تیک‌آف فروش در بازار سینما

دنیای اقتصاد: روزهای داغ اکران در بازار سینمای ایران با پایان جشنواره فیلم فجر و روی پرده‌رفتن برخی از فیلم‌های اکران نوروزی دوباره آغاز شد. البته تاکنون فهرست همه فیلم‌های اکران نوروزی قطعی نشده و احتمالا در روزهای نخست این هفته فهرست نهایی با اعلام آخرین فیلم این فهرست منتشر خواهد شد. با این حال دو فیلم «ماحی» به کارگردانی داوود خیان و «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به ترتیب از روز شنبه و چهارشنبه هفته گذشته روی پرده رفته‌اند و در طول ایام نوروز روی پرده خواهند ماند. البته داستان اکران نوروزی امسال برخلاف سال‌های قبل چندان پیچیده نبود و گویی این پازل از قبل چیده شده و آماده بود. «یک روز به‌خصوص» ساخته همایون اسعدیان، «گشت ۲» ساخته سعید سهیلی، «سه بیگانه» ساخته مهدی مظلومی، «ماجرای نیمروز» ساخته تحسین‌شده محمدحسین مهدویان، «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله و «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند فهرست نهایی اکران نوروزی هستند.

اکران این فیلم‌ها در نوروز با توجه به اینکه سایر فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر عمدتا مضمونی اجتماعی و تلخ دارند، ممکن است اکران در روزهای دیگر سال را با مشکل مواجه کند. مصرف کردن همه فیلم‌های کمیک و شاد سال گذشته همچون «گشت ارشاد»، «خوب، بد، جلف» و «سه بیگانه» در اکران نوروزی، احتمالا دست سینما را برای جلب نگاه مخاطبان سینمای طنز در میانه سال خالی خواهد گذاشت. به هر حال جشنواره فیلم فجر امسال نشان داد که فضای اکران سینماها در سال ۹۶ فضایی تلخ و سیاه خواهد بود و این موضوع نگرانی بسیاری از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای ایران را به‌دنبال داشته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فروش سال ‌آینده سینمای ایران در مقایسه با فروش بیش از ۱۶۰ میلیارد تومانی سال ۹۵، افت بسیار قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا بازار سینما رو به رکود خواهد گذاشت یا اینکه امیدواری برخی از کارشناسان سینما درست از آب در خواهد آمد و فروش پر رونق سینماها در سال ۹۵ در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

به هر حال همچنان که گفته شد فروش فیلم‌ها از هفته گذشته و با اکران فیلم محبوب پیمان قاسم‌خانی دوباره در حال اوج‌گیری است و به‌نظر می‌رسد به‌رغم پیش‌بینی‌هایی که برای ادامه سال افت فروش را مورد توجه قرار داده‌اند، در ابتدای سال ۹۶ میزان فروش سینماها بتواند فروش فوق‌العاده اکران نوروزی در سال ۹۵ را تکرار کند. مختاری مدیر پخش هدایت فیلم از اقبال مخاطب در روزهای اول اکران «خوب، بد، جلف» ابراز رضایت کرده و گفته: فیلم شروع خوبی در تهران و برخی از شهرستان‌ها که اکران شده است دارد. چهارشنبه با فروش ۱۰۵ میلیون تومان و شب گذشته با فروش ۱۹۰ میلیون تومان در تهران روبه‌رو شدیم. این فیلم در شهرستان‌ها هم با اقبال خوبی مواجه شد و در ۱۰ سالن شهرستان به فروش ۸۵ میلیون تومان رسید. فروش کل فیلم ظرف دو روز ۳۸۰ میلیون تومان بود. علی سرتیپی، مدیر دفتر پخش فیلمیران درباره فروش فیلم‌های این دفتر گفت: فیلم «هفت ماهگی» بعد از جشنواره باز هم توانست نظر مخاطب را جلب کند و هم‌اینک با فروش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مواجه شد. فیلم «سلام بمبئی» هم با فروش ۱۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان روبه‌رو شد.

فیاض هوشیار، مدیر دفتر پخش سیمای مهر درباره فروش «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» گفت: فیلم در شهرستان‌ها به فروش ۲۰۵ میلیون تومان رسید. در شهرستان‌ها این فیلم ۱۵ سالن در اختیار دارد. برخی از شهرها هم در نوبت اکران فیلم هستند که در هفته جاری پخش آن در برخی سالن‌های شهرستان آغاز می‌شود. فیلم در تهران به فروش ۶۱۰ میلیون تومان در ۱۲ سالن سینما دست یافت. وی ادامه داد: زمان اکران فیلم متاسفانه نامناسب بود و فیلم تنها با ۵ سالن کار خود را آغاز کرد که در حق فیلم اجحاف شد. هم اینک با این شرایط، فروش فیلم به ۸۱۵ میلیون تومان رسیده است. دفتر پخش قاب آسمان فروش فیلم «ماحی» را ظرف ۳ روز ۴۰ میلیون تومان در تهران و دو شهرستان که یکی از آنها مشهد است اعلام کرد. حبیب اسماعیلی، مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود درباره فیلم‌های این دفتر پخش گفت: فیلم «وارونگی» به فروش ۸۳۰ میلیون تومان رسید و «گیتا» به فروش ۴۷۰ میلیون تومان دست یافت. وی درباره ادامه اکران «مشکل گیتی» گفت: فیلم در شهرستان‌ها به اکران خود ادامه می‌دهد و به فروش ۹۸۰ میلیون تومان رسید. دفتر پخش حوزه هنری آمار فروش فیلم‌های این دفتر را این‌گونه اعلام کرد: فروش فیلم «مبارک» در تهران به ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و «جشن تولد» به فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ظرف روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه رسید.

تیک‌آف فروش در بازار سینما