پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون): سرپرست وزارت نیرو با اشاره به افزایش مصرف آب و برق کشور در نیمه نخست امسال، گفت: در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آمادگی افزایش ظرفیت آب در شهرها و روستاهای کشور وجود دارد. ستار محمودی با بیان اینکه سال آبی گذشته سال پر تنشی بود، گفت: کاهش بارندگی در نقاط مختلف کشور بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن کاهش ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه ۲ هزار روستا زیرپوشش طرح آبرسانی قرار گرفته است، ادامه داد: با وجود اینکه این تعداد روستا در یکسال گذشته زیر پوشش طرح آبرسانی قرار گرفته‌اند، ولی در مجموع با مدیریت صورت گرفته مصرف آب آشامیدنی در شهرها و روستاها کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ۲/ ۴ میلیون نفر از طرح‌های آبرسانی برخوردار شده‌اند، افزود: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آمادگی افزایش ظرفیت آب در شهرها و روستاهای کشور وجود دارد. سرپرست وزارت نیرو با اشاره به مصرف بالای برق در تابستان امسال بیان کرد: امسال پیک مصرف بار ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق در کشور بود که در توسعه زیرساخت‌های فنی و مهندسی برق خاموشی برنامه‌ریزی‌ شده در کشور وجود نداشت و در برخی مواقع به سبب مشکل شبکه توزیع، خاموشی‌های موقتی ایجاد شد. وی با تاکید بر تعمیر و نوسازی نیروگاه‌های برق خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های برق امسال تعمیر و نوسازی می‌‌شود تا برای سال آینده با ظرفیت مورد نیاز وارد مدار تولید شود.

سرپرست وزارت نیرو از افزایش ۵/ ۲ درصد مصرف آب در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: مصرف آب در نیمه نخست امسال تا ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت که برخی مواقع شبکه‌های توزیع آب شهری با محدودیت کشش مواجه بودند. محمودی از افزایش ۷ درصدی مصرف برق در نیمه نخست امسال خبر داد و بیان کرد:‌ مصرف برق در برخی نقاط تا ۴/ ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که بیشترین مصرف در بخش صنعت ثبت شده که نشان از فعالیت صنایع و در مدار توزیع قرار گرفتن دارد.

همچنین سرپرست وزارت نیرو گفت: با حمایت و کمک دولت، مجلس و مسوولان استان‌های ساحلی اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن برای تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای کشور با مشارکت بخش خصوصی در اولویت وزارت نیرو قرار گرفته است. محمودی افزود: سال گذشته اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن هزینه‌های بالایی دربرداشت که با تغییر صورت گرفته در فناوری مرتبط با آن هزینه‌های اجرای این طرح‌ها کاهش پیدا کرده است. وی بیان کرد: با این حال علاوه بر ضرورت در موضوع مصرف مدیریت آب نیاز است قبل از ورود روان‌آب‌ها به دریا در زمینه جمع‌آوری مدیریت آن اقدام لازم صورت گیرد تا در این بخش متحمل هزینه‌های زیاد شیرین‌سازی آب نشویم.