گروه صنعت و معدن- عملیات ساخت منطقه ۸هزار و ۹۰۰هکتاری صنایع انرژی‌بر در استان فارس آغاز شد.

منطقه صنایع انرژی بر استان فارس که در دشت شهرستان لامرد (Lamerd) واقع شده صنایع بزرگی نظیر آلومینیوم را در خود جای خواهد داد. اقدامات اولیه برای تاسیس این منطقه از زمستان گذشته آغاز شد و هم اینک مناقصه‌های امور زیربنایی این منطقه در حال انجام است. پیش از این دکتر طهماسبی وزیر صنایع و معادن در سفر هیات دولت به استان فارس، خبر از تاسیس این منطقه داده بود.

احداث این منطقه به تازگی به تایید فرمانداری، اداره محیط زیست و ... آن شهرستان رسیده و قرار است برای تهیه سند در روزهای آتی در اختیار معاون پارلمانی رییس‌جمهوری قرار گیرد.

علاوه بر این، بخش دیگری از صنایع که به انرژی‌بر- آب‌بر موسوم هستند (نظیر فولاد) در منطقه پارسیان (گاوبندی سابق) استان هرمزگان استقرار خواهند یافت. منطقه پارسیان در مرز استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان واقع شده است.

گزارش ایرنا نیز در این باره حاکی است، معاون وزیر صنایع و معادن در دیداری از شهرستان لامرد و پارسیان گفت: دو منطقه ویژه صنایع انرژی بر در استان‌های هرمزگان و فارس ایجاد می‌شود.

احمد‌علی هراتی‌نیک در عسلویه گفت: مقدمات کار برای تاسیس منطقه ویژه

‌آب بر برای تولید فولاد در شهرستان پارسیان (گاوبندی) استان هرمزگان و منطقه ویژه ‌انرژی بر برای تولید آلومینیوم در شهرستان لامرد استان فارس فراهم شده است.

وی افزود: تولید فولاد به آب زیادی نیاز دارد و به همین دلیل منطقه ویژه آب بر در حاشیه خلیج‌فارس احداث می‌شود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت: زمین مورد نیاز برای تاسیس این مناطق توسط اداره منابع طبیعی مشخص شده و به زودی در اختیار وزارت صنایع قرار می‌گیرد.

هراتی‌نیک گفت: کارخانه تولید آلومینیوم لامرد برای تولید سالانه ۲۷۵هزار تن آلومینیوم احداث می‌شود.

وی درباره تامین انرژی این دو منطقه توضیح داد: گاز مورد‌نیاز کارخانه آلومینیوم لامرد از پالایشگاه پارسیان در شهرستان مهر استان‌فارس و آب برای تولید فولاد در شهرستان پارسیان از خلیج‌فارس تامین خواهد شد.

معاون وزیر صنایع افزود: براساس برنامه زمان‌بندی بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم لامرد حدود ۴۰ماه به طول می‌انجامد. عملیات زیربنای این طرح از اواخر سال گذشته آغاز شده است.

هراتی نیک ادامه داد: از آنجا که در عسلویه فضای کافی برای منطقه ویژه انرژی بر وجود نداشت، این منطقه به شهرستان پارسیان در استان هرمزگان منتقل شد.

مهندس احمدعلی هراتی نیک افزود: این منطقه ویژه، ۸هزار و ۹۰۰هکتار زمین را در دشت لامرد در بر‌می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند بعد از زیرسازی و اقدامات‌اولیه برای سرمایه‌گذاری و دریافت زمین به احداث واحدهای صنعتی مورد علاقه خود اقدام کنند.

معاون وزیر‌صنایع و معادن اظهار داشت: شرکت‌هایی که نیاز به انرژی فراوان گاز، برق و آب دارند در دو قسمت انرژی بر و آب بر مستقر می‌شوند.

معاون وزیر صنایع در خصوص اشتغالزایی گفت: با توجه به اینکه در آینده نزدیک شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی در این منطقه استقرار می‌یابند نوید بخش کار و تلاش برای مردم استان فارس و کشور است.

هراتی‌نیک افزود: به ازای هر یک نفر شغل مستقیم، این صنایع ۱۰شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر، فرماندار لامرد نیز گفت: با توجه به اینکه دولت نهم توجه ویژه‌ای به صنعت و معدن دارد، تمام امکانات شهرستان لامرد در خصوص راه‌اندازی این صنایع در جنوب فارس بسیج شده است.

محمد جعفری افزود: برای احداث جاده دسترسی به سایت آلومینیوم‌، مبلغ ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال از منابع شهرستانی و استانی در سال ۸۶ به این جاده اختصاص یافته است و تمام همکاری‌ها با شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشند، انجام خواهد شد.

شهرستان لامرد در ۴۶۴ کیلومتری جنوب شیراز و ۶۰کیلومتری عسلویه قرار دارد.