تاریخ‌سازی «سوپر ماریو» در سینمای جهان

 این فیلم بر اساس فرنچایز یا حق امتیاز بازی‌های ویدئویی «ماریو» از کمپانی ژاپنی نینتندو ساخته‌شده و سومین فیلم اقتباس‌‌‌‌‌شده از فرنچایز «ماریو» به‌حساب می‌آید. اولین فیلم در قالب انیمه در سال‌۱۹۸۶ در ژاپن و فیلم دوم در قالب لایو اکشن در ۱۹۹۳ منتشر شد اما شکست سختی خورد. بر همین اساس ساخت «برادران ماریو» سال‌ها مطرح بود ولی کمپانی ژاپنی برای بازگشت این بازی روی پرده‌‌‌‌‌های سینماها به دلیل شکست اقتباس زنده‌اش تردید داشت که سرانجام به‌کارگردانی آرون هوروات و مایکل جلنیک ساخته شد و به موفقیت عجیبی رسید. داستان فیلم درباره پیدایش برادران ماریو و لوئیجی، دو لوله‌‌‌‌‌کش ایتالیایی-آمریکایی است که به دنیای دیگری منتقل می‌شوند.این فیلم با بودجه‌۱۰۰‌میلیون دلاری ساخته‌شده که برای انیمیشن رقمی به‌صرفه است.

این فیلم فعلا در سینمای جهان در حال پیشتازی است و به‌نظر می‌رسد بتواند رکوردهای تاریخی مهمی از خود بر جا بگذارد.در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه کمپانی نینتندو قصد دارد بازی‌های بیشتری را در قالب فیلم ارائه کند. سازندگان این فیلم از همین حالا پیشنهادهایی برای ساخت دنباله‌‌‌‌‌هایی بر این انیمیشن موفق ارائه کرده‌اند و حتی احتمال ساخته‌شدن اقتباس سینمایی از بازی‌های دیگر از جمله «افسانه زلدا» مطرح شده‌است. شیگرو میاموتو خالق «ماریو» در نینتندو در مصاحبه با نشریه‌‌‌‌‌ای ژاپنی گفته تردیدی وجود ندارد که فیلم‌‌‌‌‌های بیشتری در راه است و با اقتباس از شخصیت‌های بازی‌های این کمپانی فیلم‌‌‌‌‌ها و انیمیشن‌‌‌‌‌های بیشتری ساخته می‌شود.او توضیح بیشتری درباره اینکه کدام‌‌‌‌‌یک از بازی‌های نینتندو می‌تواند فیلم اقتباسی بعدی باشد ارائه نکرد؛ اما می‌توان احتمال داد که «دانکی کونگ»، «لوییجیز مانشن»، «استارفاکس» و حتی «افسانه زلدا» فیلم‌‌‌‌‌های بعدی باشند. کریس ملداندری مدیرعامل ایلومیشن که سازنده این انیمیشن اقتباسی است هم گفته این تازه آغاز راه این همکاری است ولی اکنون تمرکز بر «ماریو» است.

دیگر تجربه‌‌‌‌‌های موفق

در دنیای امروز بازار بازی‌های کامپیوتری آنقدر بزرگ و پرسود شده که چرخه مالی آن از مجموع چرخه‌‌‌‌‌ مالی ۲ صنعت بسیار پرسود دیگر (یعنی صنعت سینما و صنعت موسیقی) بزرگ‌‌‌‌‌تر شده و در سال‌۲۰۲۰ با رشدی ۲۷‌درصدی به ۵۷‌میلیون دلار رسیده‌است، بنابراین حواس تولیدکنندگان فیلم باید به کیفیت فیلم‌‌‌‌‌های اقتباسی از بازی‌ها حسابی باشد چون حاصل کارشان اگر جذاب و باب طبع گیمرها نباشد، شکستی سخت در گیشه در انتظار آنهاست. از میان فیلم‌‌‌‌‌ها و سریال‌‌‌‌‌های موفق این سال‌ها بر اساس بازی‌های کامپیوتری می‌توان به این موارد اشاره کرد.

سریال آخرین بازمانده از ما (۲۰۲۳): این سریال بر اساس یک بازی ویدئویی اکشن-ماجراجویی طراحی شده که در سال‌۲۰۱۳ عرضه شده‌بود. داستان این سریال درباره ۲۰سال پس از نابودی تمدن انسانی است و در آن جوئل که بازمانده سرسختی است استخدام می‌شود تا دختر ۱۴ساله‌ای به‌نام الی را به‌صورت مخفیانه از یک منطقه قرنطینه ظالمانه بیرون‌بیاورد. آن دو مسیر طاقت‌فرسایی را با هم آغاز می‌کنند و باید برای زنده ماندن به یکدیگر تکیه کنند. «آخرین بازمانده از ما»، بر پلتفرم اچ‌بی‌‌‌‌‌او مکس عرضه شده‌است.

گرگینه‌‌‌‌‌های درون (۲۰۲۱): بین فیلم‌‌‌‌‌های اقتباسی از بازی‌های ویدئویی، این یکی بهترین رتبه را در سایت‌‌‌‌‌های حرفه‌‌‌‌‌ای نقد فیلم به خودش اختصاص داده و از سایت Rotten Tomatoes که سایتی بسیار سختگیر است، ۸۶‌درصد نقد مثبت دریافت کرده‌است. فیلم گرگینه‌‌‌‌‌های درون ترکیب موفقی است از چند ژانر با قصه‌‌‌‌‌گویی جذاب و نفس‌‌‌‌‌گیر که نیروی‌محرکه‌‌‌‌‌اش را از ترکیب خوب بازیگران و دیالوگ‌‌‌‌‌های خنده‌‌‌‌‌دار و جنون‌‌‌‌‌آمیز آنها می‌گیرد.

سونیک خارپشت (۲۰۲۰): کسانی که شانس بازی با کنسول سگا را داشته‌اند، با پدیده سونیک آشنایند. این جوجه‌‌‌‌‌تیغی سریع‌‌‌‌‌السیر نماد سگا بود، همان‌‌‌‌‌طور که سوپر ماریو (در ایران مشهور به قارچ‌‌‌‌‌خور!) نماد کنسول نینتندو (در ایران میکرو) محسوب می‌شد. طرفداران سونیک سال‌ها منتظر بودند یک اقتباس سینمایی درجه‌‌‌‌‌یک از بازی محبوبشان راهی پرده‌‌‌‌‌های سینما شود و این اتفاق به لطف پیشرفت خیره‌‌‌‌‌کننده تکنولوژی و البته ذوق کارگردانش جف فاولر افتاد و این خارپشت آبی‌‌‌‌‌رنگ ۳۲۰‌میلیون دلار به جیب تولیدکنندگانش واریز کرد.

کارآگاه پیکاچو (۲۰۱۹): کارآگاه پیکاچو می‌توانست اعتبار برند محبوب پوکمون را بر باد دهد، اما تبدیل شده به اثری سرزنده، باطراوت و دیدنی. پیکاچو در این فیلم با جوان ۲۱ساله‌ای به اسم تیم گودمن همراه می‌شود تا در کنار هم بتوانند پدر گم‌‌‌‌‌شده تیم را پیدا کنند. فیلم نگاهی هوشمندانه به ارتباطات مردانه دارد و آمیزه‌‌‌‌‌ای است از کمدی و ترس با چرخش‌‌‌‌‌های داستانی معرکه.