گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن‌، اعمال فشار بر واحدهای تولیدی برای تثبیت قیمت‌ها را رد کرد. این در حالی است که یک عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع می‌گوید: «در صورتی که اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان داده نشود، بخش تولید با مشکل روبه‌رو خواهد شد.» فشاری نیست

«علی‌اکبر محرابیان» در گفت‌وگو با «ایسنا» با رد اعمال فشار به واحدهای تولیدی برای تثبیت قیمت‌ها‌، گفت: «در صورتی که دولت قیمت‌ها را با فشار نگاه داشته بود، اثرات آن در مجامع اقتصادی و به‌ویژه بورس مشخص می‌شد.» وی در ادامه اظهار کرد: «بنابراین اگر فرض کنیم تثبیت قیمت‌ها با فشار به تولیدکنندگان بوده است، به طور حتم سودآوری شرکت‌ها نیز باید کاهش یافته و بر EPS آنها در بورس اثر می‌گذاشت. این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۸ درصد در شاخص بورس رشد داشتیم و در دو ماه اخیر نیز رشد شاخص بورس بیشتر شده است.»

افزایش تقاضا در دهک‌های مختلف

«محرابیان» با بیان اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها باعث افزایش تقاضا در دهک‌های مختلف جامعه شده است، گفت: «در گذشته دهک‌هایی توان خرید برخی کالاها را نداشتند، اما امروز توانمند شده‌اند که این موضوع موجب افزایش تقاضا برای خرید محصولات شده است.

مصرف بالای انرژی یعنی تولید بیشتر

وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در صنعت بالاتر رفته است، تشریح کرد: «هرچه مصرف انرژی در بخش صنعت بالاتر رود، به معنی تولید بیشتر است.»

ثبات قیمت‌ها در آینده

«محرابیان» خاطرنشان کرد: «طبق پیش‌بینی‌ها افزایش تقاضای بازار و تولید ادامه خواهد داشت که این موضوع منجر به افزایش رقابت در بازار خواهد شد. در بازار رقابتی نیز بنگاه‌های تولیدی اقدام به افزایش قیمت نخواهند کرد. البته ممکن است برخی از صنایع به ضرورت، قیمت‌هایشان را افزایش دهند؛ گو اینکه بسیاری از صنایع نیز کاهش قیمت داشته‌اند. اما پیش‌بینی روزهای آینده، ثبات در تولید و بازار است.»وی درخصوص احتمال افزایش واردات برخی از کالاها پس از هدفمندسازی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت نفت‌گاز (گازوئیل) ۱۲۰ تومان افزایش یافت، اما در همین دوره قیمت جهانی نفت‌گاز بیش از ۱۲۰ تومان افزایش یافته است. این به معنای آن است که هزینه‌های تولید رقبای خارجی بیش از تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است.

وی در خصوص نحوه حمایت و تخصیص تسهیلات به واحدهای صنعتی در بسته حمایت از تولید نیز خاطرنشان کرد: «بسته حمایتی در چند سطح تعریف شده است. کمک‌هایی که در خصوص اصلاح قیمت انرژی صورت می‌گیرد، عمدتا معطوف به صنایع انرژی‌بر و صنایعی است که با تغییر قیمت انرژی تغییراتی در قیمت تمام شده آنها ایجاد می‌شود.»

وی ادامه داد: «در بخشی از صنایع قیمت انرژی در قیمت تمام شده تولید بسیار موثر است که عمده حمایت‌ها برای این دسته از صنایع در نظر گرفته شده است. البته بخش اعظم ارزش افزوده صنعت کشور نیز مربوط به این دسته از صنایع است.»

دو نوع حمایت از صنایع کوچک

وی درباره نحوه حمایت از واحدهای صنعتی کوچک در بسته حمایت از تولید گفت: «در این زمینه دو نوع حمایت صورت می‌گیرد؛ یکی حمایت در مصرف انرژی است که اگر مصرف سوخت بالا رفت، بنگاه توانمند شود. در این زمینه واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ تفاوتی نمی‌کنند و پس از بررسی شرایط و ضوابط، خط اعتباری به آنها ارائه می‌شود.»

