ذره‌بین رسانه‌های جهان روی سینمای ایران

گروه فرهنگ‌وهنر: مراسم پایانی شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کن در حالی برگزار شد که از هفت جایزه این مراسم دو تای آن به ایران رسید. جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره و بهترین فیلمنامه هر دو به فیلم «فروشنده» داده شد تا بار دیگر سینمای ایران حرف اول محافل سینمایی جهان باشد. این اتفاق خیلی سریع در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و طیف گسترده‌ای از مردم به خاطر این دو جایزه خوشحالی خود را ابراز کردند. این در حالی بود که تلویزیون ایران در بخش‌های خبری خود تنها به یک زیرنویس اکتفا کرد و مثل سایر جایزه‌های بین‌المللی سینمای ایران از کنار این رویداد مهم بی‌تفاوت گذشت.

در این میان بسیاری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. همچنین رسانه‌های مشهور جهان هم گزارش‌های زیادی از این جشنواره منتشر کردند و بخش قابل‌توجهی از آنها هم به سینمای ایران اختصاص داشت. در همین رابطه «سایت ورایتی» که اخبار مرتبط با سینمای آمریکا و جهان را بازتاب می‌دهد از موفقیت اخیر فیلم فرهادی تحت‌عنوان نشانه‌ای از احیای سینمای ایران «در دوران پساتحریم» و پس از برجام یاد کرده و در این باره می‌نویسد: «جدایی نادر از سیمین» فیلم پیشین فرهادی بود که در رقابت برای کسب نخل طلای کن در سال ۲۰۱۳ میلادی خوش درخشید. اکنون نیز فیلم جدید او و موفقیت آن نشانه‌ای از بازگشت تاحدودی غیرمنتظره سینمای ایران به عرصه بین‌المللی است.» ورایتی با ابراز خوش‌بینی درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر اقتصاد اشاره می‌کند که اکنون باید شاهد رونق بیشتر سینمای ایران باشیم. خبرگزاری فرانسه نیز توجه عمده‌اش را معطوف به رسیدن جایزه بهترین جایزه برای بازیگر مرد به شهاب حسینی کرده و در این باره می‌نویسد: «حسینی در مراسم اختتامیه شصت و نهمین فستیوال کن در جنوب فرانسه گفت که این جایزه متعلق به مردم ایران است و قلب او همیشه با آنهاست. خبرگزاری فرانسه اشاره می‌کند که شهاب حسینی به‌دلیل ایفای نقش شوهری که به‌دلیل حادثه‌ای برای همسرش تحت تاثیر قرار گرفته است و وضعیت متزلزلی پیدا کرده، جایزه گرفت.»

نشست مطبوعاتی شهاب حسینی و اصغر فرهادی

در این‌طور مراسم‌ها رسم است که پس از مراسم اهدای جایزه، هیات داوران و برنده‌های جوایز در نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند. شهاب حسینی پس از دریافت جایزه‌اش در این نشست گفت: «تلاش ادامه دارد و زندگی همچنان جریان دارد. در حال حاضر کمی حس ترس دارم، چون باید تلاشم را بیشتر کنم؛ اما از این بابت که مردم ایران امشب خوشحال شدند بسیار خوشحالم. » اصغر فرهادی هم در این نشست از تجربه‌اش در دیدن فیلم با تماشاگران گفت: «وقتی برای اولین بار فیلم را با تماشاگران دیدم، بعد از نمایش فیلم واکنش‌ها بسیار مرا غافلگیر کرد. من قرار نبود این فیلم را بسازم، در حال آماده شدن برای پروژه اسپانیا بودم، اما برای فیلم‌سازی در کشورم بسیار دلتنگ بودم. اینکه توانستم در فاصله‌ای که با این پروژه داشتم این فیلم را بسازم و تماشاگر هم تا انتها فیلم را دید و با آن ارتباط برقرار کرد و شب زیبایی را برایم رقم زد.» فرهادی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه که پرسید، این جایزه برای سینمای ایران چه معنایی دارد، آیا شما دو نفر احساس می‌کنید سفیر کشورتان هستید گفت: «فیلم من احترامی است به سینمای ایران. در فیلمی که ساخته ام یک ارجاع سینمایی وجود دارد به فیلم «گاو» که یکی از شاهکارهای سینمای دنیاست؛ ولی تا کنون بسیار کم دیده شده است. این دو جایزه احترامی است به این همه سال فیلم‌سازی و فیلم‌سازانی که چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب در سینمای ایران زحمت کشیدند. این جایزه احترام به آدم‌هایی است که من در کودکی با دیدن فیلم‌هایشان عاشق سینما شدم. » شهاب حسینی در انتهای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وقتی آدم‌ها برای فرهنگ و هنر دور هم جمع می‌شوند مهربان‌تر و دوست داشتنی‌تر هستند. شاید فرهنگ و هنر جایگزین بسیار بهتری به جای جنگ باشد. امیدوارم دنیایی داشته باشیم که جنگی در آن نباشد و تمام مسائلش به وسیله فرهنگ و هنر حل شود.»

