گروه صنعت و معدن - دولت با پرداخت فوری هزار میلیارد تومان به صنایع موافقت کرد. کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به ریاست «محمود احمدی‌نژاد»، برای جبران بخشی از تبعات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، با پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به صنایع آسیب‌پذیر از محل خزانه موافقت کرد. دولت این هزار میلیارد تومان را به صورت تنخواه از محل خزانه برداشت کرده و پیش از پایان سال، از محل درآمدهای ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، این مبلغ را به خزانه باز می‌گرداند.

۴۵۰۰ میلیارد می‌خواستیم

معاون صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» گفت: «پیشنهاد وزارت صنایع و معادن در جلسه کارگروه تحول اقتصادی اعطای ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره و قرض‌الحسنه به تولیدکنندگان بود که دولت در مرحله اول با پرداخت هزار میلیارد تومان آن موافقت کرد.» «افشین روغنی» در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، مبنی براینکه تسهیلاتی که دولت وعده اعطای آن را به صنعتگران داده است، با چه سازوکاری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: «صنعتگران برای دریافت تسهیلات به سه دسته تقسیم‌بندی شده‌اند. بخش عمده‌ای از صنایع که انرژی بر هم نیستند، از تسهیلات عام بهره‌مند خواهند شد. صنایع انرژی‌بر از تسهیلات عام و خاص به طور همزمان برخوردار خواهند شد و دسته سوم هم صنایعی هستند که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به مشکل جدی برخورد نمی‌کنند و مشمول دریافت تسهیلات نمی‌شوند.» وی با اشاره به اینکه وزارت صنایع برای پرداخت تسهیلات به صنعتگران، منتظر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: «خواه طرح هدفمندی یارانه‌ها از مهر ماه اجرایی شود، خواه دولت اجرای آن را به زمان دیگری موکول کند، پرداخت تسهیلات به صنایع از اوایل مهرماه آغاز خواهد شد.»

شروط ۲۰ گانه وام

از سوی دیگر، «سید مهدی نیازی» عضو ستاد تحول وزارت صنایع و معادن هم که در این نشست خبری حاضر بود، در خصوص جزئیات تسهیلات هزار میلیاردی دولت گفت: «این رقم برای واحدهایی است که نسبت به بهبود تولید اقدام کنند.» وی در رابطه با ضوابط دریافت وام بهبود تولید نیز به خبرنگار ما گفت: «حدود ۲۰ ردیف برای دریافت وام بهبود تولید در نظر گرفته شده است. به طور مثال تولید کنندگان می‌توانند تحت عنوان پرداخت قبوض انرژی، پرداخت دستمزد‌، اجرای پروژه‌های عام بهره‌وری (مثل تعویض سیستم روشنایی)، خرید یک سری تجهیزات ارزان قیمت و ... نسبت به دریافت وام بهبود تولید اقدام کنند.» به گفته وی، برای پرداخت تسهیلات «بهبود تولید» وزارت صنایع و معادن با بانک‌های ملی و صادرات به توافق رسیده و این دو بانک به عنوان بانک‌های عامل تعیین شده‌اند. البته ناگفته نماند که مذاکرات با یک بانک خصوصی و یک بانک دولتی دیگر در حال انجام است.

نرخ سود؛ کمتر از ۱۸درصد

این عضو ستاد تحول وزارت صنایع و معادن، به رقم دقیق سود بانکی تسهیلات فوق اشاره نکرد و اعلام آن را به کارگروه تحول اقتصادی سپرد؛ اما در عین حال، اطمینان داد این تسهیلات یارانه‌ای بوده و کمتر از ۱۸ درصد است. بازپرداخت این وام‌ها نیز به صورت بلند مدت خواهد بود.

این مقام مسوول در ستاد تحول وزارت صنایع، در ادامه به برنامه‌های دولت و وزارت صنایع برای حمایت از صنعتگران بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: «۴ سناریو به صورت کلان برای حمایت از بخش صنعت در نظر گرفته شده است و تسهیلات کم‌بهره، قرض‌الحسنه و حتی وام‌های بلاعوض در قالب این چهار سناریو در اختیار صنعتگران قرار خواهد گرفت.»

تشکیل شورای تامین نقدینگی

به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری معاون صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن،‌ محورهای دیگری هم داشت. «افشین روغنی» با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی در صنایع، تصریح کرد: «نقدینگی مشکل اساسی تولید است که گاهی ما گردن بانک‌ها می‌اندازیم، گاهی آنها گردن ما. به همین منظور برای حل مشکل نقدینگی صنعت، شورای تامین نقدینگی در وزارت صنایع تشکیل شده است.» وی ادامه داد: «در این شورا برای حل مشکل نقدینگی صنایع، تمام منابعی را که بشر تا به حال از آن استفاده کرده فهرست کرده‌ایم تا سرانجام یک یا دو مورد از این منابع برای حل مشکل نقدینگی نهایی شود و مورد تصویب قرار بگیرد.» وی همچنین برخی از مشکلات صنعت را ناشی از ناهماهنگی بانک‌ها با سیستم‌های تولید، گمرک، استاندارد، بازرگانی، مالیات و .. دانست و تصریح کرد: «این مساله سبب شده تا برخی طرح‌های بزرگ به دلیل مشکلات کوچک زمین‌گیر شوند.»

تعیین تکلیف بودجه صدا و سیما

معاون وزیر صنایع و معادن، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه مصوبه کارگروه حمایت از تولید در رابطه با ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه ملی چرا اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «موانع متعددی بر سر راه اجرای این مصوبه به وجود آمده است. به عنوان مثال، مسوولان سازمان صدا و سیما عنوان کرده‌اند که اگر صدا و سیما این آگهی‌ها را پخش نکرد و برای تامین بودجه به مشکل برخورد آنگاه تکلیف چیست؟» «روغنی» ادامه داد: «برای حل این مشکل با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مذاکره و مکاتبه کرده‌ایم تا در صورت تایید، محل تامین اعتبارات مورد نیاز صدا و سیما را تعیین کنند.»

تعرفه، چادر و حجاب

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که وزارت صنایع، چرا برای حمایت از تولید چادر مشکی در کشور، اقدام به افزایش تعرفه واردات این محصول نمی‌کند؟ گفت: «چادر مشکی، یک مساله فرهنگی است. برخی بر این عقیده‌اند که افزایش تعرفه واردات پارچه چادر مشکی، باعث افزایش قیمت این محصول و در نهایت کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. این مساله به طور غیرمستقیم منجر به ترویج فرهنگ استفاده از مانتو می‌شود.» معاون وزیر صنایع در پایان این نشست خبری، در خصوص برخی دیگر از مشکلات صنعت نساجی گفت: «این صنعت به طور بالقوه قاچاق پذیر است. قاچاق هم این روزها، به صورت گسترده و سازماندهی شده دنبال می‌شود. قاچاقچیان اصلی، محصولاتی را که به صورت قاچاق وارد می‌کنند، بیمه می‌کنند. به این معنا که اگر در میانه راه پلیس جنس قاچاق را کشف کرد، حاضر به پرداخت خسارت به مشتری هستند. اگر برای خود قاچاقچی هم مشکلی به وجود آید، سایر قاچاقچی‌ها به خانواده او دیه پرداخت می‌کنند. کجای دنیا قاچاقچی‌ها دیه و خسارت می‌گیرند؟ برای حل مشکلات صنعت نساجی باید اول مشکل قاچاق حل شود.»