برنامه‌ حمایتی بخش صنعت و معدن در طرح تحول شامل سه محور قیمت‌گذاری انرژی، برنامه جبرانی و برنامه بهره‌وری است

گروه صنعت‌ومعدن - در حالی که برخی منابع خبری از تاخیر در اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها به‌جای برقراری تبعیض در قیمت فروش حامل‌های انرژی به صنایع انرژی بر خبر می‌دهند، مشاور وزیر صنایع‌و‌معادن می‌گوید که پیش از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پرداخت یارانه به صنایع آغاز خواهد شد. به گزارش خبرنگار ما، طی هفته‌های اخیر با نزدیک شدن به زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، بسیاری از تشکل‌های صنعتی با ابراز بی اطلاعی نسبت به ابعاد اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در حوزه قیمت‌گذاری حامل‌ها، زمان اجرای طرح و نحوه پرداخت یارانه‌های صنعتی، خواستار شفاف شدن نحوه پرداخت یارانه شدند.این در شرایطی است که وزارت صنایع می‌گوید که با برگزاری نشست «لوح فشرده برنامه‌ها را به روسای تشکل‌ها داده است». در این شرایط در دور اول اعلام عمومی از برنامه‌ پرداخت یارانه‌ها، روز گذشته مشاور وزیر صنایع‌ومعادن که ریاست ستاد تحول وزارت صنایع‌ومعادن را بر عهده دارد، گفت: «در این زمینه پیش نویس قراردادها با سه بانک آماده شده و قبل از شروع طرح مبالغی از خزانه به عنوان تنخواه دریافت و به صنایع پرداخت خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، «رضا فاطمی امین» با بیان اینکه در اجرای طرح تحول، چندین هزار میلیارد تومان پول وارد بخش صنعت و معدن خواهد شد، خاطرنشان کرد: «در صورت مدیریت درست این منابع، تحول جدی در بخش صنعت و معدن ایجاد می‌شود.»

به گفته وی، ‌برنامه‌ حمایتی بخش صنعت و معدن در طرح تحول شامل سه محور قیمت‌گذاری انرژی، برنامه جبرانی و برنامه بهره‌وری است. برنامه جبرانی برای کاهش فشار افزایش قیمت انرژی در رشته‌های خاص طراحی شده که شامل سه محور کمک هزینه تولید، تغییر تعرفه واردات و جوایز صادراتی است و سناریوی تاخیر در هدفمندی یارانه‌های بخش صنعت پیگیری می‌شود.

تاخیر هم یک سناریو است

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که عضو ستاد تحول صنایع‌ومعادن از احتمال تاخیر در هدفمندشدن یارانه بخش صنعت در گفت‌وگو با «فارس» سخن گفته و می‌گوید که اظهارنظر در این مورد زود است، ولی یکی از سناریوهای مطرح و قابل پیگیری در ستاد تحول، همین موضوع است.

«سید مهدی نیازی» در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار «فارس» اضافه می‌کند که در مورد هدفمندی یارانه بخش صنعت سناریوهای مختلفی مطرح و توسط بانک مرکزی در حال بررسی است.

به گفته وی، تاثیر این سناریوها بر شاخص‌های کلان اقتصادی در حال بررسی است و در جلساتی با حضور رییس‌جمهور مورد نقد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در جهت هدفمندی یارانه بخش صنعت، صنایع به سه گروه تقسیم بندی شده‌اند که گروه اول شامل مواد اولیه و برخی مواد خاص با مصرف انرژی بالا است.

سناریوی تسهیلات بلا عوض

وی افزود: این دسته از صنایع مانند فولاد و سیمان ممکن است با هدفمندی یارانه‌ها امکان رقابت‌پذیری با محصولات وارداتی را نداشته باشند که به آنها تسهیلات بلاعوض اعطا خواهد شد.

نیازی تصریح کرد: گروه دوم شامل صنایعی است که از محل هدفمندی یارانه‌ها مقداری متاثر می‌شوند و در این زمینه بسته‌های حمایتی در حال تدوین است.

به گفته وی، گروه سوم نیز شامل صنایعی است که از محل هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده آنها وارد نخواهد شد. همین خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه اعلام می‌کندکه ایجاد تاخیر در هدفمندی یارانه‌ کل بخش صنعت بعید است، ولی ممکن است فقط در مورد برخی صنایع انرژی‌بر به جای اعمال قیمت‌های تبعیضی، تاخیر در هدفمندی یارانه‌ها صورت گیرد. این مقام مسوول در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: تاخیر ایجاد شده در مورد هدفمند شدن یارانه‌های بخش کشاورزی بیشتر به این دلیل اتفاق افتاده که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح در بخش کشاورزی به طور کامل فراهم نشده است.

وی افزود: حدود ۴ میلیون نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعال هستند که تقریبا نیمی از آنها سواد ندارند و همین مساله اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها را در این بخش با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش صنعت فراهم است، گفت: تعرفه‌های انرژی صنایع مختلف مشخص شده و مقدمات لازم برای اجرای طرح در این بخش فراهم است.

به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی نحوه پرداخت یارانه به صنعت به مساله روز مبدل شده که براساس جدید‌ترین آمارهای شرکت ملی گاز، در هفته اول تابستان مصرف گاز نیز افزایش یافته است. به طوری که در دو روز پایانی خرداد و پنج روز نخست تیرماه امسال، مشترکان بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی کشور مصرف‌کننده بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون مترمکعب گاز طبیعی بودند. با توجه به ورود به فصل تابستان و کاهش مصرف این حامل انرژی در بخش خانگی، بخش عمده این مصرف در صنایع عمده و نیروگاه‌های کشور بوده است.