مهدی صداقتی، سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در مورد نهضت آسفالت معابر شهر تهران با بیان اینکه برخی از معابر تهران سال‌های سال است که رنگ آسفالت نو به خود ندیده‌‌‌اند، افزود: بهبود وضعیت روکش معابر، همواره یکی از انتظارات شهروندان از عملکرد مدیریت شهری بوده به‌گونه‌‌‌ای که تحلیل پیام‌‌‌های ثبت شده در سامانه‌‌‌های ارتباط مردمی ۱۳۷ پلاس هم نشان داد که بهبود وضعیت آسفالت یکی از پرتقاضاترین درخواست‌های مردمی در حوزه فنی و عمرانی است.

وی ادامه داد: اجرای عملیات آسفالت با‌کیفیت در سطح معابر شهری مهم‌ترین دغدغه حوزه معاونت فنی شهرداری بوده است.

صداقتی گفت: تاکنون نزدیک به ۹۰۰‌هزار تن آسفالت تولید و در سطح معابر بزرگراهی و غیر‌بزرگراهی پایتخت پخش شده است که این، حاصل تلاش‌‌‌های شبانه‌‌‌روزی بیش از ۲۵۰۰ نفر از عوامل فنی، اجرایی و نظارتی در ۱۶۰ اکیپ لکه‌گیری و روکش دستی، تراش و روکش مکانیزه در معابر شهری اعم از بزرگراهی و غیربزرگراهی است.

وی با اشاره به روش‌های ترمیم و تراش آسفالت گفت: ترمیم روکش آسفالت‌‌‌ها در مراحل اولیه خرابی‌‌‌ها صورت می‌گیرد و به نوعی حالت پیشگیرانه دارد، ترمیم زودهنگام روکش آسفالت قطعا از حجم سنگین خرابی آسفالت و در نهایت هزینه‌‌‌ها می‌کاهد.

صداقتی ادامه داد: بر همین اساس از اوایل سال‌جاری بهسازی آسفالت معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی شهر تهران آغاز شده است، که هدف ما از اجرای این کار افزایش دوام آسفالت است؛ این در حالی است که اقدامات ترمیمی در سطح معابر به‌‌‌ویژه بزرگراه‌‌‌ها بیشترین انطباق را با پیشنهادهای اجرایی سامانه مدیریت معابر شهر تهران یا همان PMS داشته و در یک کلام عملیات بهسازی، منطبق بر نوع و میزان آسیب‌‌‌های وارده است.

وی با بیان اینکه تهران سالانه به بیش از یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن آسفالت نیاز دارد، گفت: تهران ۱۱۰ میلیون مترمربع معبر دارد و سالانه اگر ۱۰‌درصد بازسازی شده یعنی ۱۱ میلیون مترمربع باید آسفالت‌‌‌ریزی کنیم که نیازمند حدود یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن آسفالت است. از این عددها در تهران خبری نبود و در برخی سال‌ها تنها شاید ۳۰۰‌هزار تن تا ۵۰۰ هزارتن آسفالت ریخته شد اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ که ما متولی مدیریت شهری شدیم کل سال ۵۴۰‌هزار تن آسفالت ریخته شد اما در سال ۱۴۰۱، با اینکه کشور و شهر تهران با شرایط خاصی درگیر بود توانستیم ۷۵۰‌هزار تن آسفالت‌‌‌ریزی در معابر انجام دهیم. امسال هدف‌گذاری ما یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن است و اساسا با این‌کار فضای شهر تغییر می‌کند. در راستای این مهم ۵ کارخانه آسفالت  را بازسازی اساسی کردیم و دو کارخانه بزرگ‌مقیاس با آلایندگی مطلوب وارد مدار شد تا این مسیر را ادامه دهیم. تهران به تازگی از وجود کارخانه‌‌‌های جدید تولید آسفالت بهره‌‌‌مند شده، خریداری و راه‌‌‌اندازی این کارخانه‌ها در کنار به‌روزرسانی و رسیدگی به واحدهای تولیدی موجود سبب شده تا میزان تولید آسفالت در سال‌جاری تا این لحظه به حدود ۹۰۰هزار تن برسد.

صداقتی با بیان اینکه هدف‌‌‌گذاری شهرداری تهران در سال۱۴۰۲ برای اجرای ۵/ ۱ میلیون تن آسفالت در معابر است که ما امروز به تولید و اجرای حدود ۹۰۰هزار تن آسفالت رسیده‌ایم، افزود: تحقق ۹۰۰‌هزار تنی آسفالت در حالی است که هنوز در ‌‌‌ماه ششم سال به‌‌‌سر می‌‌‌بریم،‌ ‌این بی‌‌‌شک دستاوردی بی‌‌‌سابقه است.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۶۵‌هزار تن آسفالت معادل ۷۵درصد از حجم آسفالت تولیدی طی سال‌جاری تحویل مناطق ۲۲گانه شده و همین موضوع، بسیاری از معابر سطح محلات را که سال‌ها رنگ آسفالت تازه را ندیده بودند نونوار کرده و البته حجم قابل ملاحظه‌‌‌ای از کار، پیش روی معاونت فنی و عمرانی باقی است.

