الزامات جدید شرکت‌های اروپایی

از آنجا که سال ۲۰۲۴ سال انتخابات اتحادیه اروپاست، به کسب و کارها فرصتی می‌دهد تا خود را از نظر استراتژیک برای کمیسیون آتی اتحادیه آماده کنند. این یک فرصت مغتنم برای تعامل با سیاستگذاران و ایجاد حضور قوی در بروکسل ایجاد می‌کند.

سیاست‌‌‌های پایداری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳

در طول سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا پیشرفت قابل‌‌‌توجهی در پالایش اجزای کلیدی ابتکار اصلی خود یا همان قرارداد سبز اروپا، داشت. اتحادیه اروپا با موفقیت چند ابتکار را با هدف سبز‌‌‌کردن اقتصاد این بلوک با تاثیر قابل‌‌‌توجهی بر عملیات تجاری پیش برد. در اینجا برخی از نکات برجسته وجود دارد.

-مقررات محصولات بدون جنگل‌‌‌زدایی

مجموعه‌‌‌ای از قوانین جدید اتحادیه اروپا برای اطمینان از اینکه محصولات مصرف‌‌‌شده در اتحادیه اروپا به جنگل‌‌‌زدایی جهانی کمک نمی‌‌‌کند ایجاد شد. این کالاها مانند چوب، کاکائو، سویا و روغن نخل را پوشش می‌دهد و بر اساس چارچوب‌‌‌های بررسی دقیق موجود برای مواد معدنی و باتری‌‌‌های مختلفی است.

وضعیت: نهایی شده

-مقررات بسته‌‌‌بندی و ضایعات بسته‌‌‌بندی

قوانین اتحادیه اروپا در مورد طراحی بسته‌‌‌بندی و مدیریت زباله برای دور‌‌‌شدن از مدل‌‌‌های بسته‌‌‌بندی خطی، در راستای جاه‌‌‌طلبی اتحادیه اروپا برای ‌گذار به اقتصاد چرخشی. هدف آن هماهنگ‌‌‌کردن قوانین در بازار داخلی و کاهش ضایعات بسته‌‌‌بندی است.

وضعیت: مذاکرات بین‌نهادی (سه‌گانه). انتظار داریم آیین‌‌‌نامه در مجلس قانون‌گذاری نهایی شود.

-قانون مواد خام حیاتی

قوانین اتحادیه اروپا برای تامین منابع پایدار مواد خام حیاتی و کاهش وابستگی به تامین‌‌‌کنندگان یک کشور. هدف آن تضمین این است که صنعت اروپا دارای پایگاه منابع امن و پایدار است.

وضعیت: موسسات به توافق موقت دست یافتند.

-دستورالعمل چارچوب زباله

این یک تجدید نظر هدفمند برای رسیدگی به ضایعات منسوجات و مواد‌‌‌غذایی است که هدف آن کاهش اثرات زیست محیطی و آب‌‌‌و‌‌‌هواست. اهداف کاهش ضایعات مواد غذایی به دنبال اهداف الزام‌‌‌آور قانونی برای کاهش ضایعات هستند و سیستم غذایی پایدارتر را از طریق بهبود شیوه‌‌‌های مدیریت زباله تقویت می‌کنند.

وضعیت: مذاکرات درون نهادها. انتظار داریم پس از یک دوره مذاکرات کوتاه و بازنگری نهایی شود.

-دستورالعمل گزارش پایداری شرکتی

این الزامات گزارش‌‌‌دهی اجتماعی و زیست محیطی را برای شرکت‌های بزرگ و‌SMEهای فهرست‌‌‌شده مدرن و تقویت می‌کند. الزامات گزارش‌دهی؛ دستورالعمل گزارشگری غیرمالی را گسترش می‌دهد تا جنبه‌‌‌های پایداری را نیز شامل شود.

