برنامه‌های نوروزی تهران

عبـــــدالـــمطهر محمدخـــــانــی، سخنگوی شهرداری تهران در خصوص برنامه‌‌‌های شهرداری تهران در ایام نوروز اعلام کرد: با توجه به اینکه نوروز امسال با ماه مبارک رمضان همزمان شده است تلاش کردیم تا برنامه‌‌‌های متناسب و متنوع با این ایام برای شهروندان تهرانی در نظر بگیریم تا در کنار استفاده از عید نوروز، از بهار قرآن نیز بهره کامل را ببریم.

 سامانه مشاوره گردشگری آماده خدمت

وی با اشاره به سامانه آماده‌‌‌سازی «سامانه مشاوره گردشگری» در قالب سامانه ۱۳۷ افزود: با راه‌‌‌اندازی این سامانه سعی شده تا بستری برای پاسخگویی به سوالات گردشگران فراهم شود. شهروندان و مسافران نوروزی از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ و گرفتن کد ۳ می‌توانند اطلاعات موردنیاز خود در مورد جاذبه‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ها و مسیرهای گردشگری شهر تهران از جمله نشانی جاذبه‌‌‌های گردشگری و ساعات بازدید را دریافت کنند. محمدخانی با بیان اینکه سامانه مشاوره گردشگری با کارشناسان مجرب دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ آماده پاسخگویی تلفنی به مخاطبان هستند، اظهار کرد: تمام سوالات پیرامون برنامه‌‌‌های گردشگری، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مذهبی شهرداری تهران و ارائه مشاوره برای بهره‌‌‌مندی از جاذبه‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ها و مسیرهای گردشگری شهر تهران پاسخ داده خواهند شد. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تاکید کرد: کارشناسان فعال در این سامانه علاوه بر ارائه اطلاعات گردشگری، آمادگی پاسخگویی به سوالات دیگر از جمله نشانی بیمارستان‌‌‌‌‌‌ها را دارند.

 ۳۱ المان جدید مهمان پایتخت می‌‌‌شوند

وی با اشاره به نصب المان‌‌‌های جدید در میدان‌‌‌های اصلی پایتخت اظهار کرد: با توجه به اینکه نوروز همیشه یادآور نونوار شدن طبیعت و کالبد شهر بوده است بناست تا با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران ۳۱ المان جدید در میادین اصلی شهر نصب شود تا پایتخت نیز از این قافله جا نماند.

 اقدامات شهرداری در طرح بهاران

به گفته وی اجرای المان‌‌‌های ترکیبی (حجم، فضای سبز، نور)، اکران تبلیغات محیطی نوروز در کلیه سازه‌های تعیین‌شده، استقرار کارهای هنری (تخم‌مرغ‌های کارشده) در سطح شهر، اجرای طرح‌‌‌های مصوب نقاشی دیواری در جداره‌‌‌ها، آذین‌‌‌بندی میادین، معابر و...، اجرای سفره هفت‌سین در میادین مهم و شاخص، اجرای فرش گل در میادین و معابر، اجرای عملیات نورپردازی، تعویض پرچم‌‌‌های بزرگ و پرچم‌‌‌های الوان در معابر و رمپ و لوپ‌‌‌ها، اجرای تم رنگ در مناطق ۲۲گانه پایتخت، رنگ‌آمیزی کلیه المان‌‌‌های شهری در معابر، فضاهای عمومی و بوستان‌‌‌ها، توزیع نهال به شهروندان و عملیات کاشت درخت در منازل، عملیات واکاری و احیای باغچه‌‌‌ها و فضای سبز حاشیه معابر و میادین، تنظیف و آماده‌‌‌سازی آبنماهای شهری در میادین و بوستان‌ها، جمع‌‌‌آوری و حمل پسماندهای حجیم سطح شهر، نظافت و رفت‌و‌روب معابر و فضای سبز حاشیه معابر شهر، شست‌وشوی جداول، گاردریل‌‌‌ها، نرده‌‌‌ها، مخازن، ایستگاه‌‌‌های سرپناه اتوبوس و تاکسی، پاکسازی جداره‌‌‌های معابر از تبلیغات غیرمجاز و برچسب‌ها، حذف زوائد فیزیکی در معابر و جداره‌‌‌های شهری، رفع نقص برج‌‌‌های نوری و روشنایی سطح معابر شهری، اجرای عملیات ایمن‌سازی فضاهای عمومی شهر و رفع مخاطرات برابر دستورالعمل‌‌‌ها، رسیدگی و رفع نقص کلیه سرویس‌‌‌های بهداشتی در سطح شهر، ترمیم و رفع نقص کلیه المان‌‌‌های موجود در بوستان‌‌‌ها و معابر شعری نظیر ست‌‌‌های ورزشی و...، پیگیری به منظور رفع نقص موجود در کفپوش معابر شهر ( پیاده و سواره‌رو) و... از جمله اقداماتی است که در طرح استقبال از نوروز (طرح بهاران) در حال اجراست.

