سالانه ۱۰‌هزار تن روغن زیتون تقلبی حاصل از تفاله‌های صنعتی زیتون مخلوط شده با پارافین خوراکی، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

محمدرضا هاتفی مینایی، رییس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اضافه کرد: این در حالی است که وزارت بهداشت به دلیل غیرقابل مصرف خوراکی بودن روغن زیتون‌های حاصل از تفاله‌های زیتون، مصرف آنها را ممنوع اعلام کرده است. وی خاطرنشان کرد: تولید روغن زیتون داخلی سالانه حدود سه‌هزار تن بوده و در واقع سالانه بیش از سه برابر تولید داخل، روغن زیتون تقلبی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

او با بیان این که روغن زیتون‌های حاصل از تفاله زیتون در حالی وارد شده و به مصرف خوراکی خانوارها می‌رسد که زمینه مصرف آنها در صنایعی همچون پماد، کرم، خمیر ریش و شامپوسازی است، گفت: واردکنندگان، روغن‌های تقلبی را لیتری یک دلار خریداری و وارد کرده و۵۰‌درصد زیر قیمت روغن زیتون واقعی به توزیع‌کنندگان می‌فروشند.

وی تصریح کرد: با توجه به آن که توزیع‌کنندگان از توزیع روغن زیتون داخلی حدود ۱۳‌درصد سود برده و واردکنندگان، روغن‌های قاچاق را با ۵۰‌درصد سود به آنها می‌فروشند، طبیعی است که تمایل بیشتری به توزیع روغن‌های تقلبی وارداتی داشته باشند.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران اضافه کرد: روغن زیتون‌های قاچاق وارداتی شبیه روغن واقعی بوده و به میزان زیادی در فروشگاه‌های سطح شهر توزیع و فروخته می‌شود.

مینایی گفت: انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران برخی از روغن زیتون‌های تقلبی وارداتی را به آزمایشگاه ارائه و ناسالم بودن آنها به تایید رسیده است، اما وزارت بهداشت می‌گوید که وظیفه‌ای برای جمع‌آوری روغن زیتون‌های قاچاق وارداتی ندارد.