-قوانین تفویض‌‌‌شده محیط‌زیست و اقلیم طبقه‌‌‌بندی اتحادیه اروپا

مقررات طبقه‌‌‌بندی یک سیستم طبقه‌‌‌بندی برای فعالیت‌‌‌های اقتصادی پایدار از نظر زیست محیطی برای حمایت از سرمایه‌گذاری پایدار در اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند. از طریق اعمال تفویض‌شده، معیارهایی را برای فعالیت‌‌‌هایی که به اهداف زیست محیطی غیراقلیمی و کاهش و سازگاری با تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوا کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

وضعیت: نهایی شده

-دستورالعمل بررسی پایداری شرکتی

هدف آن ترویج رفتار شرکتی پایدار و مسوولانه است. شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا به اثرات نامطلوب رسیدگی کنند و ملاحظات حقوق بشر و محیط‌‌‌زیست را در عملیات و حاکمیت ادغام کنند.

وضعیت: موسسات به توافق موقت دست یافتند.

-طراحی زیست‌محیطی برای مقررات محصولات پایدار

چارچوبی را برای تنظیم الزامات طراحی محیط‌زیست برای بهبود چرخشی بودن، عملکرد انرژی و پایداری زیست محیطی گروه‌‌‌های مختلف محصول ایجاد می‌کند. این اجازه می‌دهد تا استانداردهای عملکردی برای اکثر دسته‌‌‌بندی کالاها در بازار اتحادیه اروپا تنظیم شود.

وضعیت: موسسات به توافق موقت دست یافتند.

-صندوق نوآوری فناوری پاک

یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌‌‌های مالی جهان برای فناوری‌‌‌های کم‌‌‌کربن است. این پروژه از پروژه‌‌‌های نوآورانه در انرژی زمین گرمایی، فولاد سبز، باتری‌‌‌های پاک، اقتصاد چرخشی و تولید خورشیدی پشتیبانی می‌کند.

وضعیت: نهایی شده

-طرح صنعتی معامله سبز

برنامه‌‌‌ریزی برای تقویت رقابت صنعت سبز اتحادیه اروپا و تسریع ‌گذار به بی‌‌‌طرفی آب‌‌‌و‌‌‌هوا. هدف آن افزایش ظرفیت تولید برای فناوری‌‌‌های صفر خالص و دستیابی به اهداف بلندپروازانه اقلیمی است.

وضعیت: فراخوان برای پیشنهاد باز است.

-قانون احیای طبیعت

بر اساس استراتژی تنوع زیستی اتحادیه اروپا، اهداف الزام‌‌‌آور برای احیای اکوسیستم تعیین می‌کند. تمرکز آن بر ترسیب کربن، پیشگیری از بلایا و کاهش اثرات بلایای طبیعی است.

وضعیت: موسسات به توافق موقت دست یافتند.

در سال ۲۰۲۴ چه چیزی در پیش است؟

۱. مکانیزم‌‌‌های قیمت‌گذاری کربن و راه‌‌‌حل‌‌‌های مبتنی بر طبیعت

دولت‌‌‌ها در سراسر جهان، تحت‌تاثیر مکانیزم تنظیم مرز کربن اتحادیه اروپا (CBAM)، در حال معرفی سیستم‌های قیمت‌گذاری کربن هستند. مانند CBAM، این اقدامات هزینه‌‌‌های پولی را به انتشار کربن اختصاص می‌دهد و شرکت‌ها را به پذیرش فناوری‌‌‌های سازگار با محیط‌زیست سوق می‌دهد.

در عین‌‌‌حال، آگاهی فزاینده‌‌‌ای از نقش طبیعت در مبارزه با تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی و حمایت از تنوع زیستی وجود دارد. این آگاهی باعث حرکت به سمت استراتژی‌‌‌هایی می‌شود که به نفع طبیعت هستند. شرکت‌ها ارزش طبیعت را در مدل‌‌‌های کسب‌وکار خود وارد می‌کنند و از راه‌‌‌حل‌‌‌های مبتنی بر طبیعت برای کاهش ردپای محیطی خود استفاده می‌کنند.

۲. ادغام ESG، سرمایه‌گذاری پایدار، و شفافیت گزارش

با ظهور شیوه‌‌‌های پایدار، سرمایه‌گذاری بر اساس عوامل ESG (محیط‌زیست، اجتماعی، و حکمرانی) به طور گسترده پذیرفته شده است. سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری به صندوق‌های متمرکز بر ESG نشان می‌دهند و شرکت‌ها را تشویق می‌کنند تا تلاش‌‌‌های پایداری خود را برای جذب این سرمایه‌گذاری‌‌‌ها بهبود بخشند.

