خارجی‌ها ایران را صادرکننده سنگ خام می‌دانند

آمار جهانی تولید سنگ در سال ۲۰۰۶ میلادی نشانگر این نکته است که از ۱۰۲میلیون و ۸۴۸هزار تن سنگ تولیدی ۹۰درصد آن توسط ۷ کشور تولید می‌شود که ایران در زمره این کشورها بوده و ۱۰درصد تولید جهانی سنگ خام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی تخصصی سنگ‌های تزیینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه مهندس اکبر زنگنه رییس هیات‌مدیره انجمن سنگ ایران با بیان این مطلب افزود: به‌رغم سهم ۱۰درصدی ایران از تولید جهانی سنگ تنها یک تا دو درصد سهم صادرات متعلق به ایران است و این درصد ناچیز سبب نزول رتبه ایران به پایین‌تر از ۲۵ کشور صادرکننده در جهانی گردیده است. زنگنه با اشاره به رقم ۱۳۲میلیون دلار صادرات سنگ ایران در سال ۱۳۸۵ در بخش سنگ‌های فرآوری شده و خام و مقایسه آن با رشد ۵۰درصدی واردات سنگ‌های کار شده، روند رو به رشد واردات سنگ را تهدید جدی و نامطلوب برای صنعت سنگ کشور ذکر کرد و افزود: خریداران سنگ ایران کشور ما را به عنوان صادرکننده سنگ خام می‌شناسند.

رییس هیات‌مدیره انجمن سنگ ایران میزان صادرات سنگ خام کشور در سال ۱۳۸۵ را ۵۹۲هزار تن به ارزش ۵۰میلیون و ۴۰۶هزار دلار اعلام و تاکید کرد: ارزش صادرات سنگ خام ایران حدود ۳ برابر این مبلغ است ولی به دلیل بعضی عوامل از جمله نداشتن انگیزه کافی توسط صادرکنندگان قیمت‌های واقعی به گمرکات کشور اعلام نمی‌شود.

زنگنه بزرگ‌ترین مشکل صادرات سنگ فرآوری شده کشور را بالا بودن قیمت تمام شده نسبت به سایر کشورها بیان کرد و افزود: عواملی نظیر کمبود سنگ خام مناسب جهت تولید صادراتی، تشویق صادراتی ناچیز، بوروکراسی، تقاضای قابل توجه بازار داخلی، کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم انسام مدیریتی را در رده‌های بعدی قرار داد.