چهره‌های دولتی و سیاسی

محمدرضا عارف: هنرمندان میهنم؛ جناب آقایان اصغر فرهادی و شهاب حسینی، افتخار آفرینی برای سرزمین و مردم نجیبمان در هر شکل و هر موقعیت قابل ستایش و تکریم است. در شبی که دل‌های مردم این سرزمین با نور منجی موعود شاد بود، دریافت جوایز جشنواره کن این شادی را دو چندان کرد. خداوند بر عزتتان بیفزاید.

حجت‌الله ایوبی: هنرمند گرامی جناب آقای اصغر فرهادی، شما و همراهان گرامیتان گشودید دفتری از مثنوی معنوی را و خواندید غزلی زیبا از حافظ و سعدی را در بزرگ‌ترین رویداد هنری جهان. درجشنواره جهانی فیلم کن. و چه زیبا روایت کردید، بخشش را. »

احمد مسجد جامعی: سینمای ایران بار دیگر بر خود بالید از درخشش ستاره‌هایش در عرصه‌های جهانی. اصغر فرهادی، کارگردان واقع‌گرا و مولف سینما که در این سال‌ها توانسته است با هنرش، بخشی از توانمندی‌های سرزمین مینویی را به جهان معرفی کند و شهاب حسینی، بازیگر محبوب و محجوب کشورمان که همواره به دنبال بهتر شدن است، برای ایران و برای سینمای نجیب ایران افتخار آفریدند.

رضا میرکریمی: به نمایندگی از خود و جامعه اصناف سینمایی ایران موفقیت رشک برانگیزه‌تان را در کسب جوایز پر اعتبار جشنواره کن به شما تبریک می‌گویم .

بازیگران در صف اول تبریک‌ها

پرویز پرستویی: شهاب عزیز. امشب دل اهالی سینمای ایران رو شاد کردی. با تمام وجودم بهت تبریک می‌گم. چرا که این جایزه برازنده توست و درود بر اصغر فرهادی عزیز که باعث شکوفایی سینمای ایران شد. آقای اصغر فرهادی عزیز. تبریک تبریک تبریک. خدارو شکر سینمای ایران شما رو داره. ترانه عزیز. اگرچه ما در ایران فیلم رو ندیدیم، ولی اخبارها نشان‌دهنده بازی درخشان شما هم هست. مهم‌ اینه که تیمتان برنده شد. ما هم خوشحالیم که سینمای ایران پرچمش بالاست. درود بر همه شما که خوش درخشیدید.

پیمان معادی: تبریک شهاب عزیز، هزار بار تبریک برادر. درود بر تو هنرمند نازنین و روح پدر بزرگوارت شاد. به به عجیب شبیه امشب، افتخاری دیگر، بازم ممنون اصغر و دمت گرم. ترانه، افتخار می‌کنم به تو بانوی هنرمند و باوقار که علاوه‌بر درخششت در طول جشنواره، با قلب بزرگت لحظه زیبای دریافت جایزه شهاب نازنین را دوچندان زیبا کردی.

فاطمه معتمد آریا: این اتفاق استثنایی را به سینمای ایران تبریک می‌گویم که برای اولین بار دو جایزه همزمان به یک فیلم ایرانی در جشنواره کن داده شده است. از زحمات خانم کتایون شهابی تشکر می‌کنم و به آقای اصغر فرهادی و شهاب حسینی که این افتخار را نصیب سینمای ایران کردند، تبریک می‌گویم.

