گروه انرژی- تهران در حالی این هفته به میهمانی نوبوکو دعوت نشده است که بر این باور است که دیر یا زود بروکسل به سراغ تهران می‌آید. به گزارش خبرنگار ما، به دنبال بالا گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز صادراتی و امتناع «کی‌یف» از ترانزیت گاز مسکو به اروپا، طراحان خط لوله نوبوکو در مجارستان؛ رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا گرد آمده‌اند تا با دور زدن اوکراین، خط لوله‌ای را به طول ۳۳۰۰کیلومتر احداث کنند تا گاز دریای خزر را از طریق خاک ترکیه، رومانی، بلغارستان، مجارستان، اتریش و در نهایت به آلمان در قلب اروپا برساند.

این در حالی است که شرکت‌کنندگان در این همایش برای تهران هیچ دعوت‌نامه‌ای را همزمان با خروج منافقین از فهرست گروه‌های حامی از سوی اتحادیه اروپا، ارسال نکرده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که حضور ایران در نوبوکو اهمیت این طرح را دو چندان می‌کند، در این شرایط مقام عالی رتبه پارلمان اروپا تاکید می‌کند، ایران نیز باید در پروژه نوبوکو و انتقال گاز طبیعی به بازار اروپا مشارکت کند و نقش فعالی داشته باشد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی اوراسیانت، اونا جاکنویسین مقام ارشد پارلمان اروپا در امور آسیای مرکزی تصریح کرد: ایران می‌تواند نقش مهمی در کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه ایفا کند. اروپا باید منابع تامین گاز مورد نیاز خط لوله نوبوکو را محدود به چند کشور کند. اروپا برای تامین امنیت انرژی خود در بلند مدت نیازمند متنوع کردن منابع گازی است.

خط لوله نوبوکو تاثیر زیادی در کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه خواهد داشت. این در حالی است که مقام‌های اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا بر این باورند که ایران در مراحل مقدماتی خط لوله نوبوکو مشارکت نخواهد داشت، حتی اگر مقام‌های اروپایی نیز بر سر لزوم مشارکت ایران در خط لوله نوبوکو به توافق برسند، موانع و مشکلاتی برای حضور ایران در این پروژه وجود دارد.

نخستین مانع جدی و مهم اختلاف بروکسل و واشنگتن با تهران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است. علاوه بر این تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، نشانگر مخالفت جدی واشنگتن با حضور ایران در این پروژه است. این در حالی است که هیچ دعوتنامه‌ای برای حضور مقام‌های ایران در نشست بوداپست ارسال نشده است.

وی تصریح کرد، ظرفیت گاز دریای خزر برای تامین گاز مورد نیاز خط لوله نوبوکو کافی نیست و باید گاز ایران را جذب کنیم. این مشکل بزرگی است که مقام‌های اروپایی باید آن را درک کنند. این در حالی است که خط لوله نوبوکو به شدت سیاسی شده است. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، حمایت آنکارا از اجرای این خط لوله استراتژیک را پیش شرط خود برای موافقت اروپا با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرده است. اردوغان بر تعامل اروپا با ایران تاکید کرد و افزود: پروژه نوبوکو به ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز نیاز دارد، ولی چنین ذخایر گازی فعلا موجود نیست. از سوی دیگر رسمی‌ترین واکنش از تهران از سوی یک مقام وزارت امور خارجه نسبت به نوبوکو شنیده شد. معاون وزیر امور خارجه ایران طی سخنان اخیر خود در شهر آتن؛ پایتخت یونان از تمایل ایران به انعقاد قرارداد گازی با قاره اروپا خبر داد و اعلام کرد: ایران امنیت صادرات گاز به اروپا را ضمانت می‌کند. به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از «خبرگزاری دیلی نیوز» بحرین، «مهدی سفری» معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: امنیت انرژی مقوله‌ای بسیار پراهمیت در قراردادهای گازی است و چنانچه غرب خواهان دستیابی به واردات بدون توقف انرژی است ایران آماده انجام مذاکرات است. گزارش‌ها حاکی است: اروپا در حال حاضر بخش عمده منابع گازی خود را از روسیه تامین می‌کند، اما توقف روند صادرات گاز این کشور به اروپا طی یک ماه اخیر به دلیل منازعات با کشور اوکراین موجب شد کشورهای اروپایی نسبت به امنیت واردات انرژی از روسیه بی‌اعتماد شده و خواستار تغییر منابع تامین گاز خود شوند.

سفری در سخنان خود اظهار داشت: از میان کشورهای اروپایی کشور سوئیس اخیرا قراردادی با ایران برای خرید گاز و انتقال آن از طریق خاک ترکیه منعقد کرده است.

پیش از این نیز مهدی سفری که برای انجام مذاکرات با مقامات و قانون‌گذاران اتحادیه اروپا سفری دو روزه به بروکسل داشت، اعلام کرد: ما آماده مذاکره با مقامات اروپایی در حوزه تقویت روابط انرژی هستیم و ایران می‌تواند به عنوان یک کشور ترانزیتی یا منبع فروش گاز به اروپا به شمار رود.