کاهش ساعت کاری صنایع برای جبران کمبود برق

احمد بختیار

کاهش تولید برق و افزایش مصرف آن، مسوولان وزارت نیرو و کشور را بر آن داشته تا به صنایع بزرگ ابلاغ کنند که ساعات کاری خود را کاهش دهند. به گزارش خبرنگار ما، این اقدام به دنبال مصوبه ستاد خشکسالی کشور، پدیدار شده چرا که ستاد مزبور از وزارت نیرو خواسته به گونه‌ای عمل کند که ۱۰درصد از میزان برق مصرفی که عمدتا مربوط به صنایع است، کاسته شود.

در این ارتباط به تازگی استانداری خوزستان در جلسه‌ای با حضور صاحبان صنایع آن استان، اعلام کرده که باید پایان ساعت کاری صنایع بزرگ به ۱۳ یا ۳۰/۱۳ تغییر یابد. طوری که اتمام کار به جای ۴ به ۳۰/۱ عصر برسد.

استان خوزستان که بزرگ‌ترین سدها و نیز پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور را در اختیار دارد، امسال با افت ۶۰ تا ۷۵درصدی ذخایر سدها مواجه شده است.

با توجه به فراگیر شدن خشکسالی، وزارتخانه‌های نیرو و کشور سراغ صنایع استان های دیگر نیز رفته‌اند و خواهان همکاری تولیدکنندگان برای کاهش مصرف برق شده‌اند.

احمدیان، معاون وزیر نیرو اخیرا اعلام کرده که در روزهای گرم امسال با ۶هزار مگاوات کسری برق مواجه می‌شویم. وی میزان تولید و مصرف را ۳۱هزار مگاوات اعلام کرده اما گفته است به زودی اوج مصرف به ۳۷هزار مگاوات نیز خواهد رسید.

اگرچه قرار است تا پایان سال ۴هزار مگاوات ظرفیت جدید به تولید برق افزوده شود با این حال به نظر می‌رسد،ظرفیت‌های جدید در زمان پیک مصرف، وارد مدار تولید نشوند. از سوی دیگر کارشناسان توانیر اعلام کرده‌اند، مصرف برق در ایران برابر ژاپن و ۲برابر چین است.یکی از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر وزارت نیرو در تامین برق شده، هدر روی این انرژی در خطوط توزیع است.

مسوولان مناطق مختلف از جمله خوزستان، گلستان، سیستان و... در روزهای گذشته این امر را یادآور شده‌اند: به گفته صالحی، مدیر عامل برق منطقه‌ای خوزستان، ۳۸درصد برق این استان تلف می‌شود که بالاترین هدر روی در کل کشور محسوب می‌شود. به‌رغم شفاف بودن این موضوع، همچنان صنایع تحت فشار هستند که جبران هدر روی برق در بخش‌های دیگر را بر عهده گیرند. هر چند چنین امری، درنهایت میزان تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اگرچه دولت برای جبران مصرف بالا،برنامه توزیع لامپ‌های کم‌مصرف در شرکت‌های تابعه خود را دارد و برای این امر ۱۰۰میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده است، با این حال کمترین مسیر برای مهار مصرف را در خطوط تولید واحدهای صنعتی جسته است.