بنا بر گزارش، معاون اجرایی انجمن غلات و انجمن روغن و چربی‌های خوراکی در همایش تجاری ایران و روسیه ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: در کلیه کشورهای توسعه‌یافته برای بهبود کیفیت تصمیم‌گیری‌ها در ساختارهای دولتی، نقش مشورتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود و وجود بدنه کارشناسی در تشکل‌های خصوصی می‌تواند در شناسایی مشکلات اعضا، انتقال مطالبات به تصمیم‌سازان و ارائه راه‌حل‌های سیاستی نقشی تعیین‌کننده داشته باشد و علاوه بر این، فعالیت موثر تشکل‌های بخش خصوصی مستلزم اجتناب از عضوگیری اجباری و الزام به ارائه خدمات برای جذب اعضای جدید است.

 به گفته فریبا مقصودی، هدف تشکل اقتصادی عضو‌محور، پیشبرد منافع مشترک اعضا در برابر دولت، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های مصرف‌کننده و دیگر گروه‌های ذی‌نفع است. مقصودی افزود: تشکل اقتصادی عضو‌محور سازمانی است که متعلق به اعضای آن است. اعضا قلب و قوت سازمان هستند و این اعضا هستند که درباره فعالیت‌ها و توسعه سازمانی تصمیم‌گیری می‌کنند و رهبران سازمان برای انجام این‌کار نیازمند برخورداری از مهارت‌های خاصی هستند که آنان باید همیشه از نیازهای خاص و منافع اعضا آگاه باشند و به‌طور فعالانه‌ای به طرفداری از منافع، ترجیحات، نظرات و خواسته‌های آنان تفکر و اقدام کنند.

وی متذکر شد: تعداد ۳۱۵ کارخانه تولید آرد با ظرفیت ۲۴ میلیون تن و تعداد ۲۵ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت حدود ۵ میلیون تن در کشور در حال فعالیت هستند. مقصودی اظهار کرد: از بزرگ‌ترین کارخانه‌های روغن‌کشی ایران مجموعه نوید خلیج‌فارس در بندر امام (ره) و بزرگ‌ترین پالایشگاه غلات خاورمیانه مجموعه زرماکارون و کارخانه روغن‌کشی غلات‌بان از اعضای این انجمن هستند.  مقصودی  یادآور شد: در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰، سطح محصولات زراعی حدود ۵/  ۱۲ میلیون هکتار بوده که از این مقدار ۵۲ درصد اراضی زیرکشت آبی و ۴۸ درصد اراضی زیرکشت دیم بوده است.  وی  گفت: از کل اراضی برداشت‌شده حدود ۸۴ میلیون تن انواع محصولات زراعی برداشت شده که ۲۵ درصد آن غلات است.

این فعال حوزه غذایی  تاکید کرد: میزان گندم موردنیاز کشور حدود ۱۳ میلیون تن، جو حدود ۶ میلیون تن و ذرت حدود ۸ میلیون تن است و تجارت ایران با جهان در بخش واردات محصولات کشاورزی و غذا حدود ۳۱ میلیون تن و ۱۸ میلیارد دلار است که حدود ۳ میلیارد دلار آن ذرت، یک میلیارد دلار کنجاله سویا و ۲ میلیارد دلار دانه سویا است که در این زمینه روسیه در تامین بخش کشاورزی و غذای ایران نقش اساسی دارد.