معلم در قاب دوران کودکی

مراسم نکوداشت علی معلم، در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور هنردوستان و هنرمندان برگزار شد.به گزارش «ایسنا»، در این مراسم آذر معماریان، امید و ایمان معلم؛ همسر و فرزندان علی معلم حضور داشتند.در ابتدای برنامه نکوداشت، داوران کودک و نوجوان جشنواره سی‌ام، شعر نویی را که خود سروده بودند، به روح علی معلم تقدیم کردند.

کلیپی از تصاویری که دوران زندگی علی معلم را عکس به عکس نشان می‌داد، در سالن سینما فلسطین نمایش داده شد، ایمان، فرزند کوچک علی معلم، با دیدن عکس‌های پدر اشک در چشمانش حلقه زد و با زبان شیرین کودکانه‌اش گفت: اصلا در مورد فیلم با پدرم حرف نمی‌زدیم اما بعضی وقت‌ها با هم فیلم می‌دیدیم. چند بار وقتی فیلم به نیمه می‌رسید، پدر را می‌دیدم که خوابش برده است.او ادامه داد: چند بار هم با تامل تمام فیلم‌ها را تماشا می‌کرد و گاهی تا جایی پیش می‌رفت که ممکن بود از دست ساخت یک فیلم خسته شود.آذر معماریان همسر علی معلم هم در این مراسم اظهار کرد: اولین چیزی که در مورد علی معلم باید بگویم این است که او برای رسیدن به هدفش از همان طفولیت تلاش می‌کرد و خیلی سختی کشید.

او، معلم را تکرارنشدنی و شگفت‌انگیز در ارائه نظرات کارشناسی برای سینمای ایران و جهان توصیف کرد و گفت: او هیچ وقت کودک درونش را فراموش نکرد و تا آخرین لحظه آن را زنده نگه داشت. معلم همیشه اعتقاد داشت بچه‌ها باید زندگی کنند، چراکه آینده ایران متعلق به آنان خواهد بود. همسر علی معلم اضافه کرد: هر وقت برای جشنواره کودک و نوجوان دعوتش می‌کردند با جان و دل قبول می‌کرد و به اصفهان می‌آمد چون هم بچه‌ها را خیلی دوست داشت و هم به مردم و شهر اصفهان علاقه زیادی داشت. معماریان افزود: همه وجود معلم از عشق بود، همیشه در مراوداتش مانند کودکان رفتار می‌کرد. اگر با کسی برخورد می‌کرد و ناراحتی پیش می‌آمد، خیلی زود و در لحظه فراموش می‌کرد. او در مورد ارتباط علی معلم با کودکان اظهار کرد: هیچ وقت نشد که کودکی چیزی را از معلم بخواهد یا سوالی از او بپرسد و او درخواست بچه‌ها را نادیده بگیرد و به آن عمل نکند.

همسر مرحوم معلم خاطرنشان کرد: معلم اولین مجله سینمایی را در مورد بچه‌ها با طرح جلد شیرشاه منتشر کرد که در دوره خودش بی‌سابقه بود. این اواخر نیز انیمیشن ملانصرالدین را تهیه کرده بود و قصد داشت آن پروژه را ادامه دهد که متاسفانه نشد. امید معلم، فرزند ارشد علی معلم دو خاطره از پدر تعریف کرد و در ادامه گفت: پدر همیشه سعی می‌کرد دنیا را با نگاه یک کودک ببیند و این باعث می‌شد به کودکان توجه بیشتری داشته باشد. امید معلم ادامه داد: هر چه سن و سال پدر افزایش پیدا می‌کرد وجه کودکانه‌اش هیچ وقت از بین نمی‌رفت. فرزند علی معلم با بیان یک قول به حرف‌هایش پایان داد و گفت: تمام تلاش من و خانواده‌ام با کمک مردم این است که کارهای ناتمام پدر را به سرانجام مطلوب برسانیم.