گروه صنعت و معدن - رییس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در واکنش به برکناری و بازگشت مجدد به سمت خود در این سازمان اعلام کرد: کارمند رسمی موسسه استاندارد هستم و برای کارمند رسمی نیز حکم برکناری صادر نمی‌شود.

نظام الدین برزگری در حاشیه ملاقات با وزیر برنامه‌ریزی جمهوری عراق در جمع خبرنگاران به «مهر» توضیح داد: نه رفته بودم و نه برگشتم؛ چرا که من کارمند رسمی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هستم. برزگری همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر فهرست جدید ممنوعیت واردات کالاهای غیراستاندارد، گفت: بیش از ۵ هزار تعرفه گمرکی در کشور وجود دارد که به تدریج تحت پوشش استاندارد قرار می‌گیرند که بر همین اساس، آخرین فهرست روز یکشنبه از سوی سازمان ملی استاندارد به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده است.

وی ادامه داد: مقدمات لازم برای تحت پوشش قرار دادن تمامی این کدهای تعرفه‌ای به منظور استانداردسازی تا پایان سال فراهم خواهد آمد و بر اساس آن در واردات کالا اجازه ورود کالاهای بی‌کیفیت داده نمی‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: ۱۵۳۰ قلم کالا در یک فهرست، ۶۳۰ قلم کالا در یک فهرست دیگر و مابقی آن در فهرست جدیدی که از سوی سازمان ملی استاندارد روز گذشته برای سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده است، تحت پوشش استاندارد اجباری قرار خواهند گرفت.

برزگری همچنین در مورد رفع موانع صادرات کالا به عراق گفت: در گذشته تبعیضی میان کالاهای صادراتی ایران به عراق با کالاهایی که از سایر کشورها و بعضا با کیفیت پایین‌تر از کالاهای ایرانی به عراق صادر می‌شد از سوی دولت این کشور اعمال می‌شد، اما به تازگی با روی کار آمدن وزیر برنامه‌ریزی جدید عراق، این موانع در دست برطرف شدن است.

به گفته برزگری کالاهای ایرانی منطبق بر استانداردهای پیشرفته دنیا تولید شده و بهترین نمونه آنها به عراق صادر می‌شود، این در حالی است که در گذشته از طریق برخی مرزها، بازارچه‌های مرزی یا قاچاق برخی کالاهای بی‌کیفیت ایرانی به عراق وارد می‌شد، که باعث نارضایتی مردم عراق شده بود، اما با تصمیماتی که در دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس اتخاذ شده، بساط کالاهای غیرکیفی صادراتی به عراق برچیده خواهد شد.

برزگری خاطرنشان کرد که بر اساس این تصمیمات، بازارچه‌های مرزی تحت کنترل قرار خواهند گرفت و ساماندهی می‌شود، ضمن اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در حال نهایی شدن در مجلس است.