وی ادامه داد:«اما در زمینه تسهیلاتی که بابت اصلاح خطوط تولید به واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود، بنگاه‌های کوچک و بزرگ از هم جدا شده‌اند، زیرا تسهیلات براساس پروژه واحدها برای ارتقای خطوط تولید ارائه می‌شود. معمولا واحدهای بزرگ به تسهیلات بالایی نیاز دارند که در این موارد طرح پیشنهادی بررسی شده و پس از تصویب تسهیلات پرداخت می‌شود، اما در صنایع کوچک امکان بررسی تمام طرح‌ها وجود ندارد. در این موارد تمام اطلاعات مربوط به میزان، چگونگی و فرمول ارائه تسهیلات در سایت مربوطه درج شده است.»وی خاطرنشان کرد:«تسهیلات ارتقای خطوط‌ تولید در واحدهای کوچک در فرمولی از نظر میزان مصرف انرژی و تعداد پرسنل بررسی و کف و سقف این تسهیلات نیز مشخص است. به طوری‌که اگر این میزان پاسخگوی نیاز واحد تولیدی نبود، جزو واحدهای بزرگ ثبت نام می‌کند.»به گفته وی، سقف تسهیلات بنگاه‌های کوچک برای اصلاح خطوط، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

بهای ثابت تولیدات به چه قیمتی؟

در مقابل، «حسین سلیمی» عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع در گفت‌وگو با «فارس» اظهار کرد:«با هدفمندی یارانه‌ها، قیمت اکثر تولیدات صنعتی بدون تغییر باقی مانده، این در حالی است که نمی‌توان به منظور اجرای موفقیت‌‌آمیز هدفمندی یارانه‌ها قیمت تولیدات را ثابت نگه داشت.» وی ادامه داد: «چطور می‌توان طرح هدفمندی یارانه‌ها را به طور موفق اجرا کرد، ولی از افزایش قیمت محصولات جلوگیری کنیم؟»

عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع با اشاره به تاثیر افزایش حقوق و دستمزد در قیمت تمام شده تولید واحدهای صنعتی، گفت: «در صورتی که اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان داده نشود، بخش تولید با مشکل روبه‌ رو خواهد شد.»

«سلیمی» به سیمان به عنوان یکی از صنایع که در صورت حفظ ثبات قیمت با مشکل افزایش قیمت تمام شده روبه‌‌رو می‌شوند، اشاره کرد و گفت: «در صورتی که این صنایع تولیدشان را بهینه سازی نکنند و با مصرف بالای سوخت به کار خود ادامه دهند، زیان‌ده خواهند شد.» «سلیمی» با اشاره به بررسی موضوع افزایش قیمت گاز و برق و تاثیر آن در قیمت تمام شده محصولات صنعتی در جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان، گفت: «شرکت‌های بورسی مجبورند دستورالعمل دولت را در مورد قیمت تولیدات خود اجرا کنند، در حالی که ثابت ماندن قیمت‌ها به ضرر آنها است.»

بعد از تقریبا سه ماه از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، صنعتگران هنوز پیش بینی از آینده بخش صنعت ندارند، این در حالی است که قدرت یک بخش اقتصادی، به توان پیش بینی حتی یک روزه بازار بر می‌گردد؛ توانی که کمترین ریسک را داشته باشد. تثبیت قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های تولید، پارادکسی است که صنعتگران را در طی این سه ماهه سردرگم کرده است و خبر از آینده نه چندان مطلوب برای بخش صنعت می‌دهد. افزایش شاخص بورس، مصرف بالای انرژی و افزایش تقاضای دهک‌های پایین جامعه را به طور قطع نمی‌توان به عنوان شاخصه‌های رشد اقتصادی و مطلوبیت شرایط اقتصادی دید، بلکه می‌توان آن را در سرگردانی سرمایه‌ها و طمع سیری‌ناپذیر آنها، انرژی بر بودن و فرسوده بودن صنایع و عرضه نقدینگی بدون پشتوانه تولیدی و تجاری نیز مشاهده کرد.