ادامه کم رونقی در بازار گالری‌ها

دنیای اقتصاد: روز گذشته ۱۸ نمایشگاه آثار هنری در گالری‌های پایتخت افتتاح شد تا با احتساب ۱۴ نمایشگاه دیگر که پیش‌تر افتتاح شده بود، ۳۲ فرصت گالری‌گردی برای شهروندان تهران ایجاد کنند. البته این تعداد در مقایسه با رکورد‌های قبلی افتتاح نمایشگاه، نشان‌دهنده کم‌رونق شدن بازار گالری‌ها است. سال گذشته در روز آخر مهر ماه بیش از ۴۰ نمایشگاه آثار هنری در تهران افتتاح شد تا رکوردی قابل توجه در این حوزه هنری ثبت شده باشد. این رقم در طول چند ماه توانست ثبات نسبی داشته باشد و هر ماه تعداد بسیار زیادی از نمایشگاه‌های جدید افتتاح شوند. با این همه در دو، ‌سه ماه اخیر رونق نمایشگاه‌های آثار هنری در گالری‌ها کمتر شده و هر بار تعداد افتتاحیه‌ها کمتر از میزانی است که انتظار می‌رود.

افزون بر این میزان استقبال مردم از نمایشگاه‎ها نیز نشان‌دهنده کاهش میل مخاطبان به حضور در گالری‌ها است و بسیاری از گالری‌ها با کمترین میزان مراجعه‌کنندگان، به نمایش آثار هنری ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت کاهش استقبال را باید در افزایش قیمت آثار، اطلاع‌رسانی ناکافی و کاهش ارتباط‌پذیری آثار با مخاطبان جست‌وجو کرد. به هر حال این هفته دو بزرگداشت برای دو هنرمند مطرح و برجسته هنرهای تجسمی برگزار می‌شود. بزرگداشت اول با یاد عربعلی شروه از روز پنج‌شنبه با نمایش ‌آثار گروهی از نقاشان در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار شده و تا جمعه پیش رو برپاست. در این نمایشگاه که به همت دوستان و شاگردان عربعلی شروه برگزار می‌شود، از هر هنرمند نقاش سه اثر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. بزرگداشت دوم نیز که عصر امروز در گالری فرمانفرما برگزار می‌شود برای گرامیداشت هشتاد و یکمین زادروز تولد ایران درودی است. در دیگر گالری‌های تهران نیز ۱۸ نمایشگاه هنری از روز گذشته برگزار شده است که در این گزارش این نمایشگاه‌های جدید را مرور خواهیم کرد.

آ (شماره یک): ابوالفضل معصومی آثار خود را با عنوان «مِن» در سالن شماره یک گالری آ به نمایش درمی‌آورد. گالری آ در خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ واقع شده است.

آ(شماره دو): نمایشگاه آثار آتنا فریدونی با عنوان «بهشت» در گالری شماره دو گالری آ به نمایش درمی‌آید. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان کریم‌خان زند. خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ مراجعه کنند.

اِی.جی: «تمبرهای یک انقلاب» عنوان نمایشگاه میکس‌مدیای علی مبصر است که روز گذشته افتتاح شد و تا ۵ مهر در گالری اِی.جی واقع در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، شماره ۳ به تماشا در می‌آید.

پروژه‌های آران: «نخستین» نمایشگاهی است که اکرم احمدی‌توانا آن را گردآوری کرده است. موضوع این نمایشگاه گروهی، آثار ساخته شده با چوب است که تا ۷ مهر ماه با یادبود عربعلی شروه، محمدعلی مددی و مهدی سحابی و با ارائه آثار هنرمندانی چون محسن وزیری‌مقدم، بهروز امیری‌راد، منصور طبیب‌زاده، مجید کامرانی، فرهاد احرارنیا، هومن سلیمی، شقایق عربی، بهداد لاهوتی، مهدی رنگچی، شهریار قرایی، یاشار آذر امدادیان و محمد مروستی در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

تِم: نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «اِربِن» که کیارنگ اعلایی آن را گردآوی کرده است با نمایش آثاری از حمید دلدار، امیر مبارکی، میلاد اصفهانی، آیدا خودنیا، مهدی دستمزد، بهنوش رفیع‌زاده، سیدحمیدرضا سادات فاطمی، الهه سالاران، شادی شوریده، مهلا عربی‌خوان، کاظم غلامی، فاطمه فخاریان، فاطمه قاسمی‌نژاد، سجاد مصلی، صالحه موسوی، نیلوفر موسوی و مژده یونس مهاجر تا ۱۸ شهریور در خیابان کریم‌خان‌زند، نجات‌اللهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ برگزار می‌شود.

