گروه صنعت و معدن ـ عملکرد بخش صنعت و معدن در ۱۱ماه گذشته نشان می‌دهد تولیدات مهم صنعتی و معدنی کشور نقش اساسی را در ارزش افزوده بخش داشته‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد آمارهای صنعتی از ابتدای شهریور ۸۴ تا پایان تیر ۸۵ نشان می‌دهد ۱۵۸میلیون و ۱/۳۵۷ هزار تن موادمعدنی و ۲۰میلیون و ۵۵۹ هزار تن سنگ‌آهن در این مدت استخراج شده که نسبت به مدت مشابه قبل از آن به ترتیب ۸/۶ و ۷/۱۳درصد رشد داشته است. به گزارش خبرگزاری موج، در دوره مورد بررسی تولیدات مهم صنعتی و معدنی کشور که نقش اساسی در ارزش افزوده بخش دارند،‌ شامل استخراج ۱/۱۵۸۳۵۷‌هزار تن مواد معدنی و ۲۰۵۵۹‌ هزار تن سنگ‌آهن است که نسبت به مدت مشابه قبل از آن به ترتیب ۸/۶ و ۷/۱۳‌درصد رشد داشته است. همچنین در فاصله زمانی شهریور ۸۴ تا پایان تیرماه امسال، ۸/۲۱۷‌هزار تن شمش آلومینیوم، ۴/۱۲۶‌هزار تن شمش روی، ۷/۱۷‌هزار تن شمش سرب، ۱/۱۹۰‌هزار تن مش کاتد، ۳۰۴۰۰‌هزار تن سیمان، ۶۲۲‌ هزار تن شیشه جام و ۹۷۰۰‌ هزار تن فولاد خام تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ‌به ترتیب ۱-‌درصد کاهش و ۵/۱۱، ۶/۱۰، ۱۳، ۴/۳، ۱/۱۸ و ۳/۴ رشد داشته است.

در این مدت تولید خودرو از ۸۶۶‌ هزار دستگاه در شهریور ۸۳ تا مرداد ۸۴ به ۹۳۰‌ هزار دستگاه برای دوره زمانی شهریور ۸۴ تا پایان تیرماه امسال رسیده است که ۴/۷‌ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در دوره مورد بررسی ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی کشور به میزان ۹‌ هزار و ۶۸۳‌میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۵‌ درصد افزایش نشان می‌دهد که ۵/۷۶‌درصد از کل صادرات غیر نفتی را شامل می‌شود. بررسی سرمایه‌گذاری طی دوره زمانی از شهریور ماه ۸۴ تا مرداد ۱۳۸۵ موید روند رو به رشد این شاخص مهم اقتصادی است به‌طوری که در این مدت تعداد ۳۸‌ هزار و ۴۳۸ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حدود ۲/۸۹۶‌ هزار‌میلیارد ریال و اشتغال ۱۰۵۸‌هزار نفر صادر شده است. تا پایان تیر ماه ۱۳۸۵ بیش از ۱۵‌هزار واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۲۰‌درصد و بیشتر توسط بخش خصوصی در حال ساخت و ساز می‌باشد که با راه‌اندازی آنها بالغ بر ۵۶۴‌هزار نفر فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

طی دوره مورد بررسی تعداد پنج‌هزار و ۶۷۸ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه ۵۴‌هزار و ۶۱۰‌میلیارد ریال در رشته‌های مختلف صنعتی صادر شده است. در همین مدت به منظور بررسی و شناسایی معادن، تعداد یک‌هزار و ۴۲۱ فقره پروانه اکتشاف و ۴۶۵ فقره گواهی کشف با تناژ ذخیره مندرج در گواهی کشف به میزان ۷/۲۷۶۳‌ میلیون تن صادر شده، در زمینه بهره‌برداری از معادن نیز ۵۳۵ فقره پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۳/۲۵‌ میلیون تن و سرمایه بالغ بر ۶/۱۳۱۹‌ میلیارد ریال صادر شده است. در راستای عملیاتی نمودن ایجاد فرصت‌های شغلی براساس سند ملی توسعه بخش صنعت و معدن کشور در طی سال‌های برنامه چهارم که به میزان ۲۰۰‌ هزار فرصت شغلی در سال ۱۳۸۴ و ۲۴۰‌ هزار نفر در سال ۱۳۸۵ هدف‌گذاری شده است، در طی دوره گزارش برای ۱۱ ماه تعداد ۲۰۲‌ هزار فرصت شغلی می‌بایستی ایجاد شود. اشتغال ایجاد شده از محل طرح‌های راه‌اندازی شده ۱۵۰‌هزار نفر است. همچنین بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از استان‌های کشور در چارچوب طرح گسترش بنگاه‌های کوچک و اقتصادی زود بازده هشت‌هزار و ۴۹۶ طرح صنعتی و معدنی به بانک‌های عامل استان‌ها معرفی شده که از این تعداد یک‌هزار و ۸۲۴ فقره به مبلغ ۹۴‌ هزار و ۹۷۷‌ میلیارد ریـال و بـا حدود ۲۰‌هزار فـرصـت شغـلی به تصویب رسیده است. طی دوره زمانی ۱/۶/۸۴ تا ۱/۴/۸۵ از محل حساب ذخیره ارزی تعداد ۱۳۲ طرح به مبلغ ۳/۹۰۴‌ میلیون دلار تخصیص ارز گردیده و برای ۹۷ فقره طرح به مبلغ ۷۸۲‌ میلیون دلار گشایش اعتبار شده است. این گزارش می‌افزاید: طی دوره مورد بررسی تعداد ۳۹ طرح در بخش صنعت و معدن با مشارکت خارجی و حجم سرمایه‌گذاری حدود ۴/۱۶۱۶‌میلیون دلار مصوب شده است که نسبت به دوره مشابه قبل به ترتیب ۸/۲۵‌ درصد و ۶/۱۳‌درصد رشد نشان می‌دهد. در دوره مورد بررسی تعداد ۶۵۶ فقره جواز تاسیس خدمات مهندسی، ۹۰ فقره پروانه خدمات مهندسی، ۷۹ فقره جواز مراکز پژوهشی، ۱۵ فقره پروانه پژوهش، ۹۴ فقره گواهی تحقیق و توسعه و ۲۰ فقره پروانه تحقیق و توسعه صادر شده است.