گروه صنعت و معدن: آمار ۹ ماه منتهی به آذر ۹۳ بیانگر آن است که از میان ۴۷ ردیف کالای وارد شده به کشور ۲۸ ردیف کالا با رشد واردات مواجه بودند و ۱۹ ردیف کالا نیز در مدت زمان مورد بررسی افت ارزش واردات را تجربه کرده‌اند. علاوه بر روند واردات کالا آمار اعلام شده بیانگر آن است که ترکیب وارداتی کالاها (مواد اولیه و واسطه‌ای، سرمایه‌ای، مصرفی، سایر کالاها «کالاهای طبقه‌بندی نشده») نیز به لحاظ وزنی و ارزشی در مدت زمان مورد بررسی با تغییر همراه بوده است.

به طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت در مدت زمان مورد بررسی به لحاظ وزنی واردات کالاهای مصرفی با افت ۲۴ درصدی مواجه بوده؛ این در حالی است که کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای هر یک به ترتیب رشد بیش از ۳۴ و ۶۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای در ۹ ماه منتهی به آذر ماه واردات سایر کالاها «کالاهای طبقه‌بندی نشده» نیز رشدی ۱۴۱ درصدی داشته است. علاوه بر ترکیب وزنی، آمار اعلام شده از تغییر ترکیب ارزشی کالاهای وارداتی در مدت زمان مورد بررسی نیز حکایت دارد؛ به طوری که ارزش واردات کالاهای مصرفی در ۹ ماه منتهی به آذر۹۳ با افت ۲/ ۵ درصدی همراه بوده است. افت ارزش واردات کالاهای مصرفی در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که آمار اعلام شده از رشد ارزش واردات مواد اولیه و واسطه‌ای، سرمایه‌ای و سایر کالاها «کالاهای طبقه‌بندی نشده» حکایت دارد. در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات مواد اولیه و واسطه‌ای با رشد ۹ درصدی، سرمایه‌ای با رشد ۳۹ درصدی و سایر کالاها «کالاهای طبقه‌بندی نشده» نیز با رشد ۱۳۹ درصدی همراه بوده است.

محصولاتی که رشد کردند

کنسانتره زغال‌سنگ از جمله محصولاتی است که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین رشد را به لحاظ ارزشی داشته است. مجموع ارزش کنسانتره زغال‌سنگ در ۹ ماه منتهی به آذر ماه ۹۳ بیش از ۲۹ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد را تجربه کرده است. ارزش کنسانتره زغال‌سنگ وارد شده در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با ۱۰۰ هزار دلار بوده است. واردات کنسانتره زغال‌سنگ در آذر ماه نسبت به آبان ماه نیز با بیشترین رشد در مقایسه با سایر کالاها مواجه بوده ، درصد رشد ماهانه این بخش برابر با ۹/ ۱۱۵۱درصد است.

واردات سنگ آهن نیز در مدت زمان مورد بررسی و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل رشدی۷/ ۱۳۳۸ درصدی داشته است. ارزش سنگ آهن وارد شده در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۳۵ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار بوده، این در حالی است که ارزش سنگ آهن وارد شده در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۱۶ میلیون دلار بوده است. فرش ماشینی دیگر محصولی است که به لحاظ ارزشی در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری رشد واردات را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده ارزش واردات فرش ماشینی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۹۷۰ هزار دلار بوده این در حالی است که مدت زمان مشابه سال قبل ارزش فرش ماشینی وارد شده به کشور برابر با ۱۶۰ هزار دلار بوده است. رشد ۲/ ۴۹۹ درصدی واردات فرش ماشینی در ۹ ماه منتهی به آذر ماه در حالی است که در آذر ماه و در مقایسه با آبان ماه واردات فرش ماشینی افت ۲/ ۲۹ درصدی داشته است. اما تراکتور چهارمین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی رشد ۴/ ۴۹۳درصدی را تجربه کرده است. ارزش تراکتورهای وارد شده به کشور در ۹ ماه منتهی به آذر ماه بیش از ۲۲۹ میلیون دلار بوده است. پودر شوینده در میان محصولات وارداتی در رده پنجم قرار گرفته و رشد ۱/ ۴۳۶ درصدی را تجربه کرده است. مجموع ارزش واردات پودر شوینده در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۷ میلیون دلار بوده است.

محصولاتی که افت کردند

اما از محصولاتی که در مدت زمان مورد بررسی رشد واردات را به لحاظ ارزشی تجربه کردند که بگذریم آمار اعلام شده از توقف واردات برخی محصولات نیز حکایت دارد. در این خصوص می‌توان به سیمان و کولر آبی اشاره کرد که این امر موجب شده تا با افت ۱۰۰ درصدی در واردات مواجه شوند. DMT سومین محصولی است که براساس آمار اعلام شده با افت واردات مواجه بوده است. افت ۹۲ درصدی این محصول در ۹ ماه منتهی به آذر ماه در حالی است که آمار واردات آن در آذر و آبان ماه اعلام نشده است.

اما مجموع فولاد خام چهارمین محصولی که در ۹ ماه منتهی به آذر افت واردات را تجربه کرد. براساس آمار اعلام شده افت این محصول برابر با ۷۲/ ۳ درصد بوده است. ارزش مجموع فولاد خام وارد شده به کشور در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۱۰۹ میلیون دلار است. مجموع فولاد خام وارد شده در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با ۳۹۳ میلیون دلار بوده است. کاتد مس پنجمین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی افت ۸/ ۶۵ درصدی داشته است. مجموع ارزش واردات کاتد مس در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳ میلیون دلار بوده است. آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در آذر ماه سال جاری و در مقایسه با آبان ماه واردات کاتد مس برابر با صفر بوده است.

ارزش کالاهای وارداتی صنعتی در 9 ماه