دلگشا: «یک طلوع عاطلِ باطل» نمایشگاه آثار سپیده زمانی، سورنا پتگر و علی‌داد جلالی است که در گالری دلگشا برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا ۳۰ شهریور در گالری دلگشا واقع در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰ برقرار است.

زیرزمین دستان: ترمه یقیازاریان آثار خود را با عنوان «مستند وابستگی» تا ۱۸ شهریور در زیر زمین دستان به نمایش درمی‌آورد. زیر زمین دستان واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ است.

سایه: نمایشگاه عکس‌های سارا اصلان‌بیگی با عنوان «خفه‌گی» روز گذشته در گالری سایه افتتاح شده و تا ۱۵ شهریور در نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک۳ برقرار است.

سهراب: نمایشگاه آثار کاوه یاری با عنوان «کوبش با نشان» تا ۲۲ شهریور در گالری سهراب واقع در خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ برگزار می‌شود.

طراحان آزاد: نمایشگاه عرفان جمشیدی با عنوان «تکامل کور» روز گذشته گشایش یافت. گالری طراحان آزاد واقع در فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ تا ۱۵ شهریورماه از این نمایشگاه میزبانی می‌کند.

فردا: مهری سیاوشی آثار نقاشی خود را که براساس هایکوواره‌های سهیل محمودی کشیده‌ است، در گالری فردا به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه هم که دیروز افتتاح شده تا شانزدهم شهریورماه در گالری فردا برپاست و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریم‌خان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲ واحد ۲ مراجعه کنند.

فرشته: نمایشگاه چیدمان انفرادی صدرا وجدانی با عنوان «... سفالی شد»، عصر دیروز در محل نگارخانه شهر کتاب فرشته افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت ۱۸ روز، به نشانی خیابان شریعتی نرسیده به پل صدر از ساعت ۱۲ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

فرمانفرما: نمایشگاه آثار مجسمه عباس طوافی و آرش قرایی نیز روز گذشته در گالری فرمانفرما افتتاح شد. نمایشگاه این دو هنرمند جوان که از شاگردان محمدحسین عماد هستند، تا ۲۴ شهریورماه به جز روزهای دوشنبه میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری فرمانفرما در خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ مراجعه کنند.

گالری گلستان: نمایشگاه نقاشی سینا جوادی تا ۱۵ شهریورماه در گالری گلستان واقع در دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپا می‌شود.

لاله: نمایشگاه «نگاه اول» با ۳۸ اثر نقاشی از یعقوب عمامه‌پیچ، علیرضا حسینی‌صدر، الناز پیوندی، پروانه توضیحی، سوسن گلزاری و فاطمه جباری روز گذشته افتتاح شده و تا ۲۸ شهریور، روزهای عادی از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ پنج‌شنبه تا ساعت ۱۶ به استثنای ایام تعطیل ادامه خواهد داشت. نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد.

محسن: مجموعه آثار امیرحسین بیانی با عنوان «اپیزود ۰۲: نیمروز» در گالری محسن به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا ۲۹ شهریور در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ برپاست.

نگر: نمایشگاه آثار پونه اولادعظیمی با عنوان «نفس» تا ۱۶ شهریور در گالری نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم به نمایش در می‌آید.

فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه آثار خوشنویسی علیرضا ایرانی تا روز ۲۰ شهریور برقرار است و علاقه‌مندان می‎توانند در روز‎های عادی از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و در روز‎های تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به فرهنگسرای نیاوران واقع در میدان نیاوران مراجعه کنند.