 نقشه تهران در دستان ایران

به گفته محمدخانی درباره تبادل با سایر استان‌‌‌ها، نقشه‌‌‌های گردشگری تهران در اختیار دیگر استان‌‌‌ها قرار گرفته و آنها در مبادی

خروجی شهرهایشان به مسافران ارائه دهند به این ترتیب مردم دیگر استان‌‌‌ها با جذابیت‌‌‌های تهران در مورد امکانات گردشگری پایتخت نیز آشنا خواهند شد.

 افزایش ساعات کاری مراکز تفریحی و گردشگری

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر چگونگی تنظیم ساعات کار مراکز تفریحی و گردشگری با توجه به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه رمضان معمولا شهروندان تا هنگام سحر بیدار هستند،

دستورالعمل خاصی برای افزایش ساعات فعالیت موزه‌های زیرمجموعه شهرداری تهران و مراکز گردشگری در ماه رمضان و عید نوروز تنظیم شده است.

 طراحی مسیرهای گردشگری

وی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌‌‌های شهرداری تهران اضافه کرد: برای گردشگران پیاده در مناطق ۱، ۱۲، ۱۱، ۵، ۶، ۱۳ و ۱۴ نیز ۲۴ مسیر گردشگری طراحی شده است. در این ۲۴ مسیر راهنمای گردشگری مستقر بوده و مردم به صورت رایگان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 دوچرخه‌سواران با خیال راحت تردد کنند

محمدخانی به مسیرهای دوچرخه‌‌‌سواری اشاره کرد و یادآور شد: در مناطقی مانند ۱۲، ۱۱، ۶ و... که مسیرهای شرقی-غربی زیادی دارد، تورهای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است.

 همچنین در بخش‌‌‌های تاریخی در محدوده شهرری (منطقه ۲۰) درشکه‌سواری پیش‌بینی شده است.

 اراضی عباس‌آباد به استقبال نوروز می‌رود

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در خصوص ویژه‌‌‌ برنامه‌‌‌های نوروز در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌‌‌آباد گفت: همچون سنوات گذشته  در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد ویژه‌برنامه‌‌‌هایی برای ایام نوروز در نظر داریم.

 برگزاری کنسرت به مناسبت عید فطر

وی با بیان اینکه ویژه‌برنامه‌‌‌های نوروزی با برنامه درختکاری سفرا شروع شده است، افزود: ویژه برنامه ماه مبارک رمضان تحت عنوان جشن رمضان و برنامه‌‌‌های نوروزی نان عید شرقی در دستور کار قرار دارد. برنامه‌‌‌های مفرحی هم برای قبل و بعد از عید فطر همچون برگزاری کنسرت در نظر گرفته شده است.

 برج میلاد از ۹ صبح تا ۲ بامداد میزبان گردشگران

وی با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌‌‌های مختلف در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در برج میلاد نیز، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایام نوروز امسال با ماه رمضان تلاقی دارد، از ۹ صبح تا ۲ بامداد خدمات گردشگری و فرهنگی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

محمدخانی افزود: با توجه به اینکه در ایام نوروز گردشگران از شهرهای مختلف در تهران حضور دارند و قطعا برج میلاد یکی از مقاصد آنهاست، جشنواره نوروزی نیز در طول روز پیش‌بینی شده است. وی در تشریح برنامه‌‌‌های جشنواره نوروزی برج میلاد توضیح داد: این جشنواره شامل برگزاری برنامه‌‌‌هایی ازجمله اجرای موسیقی اقوام، کنسرت‌‌‌های رایگان، استیج‌‌‌هایی برای خانواده‌‌‌ها و کودکان در ساعات مختلف روز می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین از برگزاری جنگ شادی در ساعات شب خبر داد و افزود: جنگ شبانه نیز با ضیافت افطاری ساده آغاز می‌شود و تا ۲بامداد ادامه خواهد داشت.

وی درباره اهداف اجرای طرح استقبال از نوروز (طرح بهاران) که از سوی معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست  برگزار می‌‌شود گفت: ایجاد روحیه نشاط و شادابی در شهروندان با تغییر و تحول در منظر شهری، جلب مشارکت شهروندان در آراستگی شهر تهران و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به شهروندان از جمله اهداف مهم این طرح است.

محمدخانی در پایان تصریح کرد: امید است که با اجرای برنامه‌‌‌های مختلف در مناطق ۲۲‌گانه پایتخت اوقات خوشی را برای شهروندان فراهم کنیم. شهرداری تهران تلاش می‌کند با ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارد نوروز به‌یاد‌ماندنی را برای پایتخت‌نشینان رقم بزند.