ایسنا- بیش از ۹۰ درصد واحدهای نساجی در دست بخش خصوصی است و با شرایط فعلی اقتصاد، برخی از این واحدها به تعطیلی کشیده می‌شوند. نعمت‌الله مردانی، مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت خروج برخی از واحدهای نساجی از عرصه تولید را طبیعی خواند و اظهار کرد: برخی از واحدهای تولیدی که به دست دولت اداره می‌شدند در کوچک‌سازی دولت به تعطیلی کشیده شدند، اما به سرعت واحد تولیدی دیگری جایگزین آن شد. وی تصریح کرد: واحد‌های تولیدی که از بین رفتند تولید و اشتغالزایی داشتند و با تعطیلی آنها تولید و اشتغال از بین رفت. مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی شد که اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه نساجی به‌طور کامل اجرا شده است. مردانی تاکید کرد: سالانه بیش از یک میلیون تن مواد اولیه در صنعت نساجی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فرش ماشینی در ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌های فراوانی داشته و رشد فرش ماشینی باعث تضعیف فرش دستباف نبوده است. مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تولیدکنندگان فرش ماشینی و دستباف در دو حوزه جداگانه مشغول به فعالیت هستند و هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند.

مردانی درباره‌ فرش دستباف گفت: بازار صادرات فرش دستباف به دلیل مسائل روز دنیا دچار ضعف شده، اما بازار داخلی همچنان مشغول به فعالیت است. وی تاکید کرد: افزایش قیمت فرش دستباف موجب شده تا مردم از این فرش‌ها استفاده نکنند. وی مدعی شد: ۴۰ هزار نفر در ایران در تولید فرش ماشینی مشغول به کار هستند و اگر بحث‌های غیرمعقول جهانی به وجود نمی‌آمد، فرش دستباف افول نمی‌کرد.

مردانی درباره‌ پوشاک گفت: طی سال‌های اخیر برندهای خوبی در پوشاک مردانه ایجاد شده است و با تغییر شرایط اقتصادی حجم اعظم تامین پوشاک کشور توسط تولید داخلی صورت می‌گیرد، اما دیده شده که مردم به دنبال نام‌های خارجی هستند حتی اگر تولید آن داخلی باشد و اینها نشات گرفته از فرهنگ استفاده مردم است. وی تصریح کرد: نزدیک ۷۵ درصد از مواد اولیه‌ نساجی تولید داخل بوده و تنها پنبه و الیاف پشم ماشینی به صورت وارداتی در کشور تامین می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم پشم و ابریشم را مناسب دانست و اظهار کرد: در تولید فرش دستباف و دیگر محصولاتی که به پشم و ابریشم احتیاج دارند از تولیدات داخلی استفاده و مازاد استفاده به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود. وی ادامه داد: حجم اعظم تامین مواد اولیه نساجی از طریق واردات صورت می‌گیرد که در بحث واردات نیز با تامین ارز مرجع بسیار مشکل داریم.