مشاور جدید رییس‌جمهور در امور انرژی و وزیر نفت سابق کشورمان در مراسم تودیع خود هشدار داد که با توجه به روند مصرف بالای انرژی و قیمت پایین آن، چنانچه فکری برای مدیریت صحیح مصرف نشود، کشور تا ۱۵سال آینده با بحران انرژی روبه‌رو خواهد شد. وزیر سابق نفت خطاب به معاون اول رییس‌جمهور

روند کنونی مصرف، بحران انرژی درست می‌کند

سیدکاظم وزیری هامانه یک مقام بلند پایه تکنوکرات در دولت قبل بود و معاونت اداری و مالی این وزارتخانه بزرگ و پررمز و راز در زمان وزارت بیژن زنگنه به او سپرده شده بود. به همین دلیل بود که وزیری هامانه هرگز نپذیرفت در وزارت نفت مافیایی رخنه کرده است و بارها از این مساله اظهار بی‌اطلاعی کرد. وزیری هامانه دو سال در دوره جدید در بالاترین مقام اجرایی نفت، گاز و پتروشیمی سیاستگذاری کرد و در روز تودیع خویش با اظهارات شفاف درباره برکناری‌اش، چهره تازه‌ای از خود عرضه کرد.

وی گفت: شرایط امروز صنعت نفت با شرایط ارتش در سال ۱۳۵۷ یکی است. آن زمان عده‌ای تلاش می‌کردند ارتش را مضمحل کنند که امام (ره) و مسوولان با درایت، ارتش را حفظ کردند و امروز نیز عده‌ای می‌خواهند صنعت نفت را از بین ببرند که این درایت مسوولان را می‌طلبد.

به گزارش ایسنا، وزیری ‌هامانه در مراسم تودیع خطاب به دکتر داوودی، معاون اول رییس‌جمهور، اظهار کرد: اگر فکری به حال انرژی نکنیم تا ۱۵‌سال آینده کشور با فاجعه روبه‌رو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۶۰ در رده مدیریت و معاونت وزیر در صنعت نفت کار کرده‌ام، تاکید کرد: حاضر به اثبات این موضوع هستم که اگر وضعیت سوخت با روند کنونی ادامه پیدا کند، در آینده با بحران انرژی روبه‌رو خواهیم شد و مصرف با قیمت ارزان قابل کنترل نیست و شیوه کنونی مصرف نیز برای کشور فاجعه است.

ثبت رکورد در تولید نفت و گاز

وی افزایش تولید نفت خام به میزان ۱۰۰‌هزار بشکه در روز را گوشه‌ای از تلاش‌های صنعت نفت دانست و گفت: با برنامه‌ریزی که انجام شده این رقم تا پایان سال با همت کارکنان به بیش از ۲۵۰‌هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند که منجر به ثبت رقم جدیدی از تولید نفت پس از انقلاب خواهد شد. در این راستا تولید گاز نیز بیش از ۱۰۰‌میلیون مترمکعب افزایش یافته و با ثبت رکوردی جدید به بیش از ۴۶۰‌میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: این افزایش گاز با بهره‌برداری کامل از فاز ۹ پارس جنوبی و پالایشگاه پارسیان محقق می‌شود که در این صورت در زمستان امسال با کمبود گاز مواجه نخواهیم بود. به این منظور برای جبران کمبود‌ها به اندازه کافی نفت گاز وارد و ذخیره شده است.

خط لوله صلح معتبر است

وزیری هامانه در بخش بین‌الملل تاکید کرد: کار‌های اولیه قرارداد انتقال گاز به هند و پاکستان با وجود شیطنت‌های انجام شده تمام شده و یکی از معتبرترین توافقاتی است که به امضا رسیده است. در این راستا مجوز صادرات گاز به اروپا در یک ماه گذشته از ترکیه گرفته شده و هم‌اکنون گروه ترکیه برای ادامه مذاکرات در ایران حضور دارند.

به خدا واگذار می‌کنم

وی با تاکید بر اینکه روش من تعامل با بخش‌های بالادستی و پایین دست بوده است و از روش‌های چکشی و ضربتی امتناع کرده‌ام، توضیح داد: در صنعت نفت بحث‌های مختلفی از جمله وجود مافیا مطرح می‌شود که در این راستا فشار‌های گروه‌های نظارتی در حداکثر خود بوده و حتی انتقام قبلی‌ها را هم از ما گرفته‌اند! من در این بخش یک سوال دارم و آن هم اینکه مگر چند نفر از مجموعه پرسنل نفت متعلق به استخدام پیش از انقلاب هستند؟ در این زمینه سه هزار و ۸۰۰‌نفر از مجموع پرسنل صنعت نفت بیش از ۲۸ سال سابقه دارند که نشان می‌دهد ۵/۹۶درصد از پرسنل صنعت نفت پس از انقلاب استخدام شده‌اند، یعنی پس از پشت سر گذاشتن تمام روش‌های گزینش، امتحان و غیره انتخاب شده‌اند، ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که این افراد را به شکل دیگری می‌بینند! البته قبول دارم که هر جا شیرینی است، مگس‌ها هم جمع می‌شود، ولی آیا همه این طور بوده‌اند؟ آیا باید انتقام همه این سال‌ها را در این دو سال بگیرند؟ اگرچه اصول گرایان با تاکید بر نظارت وارد شده‌اند، ولی باید همه چوب‌ها را به این دو سال بزنند؟ که انصافا زده‌اند و من همه آنها را به خدا واگذار می‌کنم!

۶ اولویت کاری نوذری

سرپرست جدید وزارت نفت شش اولویت مهم کاری خود در این وزارتخانه را اعلام کرد و گفت: مدیران صنعت نفت برای پیشبرد اهداف مهم خود نیازمند قدرت ریسک و تصمیم‌گیری هستند.

به گزارش مهر، سرپرست جدید وزارت نفت در مراسم تودیع سیدکاظم وزیری هامانه وزیر پیشین نفت و معارفه خود که با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، سخنگوی دولت، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد وزارت نفت برگزار شد، درباره اولویت‌های خود در وزارت نفت گفت: کشف و شناسایی ذخایر نفت و گاز، حفظ سقف تولید نفت، افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ارتقای آن، توجه به تولید داخلی ملزومات مورد نیاز صنعت نفت و ساماندهی پیمانکاران داخلی به عنوان بازوهای اجرایی کشور، از اولویت‌های مهم وزارت نفت محسوب می‌شود.

پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهوری در حاشیه این مراسم به خبرنگاران درباره تغییر وزارت نفت گفت: دولت نهم حتما از تدبیر و تجربیات وزیر سابق نفت کشور در پست جدید به عنوان مشاور رییس‌جمهور استفاده می‌کند.