دنیای اقتصاد: با قطع ارتباط چند کشور عربی منطقه با قطر همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد آسمان ایران به‌عنوان اصلی‌‌ترین مقصد جدید پروازهای ایرلاین قطری مطرح شده است، آسمانی که می‌تواند فرصت اقتصادی قابل توجهی پیش روی ایران قرار دهد.

براساس گفته‌های مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها از حدود ساعت ۴:۳۰ صبح روز سه‌شنبه بخش قابل توجهی از پروازهای قطری به سمت آسمان ایران حرکت کردند که می‌تواند به افزایش جریان ترافیک ۱۰۰ تا ۱۵۰ پروازی در آسمان ایران منجر شود. این تغییر در برنامه عبور هواپیماها پس از آن صورت گرفت که ایران با درخواست رسمی سازمان بین‌المللی ایکائو و همچنین قطر موافقت کرد تا عبور این هواپیماها در دستور کار قرار گیرد.

همچنین به گزارش« ایسنا» پروازهای شرکت هواپیمایی مراکش از طریق دوشرکت هواپیمایی مراکشی «رویال ایر ماروک» پروازها از طریق دوحه به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، یمن و مصر لغو شد. سرویس خدمات مشتری این شرکت هواپیمایی و خبرگزاری MAP مراکش اعلام کردند پروازها از طریق دوحه به این کشور نمی‌تواند تضمین شود.

بر اساس گزارش رویترز، مراکش در نزاع میان قطر با سایر کشورهای عربی از جانبداری خودداری کرده است. اما بعضی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، از متحدان نزدیک مراکش هستند که عضو ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن است.

همکاری پاکستان با هواپیمایی قطر

از سوی دیگرسخنگوی ایرلاین بین‌المللی پاکستان (پیا) اعلام کرد این شرکت آمادگی دارد تا مسافران پاکستانی را پس از آنکه عربستان مرزهای هوایی خود را روی هواپیماهای قطری بست، به این کشور اعزام کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مشهود تاجور افزود: در حال رایزنی و گفت وگو با مقامات قطری هستیم تا مسافران پاکستانی که در فرودگاه دوحه سرگردان هستند را به مقصد جده در عربستان برای ادای مناسک عمره حمل کنیم.

به گفته این مقام مسوول در حمل و نقل هوایی پاکستان، عمره‌گزاران این کشور که برای ادای مناسک از دوحه به جده می‌رفتند، در حال‌حاضر در فرودگاه این شهر سرگردانند و شرکت پیا نیز آمادگی دارد تا آنها را یا به پاکستان بازگردانده و از آنجا به جده بروند یا اینکه مستقیما از دوحه به جده ببرد.

تاجور تاکید کرد: با توجه به اینکه عمره‌گزاران پاکستانی مقیم دوبی قرار بود با هواپیماهای قطرایرویز به جده بروند، آمار دقیقی از آنها نداریم اما در تلاشیم با همکاری سفارت پاکستان در قطر، جزئیات بیشتری از آمار مسافران پاکستانی مقیم قطر به مقصد جده به‌دست بیاوریم. بر اساس این گزارش فرودگاه حمد دوحه هاب پروازهای منطقه خلیج فارس، آفریقا و جنوب آسیا محسوب می‌شود و بر اساس اعلام وب‌سایت این فرودگاه، از ژانویه تا مارس (ابتدای دی ماه تا انتهای اسفند سال گذشته) طی سه ماه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق این فرودگاه به مقاصد مختلف پرواز داشته‌اند.