برنامه عراق برای توسعه 12 بلوک نفت‌وگاز

گروه انرژی- در حالی وزیر جدید نفت توسعه میادین مشترک را از اولویت‌های کاری خود می‌داند که اشتیاق همسایه غربی ایران، یعنی عراق، برای بهره‌برداری شتابان از میادین نفتی مشترک افزایش یافته است. جدیدترین خبرها از روند تولید نفت در این کشور حکایت از این دارد که ۴۱ شرکت خارجی متقاضی شرکت در چهارمین دور واگذاری پروژه‌های انرژی عراق هستند.دبیر بخش قراردادهای نفتی وزارت نفت عراق، «عبدالمهدی العمیدی» در این رابطه اعلام کرده است که مراسم مناقصه واگذاری پروژه‌های نفتی عراق اواخر ژانویه سال ۲۰۱۲ (دی ماه) برگزار می‌شود. خبرگزاری «فارس» به نقل از «رویترز» گزارش می‌کند که در چهارمین دور از واگذاری پروژه‌های نفت و گاز عراق، به احتمال زیاد ۱۲ بلوک بزرگ نفت و گاز برای اکتشاف و تولید انرژی پیشنهاد می‌شود. پروژه‌هایی که با اجرای آن بیش از ۲۹ تریلیون فوت‌مکعب به ذخایر گاز طبیعی و بیش از ۱۰ میلیارد بشکه نیز به ذخایر نفتی عراق اضافه خواهد کرد.«العمیدی» در رابطه با برگزاری این مناقصات می‌گوید: «قرار است روز ۱۱ سپتامبر (شهریور ماه) از ۴۱ شرکت دعوت شود تا با شرکت در نشست «امان»؛ پایتخت اردن پروتکل‌های نهایی را برای شرکت در این مناقصه‌ها ارائه کنند.»

وی افزود: «برخی شرکت‌ها مدارک و اسناد لازم را به اشتباه به ایران ارسال کرده‌اند و برخی شرکت‌ها نیز برای هماهنگی امور بانکی و مالی خواستار مهلت بیشتری شده اند.» وی ادامه داد: «وزارت نفت عراق همچنین نام شرکت‌هایی را که با اقلیم خودمختار کردستان عراق قرارداد نفتی دارند از فهرست حذف کرده است.»

به گزارش خبرنگار ما، برنامه افزایش تولید نفت در عراق می‌تواند پیغامی‌جدی برای ایران باشد، پیغامی‌ که بخشی از آن شبیه به تاخیر ورود ایران به مخزن پارس جنوبی و افزایش تولید گاز از سوی رقیب قطری است.

در واقع در حالی کشور عراق برنامه توسعه ۱۲ بلوک نفت و گازی را در برنامه کاری خود قرار داده که وضعیت تولید نفت و گاز در میادین مشترک از سوی ایران شتاب نگرفته است.

میادینی که در خشکی و در منطقه غرب و جنوب کشور با عراق مشترک هستند، «نفت شهر»، «دهلران» و «پایدار غرب» است که هم اکنون در حال تولید قرار دارند و از آنها نفت استخراج می‌شود. اما روند تولید نفت و گاز از تعدادی دیگر از میادین مشترک با عراق که قرارداد توسعه آنها سه سال پیش با شرکت‌های چینی بسته شد، هنوز مشخص نیست که از جمله آن می‌توان به میادین «آزادگان» و «یادآوران» اشاره کرد. همچنین میادین «آذر» و «چنگوله» از دیگر میادین نفتی مشترک ایران و عراق است که عملیات اجرایی طرح توسعه آنها هم اکنون با استفاده از اعتبارات داخلی شرکت ملی نفت در حال انجام است. پس از اینکه شرکت استات اویل هیدرو نروژ، در سال ۲۰۰۸ میلادی اجرای طرح توسعه میدان‌های آذر و چنگوله را ادامه نداد، شرکت متن با به کارگیری چند مشاور در این پروژه فعالیت‌هایی مانند پاک‌سازی میدان از مین را آغاز کرد. حال در این شرایط، دولت عراق با برگزاری مناقصه‌های بین‌المللی، افزایش ظرفیت تولید نفت خود را هدف قرار داده است.هدف این کشور افزایش ظرفیت تولید نفت به بیش از شش میلیون بشکه در روز در دوره‌ای میان‌مدت و به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در یک برنامه ریزی بلند مدت است.

ورود بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان به عراق و فعالیت به عنوان شریک صنعت نفت این کشور از جمله مسائلی است که می‌تواند هشداری برای ایران باشد. چرا که در صورت تعلل ایران در روند توسعه میادین خود، به خصوص میادین مشترک، علاوه بر مهاجرت نفت این میادین به کشور عراق، جایگاه این کشور نیز به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت در جهان، می‌تواند ارتقا یابد. موضوعی که اخیرا نیز سرپرست سابق وزارت نفت بر آن تاکید کرده و گفته بودند: «عراق در حال مکیدن نفت ایران است.»