افتتاح مدرن‌ترین معدن زغال‌سنگ ایران

گروه صنعت و معدن - بزرگ‌ترین معدن زغال سنگ کشور روز گذشته توسط رییس‌جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ما، معدن تمام مکانیزه پرورده طبس نخستین واحد معدنی در ایران است که به صورت مدرن (Long Wall) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ظرفیت تولید زغال سنگ خام در این معدن یک‌و‌نیم میلیون تن در سال است. معدن پرورده طبس همچنین بزرگ‌ترین کارخانه زغالشویی را در اختیار دارد که روز گذشته به طور همزمان (با بخش معدن) توسط محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وارد مدار تولید شد.

با بهره‌برداری از این کارخانه زغالشویی ۷۵۰هزار تن کنسانتره این ماده معدنی تولید خواهد شد.

بی‌نیازی از واردات

اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که در مراسم افتتاحیه این دو طرح در حضور رییس‌جمهوری، وزیر صنایع و معادن، معاونان این وزارتخانه و مسوولان استان یزد سخن می‌گفت، اظهار داشت: راه‌اندازی معدن تمام مکانیزه زغال سنگ طبس به مفهوم بی‌نیازی کشور از واردات این ماده معدنی است.

به گفته سعدمحمدی، تاکنون سالانه حدود ۷۵۰هزار تن زغال سنگ کنسانتره وارد کشور می‌شد.

برای بهره‌برداری از این دو پروژه ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است. معدن پرورده طبس توسط شرکت‌های ایرانی ایریتک و ایراسکو و به صورت مهندسی تفصیلی، خرید تجهیزات، تکمیل مطالعات اکتشافی معدن و عملیات ساخت راه‌اندازی شده است.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران آغاز عملیات اجرایی طرح را آذر سال ۱۳۸۲ اعلام کرد و گفت: این معدن از مردادماه سال گذشته تولید را آغاز کرده و تا کنون ۱۱۸ هزار تن زغال‌سنگ خام تولید شده است.

وی میزان اشتغال فعلی معدن پرورده طبس را ۱۲۰۰ نفر اعلام کرد. به گفته سعد محمدی، این معدن قرار است تا سال ۱۳۹۰ طرح توسعه جدیدی وارد مدار کند. این طرح در قالب معدن پرورده ۴ تعریف شده و ۴۵۰ هزار تن ظرفیت جدید ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، اعتبار مورد نیاز طرح توسعه ۱۱۰ میلیارد تومان است که قرار است توسط کانی کاوان شرق از ایران و CMC چین به اجرا در آید.

همچنین مهران عظیمی، مجری طرح تجهیز معادن زغال‌سنگ طبس گفت: روش تولید Long Wall به گونه‌ای است که در معادن دیگر قابل اجرا نیست؛چرا که ضخامت ناچیز، چین‌خوردگی و شیب تند نواحی دیگر ایران، فضایی برای سیستم لانگ وال پدید نمی‌آورد.

به گفته عظیمی، پیوستگی و شرایط زمین‌شناسی در معدن پرورده طبس، زمینه مساعدی را برای فعالیت این سیستم فراهم کرده است. ذخایر زمین‌شناسی معدن پرورده ۱/۱ میلیارد تن است که ۴۰۰ میلیون تن آن به عنوان ذخیره قطعی اعلام شده است.

هم اینک معادن پرورده ۲ و۳ نیز فعال هستند که در اختیار بخش خصوصی (نگین طبس و معدن جو) قرار دارند، اما به شیوه سنتی بهره‌برداری می‌شوند.

در پایان فرهاد فرمانی، مدیر عامل شرکت ایریتک درباره ویژگی‌های اجرای این طرح گفت: جذب دانش فنی استخراج تمام مکانیزه، افزایش توان مدیریت ایرانی برای راهبرد پروژه‌های عظیم، جذب دانش فنی احداث کارخانه زغالشویی، آموزش ۸۰۰نیروی انسانی برای امور صنعتی و معدنی و اشاعه فرهنگ ایمنی در معادن از جمله دستاوردهای این پروژه محسوب می‌شود.