گروه صنعت و معدن- یک عضو جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران می‌گوید: اقتصاد ایران در سال ‌گذشته فرصت طلایی را در اختیار تولیدکنندگان کفش قرار داد و متاسفانه تولید کنندگان از این فرصت بهره‌برداری نکردند و هر زمان قیمت‌های کفش نزولی می‌شود ضریب اهمیت آن بالا می‌رود که باید از این فرصت استفاده کرد به گزارش ایسنا، ‌مرتضی لشگری گفت: اگر در سال جاری اقتصاد کشور برخلاف سال گذشته رکود همراه با افزایش قیمت‌ها را تجربه کند و تولیدکنندگان افزایش تورم و هزینه‌های تولید را از مصرف کننده بگیرند، این امر باعث تشدید رکود خواهد شد.

او اظهار کرد: خروج از بن‌بست کفش در ایران با اصلاح توامان ساختار تولید و ساختار توزیع میسر می‌شود که برخی تولیدکنندگان به این سمت حرکت کردند، اما به علت فشار بازار، شکست خورده‌اند. وی گفت: حاصل استفاده نکردن تولیدکنندگان از فرصت به وجود آمده، ورود موج دوم واردات با کفش‌های گران‌تر و بالای ‌۱۰ دلار و زیر چتر برندهای خارجی بود که از طریق شبکه‌های فروشگاهی مدرن و شیک در مراکز استان‌ها عرضه شد. وی افزود: اگر تولیدکننده‌های ایرانی در نیمه‌ سال ‌گذشته شرایط را متوجه می‌شدند، می‌توانستند مسیر بازار را به نفع تولید داخلی تغییر دهند و از ورود کفش‌های چینی با مارک اروپایی جلوگیری کنند .

لشگری ادامه داد: برند‌های خارجی سه یا چهار برابر گران‌تر به فروش می‌رسند، زیرا تولیدکننده ایرانی گرفتار شبکه توزیع سنتی است. عضو جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران اظهار کرد: از اول سال ‌۲۰۱۰ با افزایش مواد اولیه روبه‌رو هستیم و این در حالی است که هنوز قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خود را به صورت واقعی نشان نداده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بهره‌وری در کنار مسائل به وجود آمده می‌تواند کمک بزرگی برای عبور از این گرفتاری باشد.