رژه ستاره‌ها روی فرش قرمز

از جمله آثار برجسته‌ای که این دوره به نمایش درخواهند آمد می‌توان به دو فیلم بزرگ اشاره کرد؛ حماسه مارتین اسکورسیزی از مصیبت سرخپوستان قبیله اوسیج در دهه ۱۹۲۰ با عنوان «قاتلان ماه کامل» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو و «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» ساخته جیمز منگولد با بازی هریسون فورد. فیلم‌هایی که کارگردان‌های آنها از سال‌ها پیش با کن بوده‌اند؛ اسکورسیزی از «خیابان‌های پایین شهر» در سال ۱۹۷۳ و منگولد از «سنگین» در سال ۱۹۹۵. همچنین امسال ادای احترامی می‌شود به هریسون فورد و همچنین نخل طلای افتخاری هم به مایکل داگلاس اهدا خواهد شد. به گفته منگولد جوهره فیلم‌های «ایندیانا جونز» ریشه در دوران طلایی سینما دارد و مخاطب را به دوران کلاسیک‌ها می‌برد و این همان چیزی است که فرانسوی‌ها در سینمای آمریکا به آن ارزش می‌دهند و از بسیاری جهات حتی بیشتر از تماشاگران آمریکایی به فیلم‌های قدیمی ارج می‌گذارند.

ترکیب بخش رقابتی امسال جشنواره نیز مثل همیشه با حضور چهره‌های درجه‌یک همراه است؛ از جمله هیروکازو کورئیدا که با فیلم «هیولا» در جشنواره حضور دارد و ویم وندرس که با «روزهای عالی» به جشنواره می‌آید. نوری بیلگه جیلان «درباره علف‌های خشک»، کن لوچ «بلوط پیر» و نانی مورتی «فردای روشن‌تر» را در این بخش دارند.

فیلم «منطقه موردعلاقه» جاناتان گلیزر که در آشویتس فیلمبرداری شده هم از فیلم‌های مطرح امسال است. پدرو آلمادوار هم اولین نمایش جهانی فیلم کوتاه «راه عجیب زندگی» را با بازی پدرو پاسکال و ایتن هاوک در جشنواره خواهد داشت. وس اندرسون هم بار دیگر با یک گروه پرستاره از بازیگران با اولین نمایش فیلم جدیدش «شهر سیارکی» در کن حضور خواهد داشت. همچنین سریال آینده اچ‌بی‌او با عنوان «آیدل» یا «بت» ساخته سم لوینسون در بخش غیررقابتی و «فایربرند» ساخته کیم آینوز با بازی آلیسیا ویکاندر و جود لاو در نقش هنری هشتم و انیمیشن جدید پیکسار «المنتال» که پایان‌بخش جشنواره است، در این دوره هواداران خود را دارند. استیو مک‌کویین سازنده «۱۲ سال بردگی» طولانی‌ترین فیلم امسال را در جشنواره دارد. «شهر اشغال‌شده» فیلم جدید مک‌کویین مستندی ۴ساعته درباره حوادث خون‌باری است که با اشغال نازی‌ها، آمستردام به خود دید. این فیلمساز هم اولین‌بار با «گرسنگی» در سال ۲۰۰۸ به کن آمد و دوربین طلایی جشنواره را برای بهترین فیلم اول از آن خود کرد.

چهره‌های نوظهور هم در کن جای خود را دارند و «بانل و آدام» اولین ساخته راماتا تولایی سی فیلمساز سنگالی در بخش رقابتی نمایش داده می‌شود. رودریگو مورنو، فیلمساز ۵۰ساله آرژانتینی، هم اولین سفر خود به کن را با «بزهکاران» انجام می‌دهد که درامی درباره دزدی با جنبه‌های اگزیستانسیالیستی و از فیلم‌های شاخص بخش نوعی نگاه امسال است. ساخت این فیلم ۵ سال طول کشید که کرونا از عوامل این امر بود. این فیلم به بخش رقابتی اصلی برلین هم دعوت شده بود.

رکورد زنان

امسال ۲۱ فیلم برای کسب نخل طلا با هم رقابت می‌کنند و هیات داوران را نویسنده و کارگردان سوئدی روبن اوستلوند که سال پیش برای «مثلث غم» برنده نخل طلای کن شد، هدایت می‌کند. از این میان ۷ فیلم ساخته کارگردان‌های زن است که رکوردی برای کن در طول ۸ دهه فعالیتش محسوب می‌شود. در این میان «کایمرا» ساخته آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی با بازی جاش اوکانر و ایزابلا روسلینی از جمله فیلم‌هایی است که خیلی‌ها منتظر تماشایشان هستند.

شروعی دوباره برای جانی دپ

جانی دپ، بازیگر پرحاشیه هالیوود، در حالی امسال روی فرش قرمز جشنواره کن می‌رود و در نشست مطبوعاتی فیلم افتتاحیه شرکت می‌کند که همه نگاه‌ها به سمت او خواهد بود. پس از اینکه دادگاهی در بریتانیا علیه دپ در یک پرونده افترا در مورد روزنامه «The Sun» رای داد، حرفه بازیگری او در اواخر سال ۲۰۲۰ سقوط آزاد کرد و برادران وارنر او را از مجموعه «جانوران شگفت‌انگیز» کنار گذاشتند. سال گذشته، دپ در دعوای حقوقی علیه همسر سابقش «امبر هرد» در آمریکا پیروز شد و بیش از ۱۰ میلیون دلار غرامت دریافت کرد. از این نظر جشنواره فیلم کن امسال می‌تواند رویدادی تعیین‌کننده برای بازگشت حرفه‌ای این بازیگر محسوب شود. فیلم «ژان دو باری» ساخته مایوین، فیلمساز فرانسوی، جشنواره امسال را در شامگاه سه‌شنبه ۱۶ مه افتتاح می‌کند.

در این درام تاریخی دپ در نقش پادشاه لویی پانزدهم را بازی می‌کند و «مایوین» در نقش اصلی «ژان دو باری» در کنار بنجامین لاورنه، ملویل پوپو، پیر ریچارد، پاسکال گرگوری و ایندیا هیر نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان فیلم درباره رابطه پرفرازونشیب لویی پانزدهم با همسرش مادام دو باری است.  این رویداد فرصتی برای هالیوود است تا ارزیابی مجددی از این بازیگر ۵۹ساله داشته باشد. یک توزیع‌کننده کهنه‌کار فیلم در این باره می‌گوید: «من فیلم را ندیده‌ام، اما به نظر می‌رسد که این یک راه خوب برای بازگشت دپ به همه‌چیز بود.» فیلم «ژان دو باری» همزمان با اولین اکران خود در جشنواره کن در سینماهای فرانسه اکران می‌شود، اما هنوز موفق به اکران در آمریکا نشده است. نتفلیکس حق پخش این فیلم را پس از نمایش در سینماهای فرانسه در اختیار گرفته است.

آخرین باری که «جانی دپ» بخشی از جشنواره فیلم کن بود به سال ۲۰۱۱ و نخستین نمایش جهانی فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» بازمی‌گردد. او در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای جهان بود، جایگاهی که در سال‌های بعد و پس از گزارش‌هایی مبنی بر رفتار نامناسب او در صحنه فیلم‌برداری و طلاق پرحاشیه از همسرش «امبر هرد» که شامل اتهامات آزار خانگی بود، به تدریج نزول کرد. هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ ماه مه (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد) برگزار خواهد شد.