وزیر صنایع و معادن از تدوین لایحه تجمیع وظایف سازمان استاندارد توسط کارشناسان این سازمان خبر داد.

به گفته علی‌اکبر محرابیان، این لایحه توسط موسسه استاندارد تنظیم شده و به زودی در دولت به تصویب می‌رسد. این امر به منظور جلوگیری از پراکنده شدن وظایف استاندارد صورت می‌گیرد. محرابیان در مراسم پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت اظهار داشت: به دلیل وجود برخی مشکلات بسیاری از بازارها را در طول زمان از دست داده‌ایم و هرچند در زمینه فرش، کفش و زعفران از ضریب تولید برخوردار هستیم، ولی فعالان اقتصادی در سراسر جهان بیکار نمی‌مانند و بازار را در اختیار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت حد و مرز کیفیت در تولید محصولات تصریح کرد: در صورتی که بدون توجه به بازار داخلی و فرهنگ بومی فقط به دنبال پیاده‌سازی الگوهای غربی باشیم، منابع کشور را از دست خواهیم داد. وی با بیان اینکه فرآیند تدوین جایزه ملی کیفیت عاملی برای بومی سازی مدل EFQM اروپایی در کشور شده است، گفت: ‌این مدل باید در دوره‌های بعدی ارتقا یابد، زیرا اگر این اتفاق نیفتد، در همین نقطه متوقف می‌ماند و مدل غیرکارآمدی خواهد بود.

مدل جدید توسعه

وی با بیان اینکه مدل توسعه اقتصادی کشور در قالب برنامه پنجم توسعه در حال تدوین است، گفت: این مدل در‌ آینده از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد و الگویی برای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

وزیر صنایع و معادن همچنین چهار عامل اصلی در توسعه اقتصادی را روش ارسال کالا و خدمات به بازار، کیفیت و روش قیمت‌گذاری در کنار بازاریابی کالا و خدمات خواند و گفت: طی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که طبیعتا زمان عرضه کالا و کیفیت پارامترهای مهم مورد توجه فعالان اقتصادی است. بنابراین طی سال‌های گذشته در توسعه بازار مخصوصا صادرات، حرکات سطحی و بطنی فعالان موجب از دست دادن بازار شد. به گزارش ایلنا، علی‌اکبر محرابیان در پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت افزود: هرچند که رقم توسعه صادرات افزایش داشته ولی ظرفیت‌های موجود کشور با توجه به توان تولید و درنظرگیری زمان مورد انتقاد بوده است.

وی بازار فرش، زعفران و کفش را از جمله بازارهایی دانست که در گذشته به دلیل عدم توجه فعالان به آنها زمان از دست رفته است و در حال حاضر ایران جایگاه مناسبی در آنها ندارد.

وی به موقعیت بازارهای توسعه اشاره کرد و گفت: هرچند که ایران بنا به اقلیم خود دارای بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان پسته است، اما عدم توجه به شرایط سایر بازارها موجب شد این کالای استراتژیک به دلیل عدم رعایت شرایط بهداشتی تحریم شده و ایران از صدور پسته منع شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت کیفیت زمان را در نظر نگیریم، در توسعه اقتصادی نمی‌توانیم موثر باشیم.