خبرگزاری مهر: قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه نسبت به ۸ سال گذشته، سرانه مصرف آب هر نفر در ایران از ۲۷۰ لیتر در شبانه روز به ۲۳۶ لیتر کاهش یافته است گفت: با کمک مردم می‌توانیم از تابستان بدون ایجاد مسائل آبی عبور کنیم. ستار محمودی با اعلام اینکه در ۱۲ کلانشهر بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت کشور از جمله تهران در مرز تنش آبی قرار داریم، گفت: البته بررسی روند بارش‌ها و روان‌آب‌ها از قبل نشان داده بود که در این زمینه وضعیت مناسبی نداریم.

قائم مقام وزیر نیرو اظهار کرد: وقتی آب کم می‌شود شهرهای بزرگ به دلیل فراوانی جمعیت دچار مشکلات خاص خود می‌شوند. از اواخر دی‌ماه سال گذشته تلاش شد تا علاوه بر پیش‌بینی برخی تمهیدات، تاسیسات آبی نیز آماده خدمات رسانی باشند.

محمودی ادامه داد: علاوه بر این، از اوایل امسال به صورت کامل مجموعه بخش آب کشور در حالت آماده باش قرار گرفت و آبرسانی به شهرهای دارای مشکل، تحت مدیریت است، اما در این راستا در یک حالت تنگنا قرار داریم و مردم باید در این بخش با کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف آب، به وزارت نیرو کمک کنند. وی با تاکید بر تلاش برای عبور تابستان از مشکلات آبی گفت: تقریبا هر دو میلی‌متر بارندگی می‌تواند ۳ میلیاردمترمکعب آب ایجاد کند؛ بنابراین ۶۰ میلیمتر بارش عدد بالایی است. در سال جاری نسبت به بلندمدت ۸ درصد کاهش بارندگی داریم، ولی در بخش روان‌آب‌ها حجم آب ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: آمارهای موجود در بخش آب یک پیام برای ما دارد و آن هم لزوم مدیریت برنامه‌ریزی شده و مدیریت مصرف در بخش آب است. از حدود ۱۲۰ میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود ۹۶ میلیاردمترمکعب در حال حاضر استفاده می شود.

محمودی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد کل منابع آبی کشور در کشاورزی، ۶ درصد در شرب و ۲ درصد نیز در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر مصرف ۹۶ میلیاردمترمکعب آب تجدیدپذیر کشور، حدود ۲۴ میلیاردمترمکعب نیز به‌عنوان سهم محیط زیست در نظر گرفته می‌شود. قائم مقام وزیر نیرو درباره مصرف بیش از ۲ برابر متوسط جهانی در ایران تاکید کرد: زمانی که جمعیت مانند امروز نبود و شهرها به رشد فعلی نرسیده بودند، مصارف کمتر بود اما به لحاظ میزان مصرف، رفته رفته منابع آب کشور افت کرد و به سمتی رفتیم که این موضوع منظم شود.

وی میزان مصرف سرانه هر نفر را در حدود ۸ سال پیش ۲۷۰ لیتر عنوان و بیان کرد: در حال حاضر این میزان به حدود ۲۳۶ لیتر رسیده است که نشان می‌دهد کاهش میزان مصرف آب، نوعی موفقیت بوده است.