ایرج طهماسب: تبریک به خودمان و سینما و شهاب حسینی و اصغر فرهادی عزیز. پس از مدت‌های زیاد حالمان خوب شد...

امین تارخ: برای شهاب حسینی؛ زنده باشی، توانی بزرگ بر شانه‌هایت بوده و هست که شهاب گونه به مردم این دیار نمایاندی و اکنون جهان را نیز به خود خواندی، جایگاهی بلند داری عزیز دل، جایگاهی به بلندای صداقتت که به بار نشست آنچه باید. نخل طلای کن نشانی اندک از آن است، تا نشانه‌ای بزرگ‌تر چه باشد. بهترین‌های خداوند ازآن تو که شایسته بهترین‌هایی.

حبیب رضایی: آفرین برادر، شهاب خوش یمن آسمان ما بودی حالا ستاره‌ای ثابت، بر مدار هنر این مرزوبوم شدی. به دورها نگاه کن که هنوز تا رسیدن به افق پر عیار ذات زلالت، منزلگاه بسیار داری-اگر رسیدن بخواهی که می‌دانم نمی‌خواهی. اصل افتخاری حسینی…همین.

حسن فتحی: باز هم شاهکار دیگر و افتخار دیگر از اصغر فرهادی موجی از شادی را بین مردم ایران به راه انداخت و نام سینمای ایران را در جهان پرآوازه کرد. این پیروزی تاریخی را به مردم سرزمینم، اصغر فرهادی عزیز، کارگردان خوش فکر سینمای ایران و شهاب حسینی عزیزم، بازیگری را که همیشه در یادها می ماند تبریک عرض می کنم.

محسن امیریوسفی: شهاب حسینی بزرگمرد و اصغر فرهادی شگفت انگیز، موفقیت بزرگ و تاریخی شما را در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، صمیمانه تبریک می‌گویم. شما با دریافت دو نخل طلای بازیگری و فیلم‌نامه‌نویسی، موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران را به قبل و بعد از خودتان تبدیل کردید. نوار موفقیت‌های فیلم ارزشمندتان، «فروشنده» تازه شروع شده است، با مِهر و تبریک فراوان.

ویشکا آسایش: تبریک تبریک تبریک به آقای فرهادی و شهاب حسینی عزیز که باعث خوشحالی همه ما شدن. واقعا بهتون افتخار می‌کنم.

هنگامه قاضیانی: شهاب حسینی عزیز، نخل طلا برازنده دستان توست.

صابر ابر: هر چند وقت یکبار، یک خوشحالی عمیق سرزمینم را در آغوش می‌کشد، مردمم را و سینمای کشورم را دیشب آغوشی بود، ماندگار و بی وصف. شهاب جانم چه لذتی دارد، رفیق تو بودن و چه کیفی دارد لبخند ماهت برای سال‌هایی که برایش با احترام و افتخار ایستادی، برادر جان مبارک مایی و این سرزمین. جناب فرهادی جان چه کیفی دارد که شما از مایین و ما از شما و خوش به سینمای ما که دیشب را از شما و گروهتان دارد. ترانه جان علیدوستی، در تمام این روزها بیشتر از پیش مطمئن شدم که بودنت برایمان نعمت است و وقار.

امیر جعفری: دل ملت ایران را شاد کردید. تبریک و دست مریزاد. ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم.

مهناز افشار: افتخار آفرینی در نام آقای فرهادی تنیده شده. اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن برای «فروشنده» شد. شهاب حسینی هم نامش را برایمان افتخار آفرین کرد. شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن برای بازی در فیلم فروشنده شد. خوشحالم و خوشحالیم اما فراموش نکنیم و یادمان نرود این لحظه‌ها را.

مهراب قاسمخانی: امشب از جوایز جشنواره کن یک جور خوشحال مضاعفی شدم. خوشحال شدم برای موفقیت اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی و بقیه گروهشون به‌خاطر به دست آوردن این جوایز ارزشمند و همین‌طور خوشحال شدم از ناراحتی بعضی از دوستان که چشم نداشتن این موفقیت‌ها رو ببینن.

بهنوش طباطبایی: تبریک به شما، تبریک به ما، تبریک به همه، خدا حفظتون کنه. کاش همه اشک‌ها فقط از سر شوق بباره، همچون امشب که هوای چشم‌هایمان به‌شدت بارانی است.