه مذاکرات قرارداد با اتحاد تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) به اعتصاب مجوز دادند. طبق مقررات داخلی انجمن، اگر ۷۵درصد از حدود ۱۳۵هزار عضو SAG رای به اعتصاب بدهند، کمیته مذاکره می‌تواند در صورت لزوم اعلام اعتصاب کند. این روند می‌تواند بیش از یک ماه طول بکشد.  به گفته این انجمن نزدیک به ۶۵هزار عضو در این رای‌گیری شرکت کردند و مشارکت ۶۹/ ۴۷درصدی را رقم زدند.

البته این رای به این معنی نیست که انجمن بازیگران بلافاصله اعتصاب می‌کند، اما حامل این پیام است که اگر طرفین مذاکره نیمه‌شب ۳۰ ژوئن به توافق نرسند، آنگاه اعتصاب کلید می‌خورد. اگر بازیگران هم اعتصاب کنند، با توجه به اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا که وارد دومین ماه خود شده، عملا تولید هالیوود صفر می‌شود.

انجمن کارگردان‌های آمریکا (DGA) به‌تازگی با اتحادیه تهیه‌کنندگان به توافق رسید. رئیس انجمن بازیگران با تشکر از شرکت‌کنندگان در رای‌گیری گفت: آرنج‌ها را در هم قفل می‌کنیم و با اتحاد خود قرارداد جدیدی می‌سازیم که به مشارکت ما در این صنعت قابل‌توجه احترام بگذارد، مدل کسب‌و‌کار دیجیتال و جریان جدید را منعکس کند و به همه نگرانی‌های ما پاسخ دهد. یکی دیگر از مسوولان انجمن هم گفت: این مجوز به این معنی است که ما از موضع قدرت وارد مذاکرات خود می‌شویم تا بتوانیم به توافقی که اعضا می‌خواهند و شایسته آن هستند، برسیم.

اعتصاب نویسندگان در بریتانیا

رویترز در این باره نوشته که اتحادیه نویسندگان بریتانیا از اعضای خود دعوت کرد در همبستگی با انجمن نویسندگان آمریکا  (WGA) که اعضای آن در حال حاضر در اعتصاب هستند، هفته آینده ۱۴ ژوئن در میدان لستر لندن اعتراض کنند.

اعضای این انجمن در روز جهانی همبستگی به عنوان عضوی از انجمن بین‌المللی نویسندگان و فدراسیون فیلم‌نامه‌نویسان اروپا، به فیلم‌نامه‌نویسان جهان خواهند پیوست.

این اعتصاب قرار است از ساعت ۱ تا ۲ بعدازظهر برگزار شود. اوایل ماه مه انجمن نویسندگان بریتانیا به اعضای خود هشدار داد که در طول اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا در پروژه‌های آمریکایی کار نکنند. این انجمن به اعضای خود و همه نویسندگان بریتانیا هشدار داد که در صورت عدم رعایت ممکن است انجمن از عضویت آینده آنها ممانعت کند. همان زمان گفته شد: اگر شما اعتصاب نویسندگان آمریکا را با کار در پروژه‌های آمریکایی در طول مدت اعتصاب بشکنید، خطر می‌کنید و در لیست سیاه قرار می‌گیرید که می‌تواند در طولانی‌مدت به حرفه شما آسیب جدی وارد کند.

در وبسایت انجمن نویسندگان بریتانیا آمده  اگر نویسنده‌ای طبق قوانین بریتانیا پیش از اعتصاب با پخش‌کنندگان استریم مانند آمازون و نتفلیکس قرارداد امضا کرده باشد، شامل اعتصاب نمی‌شود. برخی پروژه‌های بریتانیا تاکنون تحت‌تاثیر اعتصاب نویسندگان آمریکا قرار گرفته و فیلم‌برداری مجموعه تلویزیونی «بلید رانر ۲۰۹۹» آمازون در بلفاست به تعویق افتاده است.

 شعله اعتصاب‌ها در پاریس

به دنبال این اتفاق‌ها در فرانسه هم تبعات اعتصاب‌های هالیوود، دامن‌گیر کمپانی‌های فیلمسازی شده است. چنان که ورایتی نوشته دیزنی‌لند پاریس با موجی وسیع از اعتراض و اعتصاب بی‌سابقه از سوی کارمندان مواجه شده که به لغو چندین نمایش منجر شده است.

تظاهرات بزرگی ۶ ژوئن با صدها کارمند برگزار شد که برخی از آنها از بازیگران نمایش‌های محبوب دیزنی‌لند بودند و با لباس‌های شخصیت‌های خود در پارک موضوعی با پلاکاردهایشان راهپیمایی کردند. این تظاهرات بزرگ پنجمین روز از اعتراض‌های کارگری سازماندهی‌شده در دیزنی‌لند پاریس بود. کارکنان پارک موضوعی خواستار افزایش ۲۰۰یورویی حقوقشان در ماه هستند و می‌خواهند پرداخت حقوق شیفت‌های یکشنبه ۲ برابر شود. آنها همچنین می‌خواهند بابت رفت‌وآمد به محل کارشان که حدود ۳۲کیلومتر با پاریس فاصله دارد، حق رفت‌و‌آمد بگیرند.

دیزنی‌لند پاریس بعد‌از‌ظهر دوشنبه در حساب توییتر خود به خاطر احتمال اختلال در برنامه‌ها به بازدیدکنندگان هشدار داده و گفته بود برخی از برنامه‌ها یا فعالیت‌ها ممکن است در ۶ ژوئن مختل یا حتی لغو شوند. دیروز البته پارک‌ها و هتل‌های دیزنی باز ماندند.

بسیاری از بازدیدکنندگانی که به دلیل اطلاعیه لحظه آخری دیزنی‌لند پاریس نتوانسته بودند سفر خود به پارک را لغو کنند، در رسانه‌های اجتماعی ابراز تاسف کردند. یکی از آنها نوشت با وجود تعطیلی بیش از ۵۰درصد از وسایل بازی و اجرا نشدن حتی یک نمایش، مراکز فروش، فروشگاه و رستوران به طور کامل کار می‌کردند. وی افزود: به‌رغم اعتصاب‌ها، مدیران نمی‌توانند اجازه دهند یک پنی از سود پارک کم شود و بدین ترتیب عملکرد آنها عالی محسوب شده است!