کوبه استیل که به عنوان یکی از سازندگان کارخانه‌های فولاد دنیا شهرت دارد در آستانه امضای قراردادی برای ایجاد ظرفیت تولید ۶میلیون تن گندله (مواد اولیه تولید فولاد) برای بحرینی‌ها است. کوبه البته برای اهالی صنعت فولاد در ایران نامی آشنا است. این نام تاکنون ۵ مدول تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه به اجرا درآورده و در فولاد خوزستان نیز دانش فنی در اختیار این کارخانه قرار داده است. هر چند در فولاد هرمزگان و پس از وقفه‌ای طولانی با ما به توافق نرسید.

کوبه این بار از بحرینی‌ها پیشنهادی دریافت کرده که تنها در مدت دو سال کارخانه ۶میلیون تنی گندله احداث کند. ارزش این قرارداد به ۴۷۰میلیون دلار می‌رسد.

نکته جالب توجه این است که بحرینی‌ها در نظر دارند علاوه بر صنعت آلومینیوم، در صنعت فولاد نیز رقبای قدیمی را به عقب بیندازند.

بحرین ۱۵ سال پس از ایران به فکر تولید آلومینیوم افتاده بود و هم اینک۹۱۰ سالانه هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌کند.اما در ایران تنها ۲۳۰هزار تن تولید می‌شود این شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس هم اینک مشابه همان برنامه‌ریزی را در صنعت فولاد پیش رو قرار داده است.ایران در مدت نزدیک به ۴۰ سال برای تولید ۱۲میلیون تن ظرفیت سازی کرده و اگر بر تمام مشکلات توسعه و تولید فائق آید طی ۱۴ سال آتی، خود را به مرز ۳۰میلیون تن می‌رساند.

اما باید به درستی آینده را رصد کرد. سایه رقیب تازه نفس در حال گسترده شدن است. این رقیب اکنون در پشت سر ما است، پس نباید در سال‌های آتی او را پیشاپیش خود ببینیم.