گروه انرژی- مصرف بنزین مردم در اولین روزهای تعطیل سال جدید نسبت به سال گذشته، نه تنها افزایش نداشت، بلکه کاهش ۸ میلیون لیتری را نیز تجربه کرد. این در شرایطی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، با توجه به افزایش سفرهای نوروزی، میزان مصرف بنزین نیز افزایش یابد. براساس این گزارش میزان مصرف بنزین در هفته اول سال ۸۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر کاهش داشت؛ به طوری که طی هفته اول میزان مصرف بنزین کشور بالغ بر ۴۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر و میانگین روزانه بنزین مصرفی کشور ۶۹ میلیون و ۴۳۰ هزار لیتر بوده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان بنزین مصرفی کشور ۴۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بوده است. بر اساس گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بیشترین مصرف بنزین با ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر مربوط به روز پنجم فروردین و کمترین میزان مصرف این فرآورده نیز با ۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر به ششمین روز فروردین اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان معتقدند که کاهش سهمیه‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش مصرف بنزین است، چرا که سهمیه بنزین خودروهای شخصی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ لیتر کاهش یافته است.

در این بین به نظر می‌رسد که سال ۸۹ سال پر چالشی برای تعیین تکلیف بنزین سهمیه‌ای و قیمت آن برای دولت باشد. اگرچه رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بر عدم تغییر بهای بنزین در بهار امسال تاکید کرده اما در صورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌های انرژی، عملا باید سهمیه‌ها حذف و قیمت بنزین نیز آزاد شود. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای معمولی ۱۰۰، سوپر سهمیه‌ای ۱۵۰، بنزین آزاد معمولی ۴۰۰ و سوپر آزاد ۵۵۰ تومان است.پیش از این مجلس به دولت پیشنهاد کرده بود که قیمت هر لیتر بنزین را با فرض محفوظ ماندن سهمیه بندی در سال جاری ۲۵۰ تومان تعیین کند، ولی دولت از مجلس خواست که تعیین نرخ را در اختیار خود دولت بگذارد. به این ترتیب عملا به دلیل واگذاری تعیین نرخ حامل‌های انرژی به دولت، مجلس نمی‌تواند دخالتی در تعیین قیمت بنزین داشته باشد. از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در صورت حذف سهمیه‌بندی بنزین، قیمت هر لیتر بنزین باید به ۴۰۰ تومان افزایش یابد. با این وجود کارشناسان معتقدند که قطعا در سال اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت بنزین افزایش چشمگیری نخواهد داشت و اجرای این قانون با شیب ملایم و طی پنج سال اتفاق خواهد افتاد؛ به گونه‌ای که کمترین تبعات به جهت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها شامل حال مردم شود.

حال مشخص نیست که وضعیت قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن در سال جاری طبق چه روالی خواهد بود؟