به گزارش «ایسنا»، سید محمد موسوی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌‌‌های ایران بیان کرد: میراث‌دار یک دهه عدم‌تحرک و عدم‌جدیت در تولید بودیم. مثلا در حوزه ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، شرکت‌های بزرگی مثل هپکو و برخی شرکت‌های دیگر به دلیل واگذاری‌‌‌های غلطی که در زمان خصوصی‌سازی به افراد نااهل شد، دچار رکود شده بودند. وی افزود: آمار تولید سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۷۰۰ رسیده بود. برآوردها نشان می‌دهد ۱۵‌هزار ماشین‌آلات فرسوده راه‌سازی و معدنی در کشور وجود داشت. حرکت جهشی برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌‌‌ریزی شد و شاهد افزایش تولید ۱۰۰ درصدی در این حوزه بودیم. در سال ۱۴۰۱ علاوه بر هپکو ۱۰ شرکت فعال بخش خصوصی در این حوزه فعالیت کردند و حاصل دستاورد آنها، تولید ۳۵۰۰ ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در سال ۱۴۰۱ بود.معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تصریح کرد: همین برنامه رشد را برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کردیم. بر اساس آمار ۱۰ ماهه، ۳۰‌درصد رشد تولید ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در سال۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم. وی در ادامه گفت: برنامه داریم ۱۵‌هزار ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی فرسوده را نوسازی کنیم، سپس به سمت صادراتی شدن این محصولات برویم. به تبع اینکه در حال حاضر نیاز در‌ داخل داریم، صادرات انجام نمی‌شود. در این حوزه هر جایی که تولید داخل نداریم اجازه واردات می‌دهیم. اعلام می‌کنیم که ضمن حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل کشور آنجا که تولید نداریم اجازه واردات دهیم و دست معدنکاران را از ماشین‌آلات پرکنیم.

وی در ادامه گفت: هر جایی که نیاز در داخل داریم تولید را افزایش می‌دهیم و تامین می‌‌‌کنیم و سپس به سمت صادراتی شدن می‌رویم. معاون وزیر صمت در پایان گفت: در سال رشد تولید گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مردادماه نشان داد که در حوزه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات ۱۸‌درصد رشد داشتیم.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۹ماهه ابتدای سال از رشد تولید شرکت‌های بورسی نزدیک به ۱۱‌درصد را در حوزه ماشین‌آلات اعلام کردند. تقریبا شاخص شرکت‌های تولید بورسی ۵۰‌درصد از تولیدکننده‌‌‌های این حوزه را شامل می‌شوند. پس امسال با وجود تمام مشکلات رقم خورده، رشد تولید خوبی داریم و در کنارش نیز برنامه‌‌‌های صادراتی مدنظر است. با تمام شرکت‌هایی که چند ده تا چند صدمیلیون دلاری صادرات داشتند تماس گرفته و نیازهای تولید آنها احصا شده است و یک برنامه جهش صادراتی برای سال ۱۴۰۳ در حال طراحی است که اجرایی شود.