دنیای اقتصاد: رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، ریز نمرات تجاری صنعت دخانیات در پنج ماه نخست سال جاری را اعلام کرد. به گفته علی‌اصغر رمزی در این بازه زمانی با «افزایش ۲۸درصدی تولید»، «۱۳ درصدی صادرات»، «کاهش ۵۸ درصدی واردات» و «۴۷ درصدی قاچاق سیگار» روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش «شاتا»، رمزی درخصوص دلایل افزایش تولید سیگار در کشور گفت: افزایش تولید سیگار در پنج ماه اول سال به واسطه تکلیف تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه که دولت را مکلف به تبدیل واردات سیگار با همان برند اصلی به تولید داخل کرده بود، صورت گرفته است. وی افزود: واردات سیگار هم که در سال ۹۴ به میزان ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ بود با پیگیری‌های مستمر اجرایی شدن این تکلیف قانونی و با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید یا تکمیل ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود در سال ۹۵ به ۴ میلیارد نخ کاهش یافت. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود واردات سال ۹۶ با تداوم اقدامات در دست اجرا به میزان ۲ میلیارد نخ برسد، این در حالی است که تبدیل ۱۶ میلیارد نخ واردات به ۲ میلیارد نخ موفقیت خوبی در اجرای تکلیف قانونی به شمار می‌رود، چرا که از این طریق واردات به سرعت به سمت صفر شدن در حال پیش‌روی است. رمزی همچنین با اشاره به وضعیت قاچاق سیگار در کشور گفت: سال ۹۳ قاچاق سیگار به میزان ۱۲ میلیارد نخ بود که این رقم در سال ۹۴ به حدود ۸ میلیارد نخ رسید. وی افزود: در سال ۹۵ این میزان به ۶ میلیارد نخ کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۶ و در راستای دستور کار مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، قاچاق سیگار با کاهش ۵۰ درصدی به میزان ۳ میلیارد نخ برسد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، باتوجه به آمار اخیر بانک‌مرکزی درخصوص هزینه دخانیات خانوارها و افزایش ۳/ ۱۹ درصدی آن در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، اظهار کرد: این افزایش عمدتا ناشی از افزایش قیمت محصولات دخانی است نه افزایش مصرف، زیرا در نسبت سهم کل هزینه‌ها در هزینه خانوارها دخانیات تنها ۳/ ۰ درصد سهم دارد. رمزی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته این سهم اکثرا ۴/ ۰ درصد بوده که در سال ۹۵ به۳/ ۰درصد کاهش یافته که البته این کاهش بیانگر کاهش در مصرف است. وی افزود: به‌طور کلی می‌توان گفت افزایش قیمت سیگار و کاهش سیگارهای قاچاق و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته درخصوص مضرات سیگار روی مصرف تاثیر گذاشته است که امیدواریم این رویه با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. رمزی همچنین «اجرایی کردن قانون برنامه‌پنجم توسعه کشور»، «قوانین ذی‌ربط و ساماندهی بازار محصولات دخانی» و «مبارزه با قاچاق» را طی چند سال اخیر با وجود موانع و مقاومت‌هایی که از سوی «واردکنندگان»، «تولیدکنندگان داخلی و خارجی» و «توزیع‌کنندگان» وجود داشت را موفقیت‌آمیز برآورد کرد.