گروه انرژی - آیا منظور از واگذاری شرکت‌های دولتی، فروش دارایی‌های فیزیکی آنها است یا تفویض امور تصدیگری و اختیارات قانونی؟ برای پاسخ به این سوال رییس ستاد فرعی اصل ۴۴ شرکت ملی نفت ایران راه‌حلی دارد. پیشنهادی که اگر دستگاهی تمایل به واگذاری ندارد، چه کار کند. رییس ستاد فرعی اصل ۴۴ شرکت ملی نفت از ارائه پیشنهاد انحلال شرکت ملی صادرات گاز خبر داده و می‌گوید: در صورت موافقت هیات عالی واگذاری با این پیشنهاد، شرکت صادرات گاز منحل و به جای آن مدیریت امور بین‌الملل صادرات گاز در داخل شرکت ملی نفت ایران تشکیل خواهد شد.

به گزارش «مهر» علی کاردر افزود: با توجه به قرار گرفتن نام شرکت ملی صادرات گاز در لیست گروه دوم واگذاری‌های وزارت نفت، در صورت مخالفت هیات واگذاری با این پیشنهاد، سهام این مجموعه باید تا سال ۱۳۹۳ به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: اما با تبدیل شرکت ملی صادرات گاز به یک مدیریت در شرکت نفت این واحد همچون مدیریت امور بین‌الملل نفت اقدام به فروش و صادرات گاز طبیعی می‌کند.

کاردر در ادامه با تاکید بر اینکه هم اکنون بخش خصوصی انگیزه زیادی برای خرید سهام شرکت ملی صادرات گاز ایران ندارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر فعالیت‌های بخش بالادستی صنعت نفت همچون تولید و انتقال گاز طبیعی به صورت دولتی انجام می‌شود از این رو بخش خصوصی هم نمی‌تواند فعالیت قابل‌توجهی در بخش فروش یا صادرات گاز داشته باشد. این مقام مسوول تاکید کرد: در صورت موافقت با انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران، ساختمان و برخی از اموال این شرکت نیز فروخته خواهد شد.