دورهمی سلبریتی‌ها در سالن‌های تئاتر

گروه فرهنگ و هنر: معمولا روزهای پایانی سال که می‌شود، سالن‌های تئاتر با کاهش نسبی مخاطب مواجه می‌شوند. این موضوع باعث شده است تا به‌طور میانگین در دو، سه سال اخیر، مجموع فروش نمایش‌های در حال اجرای پایتخت در اسفندماه در مقایسه با میانگین فروش سایر ماه‌های سال، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. درباره علت این اتفاق می‌توان به موضوع‌هایی نظیر کوران فشرده تئاتری در فرصت دو هفته‌ای جشنواره تئاتر فجر، آماده شدن شهروندان برای شب عید، برگزاری جشنواره‌های فیلم و موسیقی فجر، فشرده شدن شرایط کاری شهروندان در روزهای پایانی سال و... اشاره کرد.

به هر حال همه این عوامل باعث کاهش ورود تماشاگران تئاتر به سالن‌ها می‌شد و در واقع کمتر کارگردانی تمایل داشت که نمایش خود را در چنین روزهایی روی صحنه ببرد.با این حال در بهمن و اسفندماه امسال حضور برخی از چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون بر صحنه تئاتر، احتمالا معادلات تازه‌ای را رقم بزند که به واسطه آن میزان کاهش فروش نمایش‌ها کمتر از سال‌های گذشته باشد. به هر روی، این روزها در سالن‌های مختلف شهر، نمایش‌های بسیاری با حضور بازیگران چهره و کارگردانان باسابقه تئاتر به روی صحنه می‌رود. در واقع در سال‌جاری گسترش و تعمیق توجه‌های حاکمیتی و مردمی به هنر تئاتر موجب افزایش استقبال عمومی از این هنر شده است و در ۱۰ ماه گذشته نیز همه معادلات حاکی از افزایش بسیار قابل‌توجه فروش تئاترها است. محاسبات نشان می‌دهد که رقم فروش تئاترهای امسال نسبت به میانگین فروش سال‌های گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است. همین اتفاق بسیاری از گروه‌های تئاتری را نیز مجاب کرده است تا در روزهای پایانی سال نیز برنامه اجرای نمایش تدارک ببینند.خبرگزاری تسنیم روز بیستم بهمن ماه امسال در گزارشی از اجرای همزمان ۹۷ نمایش در سالن‌های تئاتر تهران خبر داد و نوشت:‌سالن‌های تئاتر و سینما، تئاترهای شهر تهران این روزها میزبان نود و هفت اجرای صحنه‌ای‌اند که در ۶۵ سالن تئاتر حرفه‌ای، فرهنگسراها و سرای محلات، سینماها، هتل‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی روی صحنه رفته‌اند.البته آنچه مدنظر خبرنگار این خبرگزاری بوده عمدتا نمایش‌هایی است که در مراکز تفریحی و طبق تعریف رسانه‌های تخصصی به صورت غیرحرفه‌ای اجرا می‌شوند. از این نظر می‌توان گفت که تعداد اجراهای حرفه‌ای تئاتر در پایتخت به تعداد مجموع سالن‌های خصوصی و دولتی یعنی حداکثر نزدیک به ۴۰ اجرا در یک ماه است.

به هر روی این روزها مجموعه تئاتر شهر و سایر تالارهای نمایشی پایتخت همراه با حضور کارگردانان مطرح عرصه تئاتر و چهره‌های شناخته شده بازیگری، آثار قابل توجهی را روی صحنه دارند.در این روزها کارگردانان حرفه‌ای و مطرحی همچون فرهاد آئیش با نمایش «چمدان»، محمد رحمانیان با نمایش «دعوت به دو نمایش»، نادر برهانی مرند با نمایش «در خواب دیگران»، محسن حسینی با نمایش «دیوان شرقی غربی»، حسین کیانی با نمایش «مضحکه شبیه قتل»، ابراهیم‌آبادی با نمایش «پله آخر» در کنار جوانان تازه نفس تئاتری آثارشان را در سالن‌های مختلف پایتخت اجرا می‌کنند.با این مقدمه مروری می‌کنیم بر ۱۰ نمایش که این روزها با کارگردانی و حضور چهره‌های سینمایی و تئاتری روی صحنه هستند.

