رانندگان کم‌مصرف به سفرهای سیاحتی و زیارتی می‌روند

گروه انرژی - توقف یا تداوم سهمیه‌بندی بنزین، سهمیه نوروزی و سهمیه جدید برای سال آینده موضوعاتی است که به بحث مشخص شدن لایحه بودجه ۸۸ و هدفمند شدن یارانه‌های انرژی گره خورده است؛ به گونه‌ای که مسوولان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، وضعیت سهمیه بنزین را برای سال آینده نامشخص می‌دانند. در این رابطه امیررضا رجبی، نماینده ستاد در سامانه هوشمند سوخت در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا نوروز ۸۸ نیز همانند نوروز ۸۷ سهمیه سفر خواهیم داشت گفت: سال گذشته به دلیل این که سهمیه خودروها و ذخیره رانندگان کم بود و بنزین نیز با قیمت آزاد عرضه نمی‌شد سهمیه نوروز در نظر گرفته شد.وی ادامه داد: آماری که از سامانه هوشمند سوخت به دست آمده حاکی از این است که رانندگان سهمیه‌های خود را در طول سال مدیریت کرده‌اند. براساس این آمار از ابتدای سهمیه‌بندی بنزین (تیرماه ۸۶) یک چهارم سهمیه مازاد در کارت سوخت رانندگان در کل کشور وجود دارد.نماینده سامانه هوشمند سوخت افزود: از آنجایی که در زمستان نیز سفرها کاهش می‌یابد، سهمیه مازاد در کارت‌ها وجود دارد، بنابراین احساس من این است که سهمیه‌ای برای نوروز اختصاص نیابد.رجبی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، در مجلس در حال بررسی است، وضعیت سهمیه بنزین خودروها در سال جدید به چه نحو خواهد شد، اظهار کرد: از آنجایی که این طرح هنوز به مرحله تصویب نرسیده است، بدون توجه به طرح تحول، سهمیه‌های جدید از اول فروردین وارد کارت‌ها خواهد شد و بنابراین رانندگان مشکلی از لحاظ سفرهای نوروزی خود نخواهند داشت.

جوایز سفری است

رجبی همچنین در مورد طرح تشویق رانندگان کم‌مصرف اظهار کرد: طرح پیشنهادی وزارت نفت هنوز به طور رسمی به ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور داده نشده است و در صورت ارائه رسمی، روی آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که نوع جوایز به چه نحوی باید باشد، اظهار کرد: از آنجایی که هدف اصلی این طرح کاهش مصرف سوخت است، نوع جوایز باید به گونه‌ای تعیین شود که ربطی به سوخت نداشته باشد. چون جوایز از نوع بنزینی، باعث افزایش دوباره مصرف خواهد داشت.

وی افزود: در کلیات این طرح پیشنهاد شده است که نوع جوایز، سفرهای سیاحتی و زیارتی باشد، اما جزئیات آن هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

از سوی دیگر رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور نیز در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: توقف یا تداوم سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده فعلا مشخص نیست.محمد رویانیان همچنین با بیان این که نحوه اجرای طرح منطقه‌ای کردن سهمیه‌ بنزین تاکسی‌ها و سایر خودروهای عمومی به سیاست‌های دولت و مجلس در سال ۱۳۸۸ بستگی خواهد داشت، گفت: در این رابطه اصلا باید دید که نظام سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؟

وی با تاکید بر این که هم اکنون کلیه اقدامات برای منطقه‌ای کردن بنزین تاکسی‌ها در وزارت نفت انجام شده است اظهار کرد: در صورت اجرای این طرح از سال آینده سهمیه تاکسی‌ها براساس نوع منطقه و استانی که در آن تردد می‌کنند، محاسبه و اعمال می‌شود. رویانیان هدف از اجرای این طرح را کنترل بیشتر مصرف بنزین در کشور اعلام کرد و افزود: تعیین میزان سهمیه‌ها، نحوه اجرا و سایر جزئیات این طرح پس از مشخص شدن سرنوشت بنزین در سال آینده اعلام می‌شود.در مقابل یک مقام مسوول نیز به خبرگزاری فارس گفته است: براساس آخرین اقدامات کارشناسی و رایزنی‌های صورت گرفته برای ایام نوروز و ماه نخست سال آینده، سهمیه بنزین خودروهای شخصی همانند سهمیه ماهانه بنزین زمستانه بوده و کاهش نخواهد یافت.وی در مورد آخرین وضعیت تامین بنزین مورد نیاز مسافران نوروزی اظهار کرد: با توجه به این که قرار بود در صورت کاهش سهمیه بنزین زمستانه، سهمیه ویژه‌ای برای نوروز در نظر گرفته شود، بر این اساس چون سهمیه سوخت خودروها در زمستان کاهش نیافت، بنابراین برای نوروز نیز سهمیه خاصی در نظر گرفته نمی‌شود.

این مقام آگاه تصریح کرد: البته تمامی این تصمیمات و اقدامات منوط و مشروط به تداوم بحث سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده براساس طرح تحول اقتصادی است.

در حالی وضعیت تداوم سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده به مشخص شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس گره خورده است که مخبر کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرده دولت در لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور دو سناریو را برای تعیین قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد داده است که به نظر نمی‌رسد نمایندگان با هیچ کدام از این سناریوها موافق باشند.

به گزارش فارس، علی ادیانی راد با بیان این که هر دو سناریو، بنزین لیتری ۴۰۰تومان است و بقیه حامل‌های انرژی تا حدودی متفاوت است، اظهار کرد: با توجه به موضع‌گیری برخی از کمیسیون‌ها در کلیات هدفمند کردن یارانه‌‌ها پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان مجلس نسبت به قیمت پیشنهادی دولت توافق قطعی نداشته باشند و پیشنهاد مجلس قیمتی پایین‌تر از قیمت پیشنهادی دولت است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین به مهر خبر داد: این کمیسیون ضمن حذف بند ۱۰ لایحه بودجه ۸۸ کل کشور و نپذیرفتن بودجه با دو سقف، بند مربوط به حامل‌های انرژی در بودجه را حذف و پیشنهاد جایگزین برای این بند را ارائه کرد.