اگر وزارتخانه‌ها تیرآهن وارد کنند، مشکل کمبود نخواهیم داشت

گروه صنعت و معدن- اگر وزارتخانه‌هایی که فعالیت عمرانی سنگین دارند، تیرآهن‌های مورد نیاز خود را وارد کنند، هیچ مشکلی برای تامین نیاز داخل نخواهیم داشت. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، با اعلام اینکه این پیشنهاد را در اختیار شورای اقتصاد گذاشته‌ایم، به خبرنگار ما گفت: اگروزارتخانه‌هایی نظیر مسکن، آموزش و پرورش و نیز بنیاد مسکن که بودجه‌های سنگینی برای ساخت و ساز پیش‌بینی کرده‌اند، به واردات تیرآهن برای مصارف خود رو بیاورند، بازار داخل دچار مشکل نخواهد شد.

اگر وزارتخانه‌ها نیایند، بازار بالانس است

بهرام سبحانی معتقد است حتی با وضعیت فعلی تولید، بازار مصرف و تولید در حالت بالانس (توازن) قرار دارد.اما با ورود تقاضاهای سنگین از سوی دستگاه‌های دولتی، با مازاد تقاضا مواجه می‌شویم.وی این سخنان را در برابر برنامه جدید شورای اقتصاد عنوان کرد. چرا که این شورا از وزارت بازرگانی خواسته که برنامه جامعی برای تنظیم بازار تیرآهن (و دیگر محصولات فولادی) تهیه کند.سبحانی در این باره گفت: جلسات تعیین تکلیف برای برطرف کردن موانع بازار تیرآهن شروع شده و ادامه دارد.هر چند وزارت بازرگانی در پیشنهاد خود، درخواست پرداخت یارانه آهن‌آلات را ارائه کرده اما سبحانی معتقد است، با تفکیک تقاضای نبش مردمی و دولتی می‌توان این نگرانی را برطرف کرد.

تولید ۴/۱میلیون تن تیرآهن

تولید سالانه تیرآهن در کشور به ۴/۱میلیون تن می‌رسد که ۲۰۰هزار تن از این رقم در گروه ملی فولاد و مابقی در ذوب‌آهن اصفهان

تولید می‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن در این باره گفت: اگر در بخش مردمی مازاد تقاضایی ایجاد شود حداکثر به ۵۰۰هزار تن تیرآهن وارداتی نیاز داریم در غیر اینصورت با همین تولیدات داخلی، نیاز بازار برطرف می‌شود.

الگوی مصرف به سمت بتن آرمه

وی علت چنین امری را روند تغییر الگوی مصرف از تیرآهن به میلگرد دانست. چرا که در سال‌های گذشته استفاده از بتن آرمه در ساختمان‌ها بیشتر شده و فشار تقاضا برای تیرآهن کمتر شده است. سبحانی ادامه داد: این الگوی مصرف خود به خود در حال حرکت است اما زمانی دچار نقص می‌شود که تقاضا برای سیمان فزونی می‌یابد.وی به بحث‌های کمبود سیمان در داخل اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای سیمان، الگوی استفاده از بتن آرمه در ساختمان‌ها در اکثر نقاط کشور جا می‌افتد.به گفته سبحانی در شرایطی که مصرف تیرآهن در کشور کاهش یابد، می‌توان سراغ مقاطع دیگر نظیر تولید ریل و تیرآهن بال پهن رفت. وی یادآور شد، در سال گذشته (به سبب رکورد بخش مسکن) مصرف تیرآهن به حدی پایین آمد که در کشور مشکل فروش این محصول پدید آمده بود. این عامل سبب شد که ذوب‌آهن ایده تولید ریل و تیرآهن بال پهن را مطرح کند.

سبحانی خاطرنشان کرد: چنانچه در سال‌های آتی تولید سیمان افزایش یابد و شاهد تغییر الگوی مصرف از اسکلت فلزی به بتن آرمه شویم، با کاهش شدید مصرف تیرآهن مواجه خواهیم شد طوری که تنها نقاط محدودی از کشور تیرآهن مصرف خواهند کرد.به عقیده مدیرعامل ذوب آهن، ایجاد ساختمان‌های ۴ طبقه و بالاتر، خود به خود مصرف تیرآهن در کشور را کاهش خواهد داد.