وی گفت: بررسی و تحلیل پیام‌‌‌های ثبت‌شده شهروندان نشان می‌دهد که میزان رضایت شهروندان از بهسازی معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی بر اساس آمارهای موجود به بیش از ۵۸‌درصد رسیده است.  صداقتی افزود: هرچند که جبران عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌های گذشته در حوزه بهسازی معابر، هنوز راه دور و درازی در پیش دارد اما مجموعه شواهد نشان می‌دهد بهسازی معابر پایتخت در مسیری درست قرار دارد. وی با طرح این پرسش که چرا به تولید یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن آسفالت در شهر تهران نیاز داریم؟ ادامه داد: اگر قرار باشد بر اساس استاندارهای سالانه آسفالت ۱۰‌درصد از معابر را تعمیر و اصلاح کنیم به یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن آسفالت احتیاج داریم؛ به عبارت دیگر ما سالانه باید یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران بریزیم که معادل ۱۰درصد معابری است که سالانه آسفالت آنها باید تعویض شود. صداقتی با اشاره به اینکه عمر مفید آسفالت در معابر ۱۰ سال است و بر همین اساس ما نیز فرض را بر این گذاشتیم که ممکن است هر ۱۰ سال یک‌بار مشکلی برای آسفالت معابر پیش بیاید، افزود: در دنیا به جهت استانداردهایی که دارند عمر مفید آسفالت بالاتر است اما ما نیز سعی کردیم با اتکا به کارخانه‌‌‌ها و تیم‌‌‌های جدید به استانداردهای جهانی برسیم اما همین حالا هم میزان استاندارد آسفالت مورد استفاده ما از نظر کیفیت دورتر از استانداردهای جهانی نیست.

وی درمورد کیفیت پخش آسفالت در معابر بزرگراهی گفت: وظیفه آسفالت‌ریزی در سطح معابر بزرگراهی بر عهده سازمان مهندسی و عمران شهر تهران است و از آنجا که مشاور و پیمانکار ذی‌صلاح برکار نظارت دارند، به تبع کیفیت پخش و توزیع آسفالت در بزرگراه‌‌‌ها متفاوت‌تر است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پخش آسفالت در معابر درجه دو و سه و ناترازی آسفالت با دریچه‌‌‌های کف معابر، گفت: پخش آسفالت در معابر غیربزرگراهی بر عهده مناطق است، اما این‌گونه نیست که نظارتی بر روند آن صورت نگیرد و پیمانکاران موظفند پخش آسفالت حتی در معابر درجه دو و سه را به‌صورت استاندارد و اصولی انجام دهند.

صداقتی در پاسخ به این پرسش که چرا خط‌کشی در معابری که آسفالت جدید در آن انجام شده، به خوبی و سریع انجام نمی‌شود، پاسخ داد: در مناطق و معابر داخلی مناطق ۲۲ گانه تامین آسفالت توسط سازمان مهندسی و عمران شهر تهران صورت می‌گیرد و اجرای آن نیز توسط مناطق انجام می‌شود، بنابراین باید تیم‌‌‌های خط‌کشی جهت تکمیل کار یک هفته و نهایت ۱۰ روز بعد که زمان مناسب انجام این کار است نسبت به خط‌‌‌کشی معبر اقدام کنند، اما بنا به دلایلی اعم از اخذ مجوزها که بر عهده پلیس راهور است ممکن است زمان آن تغییر کند اما برنامه‌‌‌ریزی ما در مناطق این‌گونه است که باید بین یک هفته تا ۱۰ روز این‌کار انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا در برخی معابر به جای روکش، از روش لکه‌‌‌گیری استفاده می‌شود، گفت: لکه‌‌‌گیری هم یکی از روش‌های متداول در ترمیم آسفالت معابر است و این مهم در جایی استفاده خواهد شد که معبر با خرابی‌‌‌های بالا مواجه نباشد و با انجام این روش در مصرف آسفالت صرفه‌‌‌جویی می‌شود و بالطبع از آنجا که آسفالت نیز از منابعی همچون شن و ماسه و قیر تشکیل می‌شود در مصرف آنها نیز که از منابع ملی محسوب می‌شود، صرفه‌جویی خواهد شد.