گروه انرژی- به دنبال امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری توسعه میدان گازی «کیش» در بهمن ماه سال گذشته، توسعه عملیات حفاری این میدان، یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در سال ۸۹ است که توان تولید گاز کشور را تا میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. حجم گاز درجای میدان مستقل گازی کیش به عنوان دومین قطب گازی خلیج فارس ۶۶ تریلیون فوت‌مکعب برآورد شده که با در نظر گرفتن ۷۵ درصد برای بازیافت این میدان، پیش‌بینی می‌شود حجم گاز قابل استحصال از آن ۵۰ تریلیون فوت‌مکعب باشد.

حجم میعانات گازی درجای اولیه این میدان نیز ۵۱۴ میلیون بشکه و مقدار گاز قابل استحصال آن ۳۶۰ میلیون فوت مکعب تخمین زده شده است.

بر اساس گزارش «ایرنا»، بنابر اعلام مسوولان، مدت زمان اجرای پروژه میدان گازی کیش که هفدهمین مخزن بزرگ گاز طبیعی جهان است، ۳۶ ماه و ارزش قرارداد آن ۱۲۹ میلیون یورو است.

قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش با سرمایه‌گذاری

۱۰ هزار میلیارد تومانی و با هدف تولید روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۷ بهمن ماه سال گذشته با کنسرسیومی‌ متشکل از شرکت‌های «پتروپارس»، «سازه» و «جهان پارس» و همچنین قرارداد تامین مالی این طرح با بانک ملت امضا شده است. حفاری و خدمات پشتیبانی از جمله تامین کالا و مواد برای اجرای این طرح به عهده شرکت ملی حفاری بوده و هم‌اکنون بیش از دو ماه از زمان آغاز اجرای پروژه گذشته است.

طرح توسعه میدان گازی کیش در چارچوب استانداردهای پارس جنوبی معادل پنج فاز است که با احتساب هر فاز ۲۵ میلیون مترمکعب گاز، در مرحله نخست فازهای اول و دوم سپس سایر فازهای آن به بهره‌برداری می‌رسد.

در این بین «علی عباسی لرکی»، مدیر حفاری خشکی و دریایی میدان کیش، از حدود یک هزار متر حفاری در بخش خشکی این میدان خبر داده و گفته است: حفاری دومین چاه دریایی این میدان نیز از مهر ماه امسال آغاز خواهد شد.

به گفته وی، حفاری چاه شماره سه کیش نیز به عنوان نخستین چاه دریایی این میدان گازی با سرمایه‌گذاری از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و برای نخستین بار از سوی بخش‌خصوصی به پایان رسیده است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان برنده مناقصه حفاری چاه شماره چهار میدان گازی کیش برگزیده شده و پیمانکار آن هم‌اکنون در حال تدارکات پشتیبانی، تهیه کالا و بسترسازی کف دریا برای حفاری است که برای این منظور شش ماه زمان نیاز دارد.

حفاری چاه شماره چهار میدان گازی کیش به عنوان دومین چاه توسعه‌ای این میدان گازی در دریا از مهر ماه امسال آغاز خواهد شد و قرار است در مدت ۱۵ ماه با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیون یورو انجام شود که با حفاری آن اطلاعات دقیق‌تری از این مخزن گازی و مشخصات آن به دست خواهد آمد.

شرکت ملی حفاری به عنوان پیمانکار این طرح، تاکنون ۹۹۵ متر در بخش خشکی حفاری کرده و هم‌‌اکنون حفاری حفره‌های ۳۰ اینچ ۶ حلقه چاه پایان یافته است. برای ساخت پالایشگاه این طرح نیز زمینی به مساحت ۴۱۰ هکتار در حدود ۱۸ تا ۲۰ کیلومتری جزیره در روستایی به نام گرزه در نظر گرفته شده است.