خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه اگر منابع آب زیرزمینی درست مدیریت می‌شد حال نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان نبود، گفت: اگر مدیران در اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی غفلت کنند در آینده مورد سرزنش نسل حاضر و آیندگان قرار خواهند گرفت. رحیم میدانی در اولین همایش سراسری مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان‌های کشور گفت: اکنون شرایط مناسبی ایجاد شده و دولت نگاه ویژه خود را با تمام توان به موضوع آب معطوف داشته است و وزیر نیرو هم با انرژی و حمایت کامل از طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی پشتیبانی و حمایت می‌کند. میدانی اضافه کرد: امروز همه شاهد هستید که تمام فناوری کشور و فضای مجازی غالبا بحث بحران و کمبود آب را مطرح می‌کنند و ما مدیران آب کشور در خط مقدم برنامه‌های نجات‌بخشی قرار داریم و همه انتظار دارند که در این خصوص نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنیم، بنابراین وظیفه ما چیزی جز تعادل بخشی به آب‌های زیرزمینی نیست. وی گفت: درراستای حمایت از این طرح، وزارتخانه‌های مختلف و قوه قضائیه و قوه مقننه برنامه‌های پیوسته‌ای در خصوص حمایت از این طرح دارند تا در زمان حرکت، طرح تعادل‌بخشی و مدیریت و حراست از منابع آبی کشور با شکست مواجه نشود.

کشور به سمت ورشکستگی منابع آب می‌رود

قائم‌مقام وزیر نیرو نیز در این همایش گفت: آب صرفه‌جویی شده نباید به توسعه کشاورزی و افزایش سطح زیرکشت ختم شود؛ چراکه توسعه کشاورزی نه با مصرف آب بیشتر بلکه باید با افزایش راندمان تولید همراه باشد.

به گفته ستار محمودی، تا ۲۰ سال پیش ۱۳۵ میلیارد مترمکعب منابع تجدیدشونده، ۲۵۱ میلی متر بارش و ۸۷ میلیارد مترمکعب روان‌آب سطحی داشتیم؛ اما این آمار به تاریخ پیوست و هم‌اکنون حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب منابع تجدیدشونده داریم و با این میزان روان‌آب‌ها ۴۶ میلیارد رسیده و ۴۸ درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: هم‌اکنون در دنیا آب به نام طلای آبی نامیده می‌شود و نوبت این است که به عنوان یک سند مستند آب به این نام مطرح شود.

وی با بیان اینکه وضعیت آب در دنیا به شرایط خاصی رسیده است و همه ما در دنیا در مقابل یک باید قرار گرفته‌ایم، گفت: بانک جهانی سیاست خود را به سمت سیاست «انرژی تشنه» برده است؛ چرا که آب و انرژی دو زمینه مهم زندگی بشر و تداوم بخش تمدن بشر نیازمند سرمایه‌گذاری است. محمودی ادامه داد: در همین سال‌ها درجه حرارت ۵/ ۱ درجه زیادتر شده و از طرفی صنایع و کشاورزی و شرب تقاضای بیشتری دارند و محیط زیست هم برای جبران کمبود خود به آب بیشتری نیاز دارد. محمودی با بیان اینکه با توجه به شرایط جدید در مدیریت منابع آب با یکسری «باید» و یکسری «نباید» مواجه هستیم، ادامه داد: اولین «باید» ما این است که مدیر ما مدیر منابع آب باشد و اگر انگیزه کافی و موثر نداشته باشد کار در این حوزه موثر نخواهد بود. وی ادامه داد: مدیریت منابع آب یک تخصص است، در سال‌های گذشته ما بیشتر مجری بخش آب بوده‌ایم تا مدیر این بخش. انرژی خود را در اجرای پروژه گذاشتیم و هیچ‌گاه از خود نپرسیدیم که بیلان آب منطقه، تراز آب زیرزمینی و وضعیت آب منطقه چگونه است.

محمودی ادامه داد: «باید» دیگر منابع آب هدفمند بودن کار است، ما از میزان آب موجود ۸۰ تا ۸۵ درصد را مصرف می‌کنیم؛ در حالی که استاندارد مصرف جهانی ۴۰ درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌برد. در این وضعیت باید به سمت صرفه‌جویی در مصرف منابع آب به ازای تولید هر کیلوکالری انرژی و محصول برویم. وی تصریح کرد: مدیریت منابع باید مجهز به بانک اطلاعاتی به‌روز و مناسب باشد، باید آمار و اطلاعات منابع و مصرف آب به‌طور دقیق استخراج شود و وزارت نیرو مرجع این آمار و اطلاعات باشد.