چمدان: این نمایش با دو نمایشنامه به نویسندگی فرهاد آئیش و کوبوآبه نویسنده ژاپنی به کارگردانی فرهاد آئیش اجرا می‌شود و از ۲۰بهمن‌ماه اجرای عمومی خود را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرده و تا ۱۰ اسفندماه در همین سالن هر شب ساعت ۱۹:۳۰ میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. شقایق فراهانی، مائده طهماسبی، رامین ناصر نصیر، شبنم فرشادجو، حمیدرضا نعیمی، بهناز نازی، نقی‌سیف جمالی، خسرو پسیانی، مهسا طهماسبی، بهنام دارابی، عزالدین توفیق، عرفان برزین (بازیگر خردسال) و فرهاد آئیش هنرمندانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

دیوان غربی-شرقی: به نویسندگی و کارگردانی محسن حسینی از ۱۵ بهمن تا ۲۳ اسفندماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷۰ دقیقه در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. رویا نونهالی، مروارید مهر، الناز تاریخی، فاطمه صارمی، لیدا فتح‌الهی، سپیده صیفوری، آرام خلخالی، لیلا جنیدی، مرجان صادقی، روجا جعفریان و محسن حسینی بازیگران این نمایش هستند.

کوپن: ‌نوشته سپیده خمسه نژاد به کارگردانی سیدجواد روشن از ۱۶ بهمن ماه تا ۱۶ اسفندماه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. فهیمه امن زاده، مرضیه صدرایی، مسعود میرطاهری، خیام وقار کاشانی بازیگران این نمایش هستند.

در خواب دیگران: به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند از ۱۵ بهمن ماه تا ۸ اسفندماه ساعت ۲۰ به مدت ۹۰ دقیقه در تالار شمس (اقدسیه) روی صحنه می‌رود. حمیدرضا آذرنگ، پانته آ بهرام، علی سرابی و فریدون محرابی بازیگران این نمایش هستند.

دعوت به دو نمایش: به کارگردانی محمد رحمانیان از ۲۵ بهمن ماه تا ۵ اسفندماه در دو نوبت ۲۰:۳۰ و ۱۸:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه با نقش‌آفرینی مهتاب نصیرپور، سها سناجو، پرستو رحمانیان در تماشاخانه عمارت مسعودیه روی صحنه می‌رود.

مالی سویینی: به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی از ۱۵ بهمن ماه ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۷۰ دقیقه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. صابر ابر، عباس جمالی و الهام کردا بازیگران این نمایش هستند.

کوچه برلن: نوشته محمد چرمشیر با طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان و با بازی مرتضی درویش‌زاده‌فرد از ۲۱ بهمن تا ۲۸ اسفندماه ساعت ۱۸ در سالن ارغنون روی صحنه می‌رود.

خشم اژدها: نوشته نیل سایمون با دراماتورژی و کارگردانی علی احمدی از ۱۵ دی ماه تا ۳۰ بهمن‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۸۰ دقیقه در سالن حافظ روی صحنه می‎رود. على شادمان، تینو صالحى، خسرو احمدى، سینا کرمى، نیما شعبان‌نژاد، الهه شه‌پرست، مهران امام بخش و على احمدى بازیگران این نمایش هستند.

داستان‌های میان رودان: به نویسندگی و کارگردانی علی شمس از ۱۳ بهمن‌ماه تا ۲۸ اسفندماه ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. داریوش موفق، رامین سیار دشتی، آرش فلاحت‌پیشه، اصغر پیران، سام کبودوند، فرزین محدث، آرش بزرگ‌زاده، هاشم آذرهوا، حمید دربانی، علی برقی بازیگران این نمایش هستند.

کرگدن: اجرای این نمایش به کارگردانی نصیر ملکی جو از ۲۵ بهمن در این سالن آغاز شده و ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌رود. در این کار بازیگرانی همچون سینا رازانی، ‌سروش شاکر، اشراق اشتریان، مهناز افتاده‌نیا، سولماز امین مقدم، معصومه ایرانشاهی، پارسا بهشتی، راد پورجبار، سارا پورسرخ، تینا تیماج‌چی، علی خسروجردی، ثمین راد نیکنام، بهار رضی‌زاده، معین ضرابی، دایانا فتحی، پگاه کاظمی، آوا گنجی، درسا مویدی، نفیسه ملکی‌جو، سعیده ولی‌پور، پرهام یدالهی و مهدی بجستانی بازی می‌کنند.