در‌حال‌حاضر مشکلی برای تامین خاک روی نداریم و برای تامین نیاز مراجعه‌کنندگان آمادگی داریم.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: با توجه به ریزش معدن انگوران در سال گذشته هم‌اکنون در شرایط بازسازی و پاکسازی این معدن قرار داریم و ارتباط بین پله‌ها را برقرار کرده‌ایم. وی درباره واگذاری این معدن به بخش‌خصوصی نیز عنوان کرد: شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ۱۰۰‌درصد دولتی بوده و هر موقع مسوولان امر در این زمینه تصمیم‌گیری و ابلاغ کنند، ما موظف به اجرا هستیم.

او درباره وضعیت معدن انگوران نیز گفت: در سال‌جاری تاکنون بالغ‌بر ۸۱۷‌هزار تن ماده معدنی به ۷۱ کارخانه داده‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴‌درصد رشد نشان می‌دهد؛ ضمن این‌که حدود ۱۱‌میلیون تن در ۸ ماه گذشته باطله‌برداری کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰‌درصد جلوتریم.

سعدمحمدی توضیح داد: در هشت ماه نخست امسال در ارتباط با سنگ‌آهن از معادن مرکزی (چغارت)، چادرملو، گل‌گهر، جلال‌آباد، سنگان و میش‌دوان در مجموع حدود ۱۳‌میلیون و ۸۶۰‌هزار تن تولید داشتیم و رکورد تولید در آبان ماه با حدود دو‌میلیون تن کنسانتره و دانه‌بندی شکسته شد که با روند فعلی در سال جاری از مرز تولید ۲۰‌میلیون تن سنگ‌آهن نیز خواهیم گذشت. وی با اشاره به این‌که اولویت تامین نیاز سنگ‌آهن با واحدهای تولیدکننده فولاد در کشور است، عنوان کرد: مازاد بر نیاز شرکت‌های فولادی داخل را صادر می‌کنیم که در سال‌جاری تاکنون این رقم حدود دو‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تن بوده است. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی درباره میزان تولید ذغال‌سنگ نیز توضیح داد: در ۸ ماه اول سال‌جاری از معادن کرمان، شاهرود و زیرآب در مجموع حدود ۷۱۰‌هزار تن تولید ذغال‌سنگ داشتیم که ۳‌درصد بیشتر از سال گذشته بود و با راه‌اندازی زغال‌سنگ طبس که آماده فعالیت شده است، این میزان طی ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

مهدی آباد

او درباره وضعیت معدن روی مهدی‌آباد نیز گفت: در‌حال‌حاضر عملیات باطله‌برداری در این معدن در حال انجام است و قول می‌دهم تا پایان سال‌جاری حداقل ۲۰‌هزار تن خاک روی استخراج کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عملیات معدن‌کاری در معدن روی مهدی‌آباد با تاخیر زیاد انجام شده است؟ تصریح کرد: به دلایل مختلف مسائل اکتشافی در آن منطقه به مدت زیاد فعالیت‌ها متوقف مانده بود و نهایتا پروانه معدن به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی صادر شد که ما نیز مناقصه برگزار کردیم و پیمانکار ایرانی آن انتخاب شد. سعدمحمدی در خصوص معدن طلای زرشوران نیز گفت: مناقصه برای انتخاب پیمانکار این معدن انجام شد و در‌حال‌حاضر طرفین در حال تدوین متن نهایی قراردادها هستند تا به توافق برسیم و پیمانکار ایرانی آن با تکنولوژی ایرانی کار خود را آغاز خواهد کرد؛ ضمن این‌که قرار است سالی ۳ تن طلا از این معدن استخراج شود.