در عین‌‌‌حال، دستورالعمل گزارش‌‌‌دهی پایداری سازمانی اتحادیه اروپا (CSRD)  برای شرکت‌ها اجباری است که تاثیر خود را بر محیط‌‌‌زیست، جامعه و حاکمیت افشا کنند. هدف از این الزام افزایش شفافیت و پاسخگویی مشاغل فعال در اروپاست. بحث در مورد تامین مالی انتقال سبز هم در اتحادیه اروپا و هم در سطح بین‌المللی شتاب بیشتری گرفته است. به منظور دسترسی شرکت‌ها به این فرصت‌‌‌های تامین مالی، عملکرد ESG اهمیت فزاینده‌‌‌ای پیدا خواهد کرد.

۳. مدیریت زنجیره تامین پایدار و اصول اقتصاد چرخشی

شرکت‌ها در حال بازنگری زنجیره تامین خود برای شناسایی و کاهش خطرات زیست محیطی و اجتماعی هستند. این شامل ترسیم زنجیره تامین، شیوه‌‌‌های حسابرسی و تشویق منابع پایدار است.

به‌‌‌علاوه، علاقه فزاینده‌‌‌ای به ایده اقتصاد چرخشی وجود دارد که بر کاهش ضایعات، طراحی محصولات برای بهبود گردش آنها و استفاده بهینه از منابع تمرکز دارد. شرکت‌ها اکنون مدل‌‌‌های کسب و کار چرخشی را اتخاذ می‌کنند، عمر محصولات را طولانی‌‌‌تر و در بازیابی و بازیافت منابع مشارکت می‌کنند.

۴. استقلال استراتژیک برای مواد خام و امنیت غذایی

اتحادیه اروپا احتمالا بر خودکفایی در مواد حیاتی برای ظرفیت تولید خود تاکید می‌کند و وابستگی به منابع خارجی را کاهش می‌دهد. این خودکفایی با سیاست‌‌‌هایی که به انعطاف‌‌‌پذیری بخش کشاورزی-غذایی و تضمین یک زنجیره تامین پایدار می‌‌‌پردازد، به امنیت غذایی نیز تسری خواهد یافت.

انتظار ابتکاراتی را برای ترویج شیوه‌‌‌های کشاورزی پایدار، فناوری‌‌‌های نوآورانه و ذخایر استراتژیک برای تقویت انعطاف‌‌‌پذیری اتحادیه اروپا در مواجهه با اختلالات احتمالی داشته باشید.

۵. تنوع زیستی

اتحادیه اروپا تلاش‌‌‌های خود را برای توقف از بین‌‌‌رفتن گونه‌‌‌ها و اکوسیستم‌ها افزایش می‌دهد. ملاحظات تنوع زیستی در سیاست‌‌‌های مختلف از کشاورزی تا برنامه‌‌‌ریزی شهری ادغام می‌‌‌شوند. استراتژی تنوع زیستی احتمالا ابتکاراتی را برای ترویج احیای زیستگاه، استفاده پایدار از زمین و حفاظت از گونه‌‌‌های در خطر انقراض ایجاد می‌کند.

کسب و کارها به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای برای تاثیرشان بر تنوع زیستی مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرند و تشویق می‌‌‌شوند تا شیوه‌‌‌های خود را با اهداف حفاظتی هماهنگ کنند و به حفظ اکوسیستم‌ها کمک کنند.

۶. ناوری برای پایداری، رفاه انسان، و هوش مصنوعی اخلاقی

شرکت‌های بیشتری از تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل داده‌‌‌ها و هوش مصنوعی (AI)  استفاده می‌کنند تا میزان عملکردشان را از نظر پایداری، استفاده حداکثری از منابع و درک بهتر زنجیره‌‌‌های تامین خود بررسی کنند. در عین حال، رفاه انسان نقش محوری‌‌‌تری ایفا می‌کند.

شرکت‌ها متوجه شده‌‌‌اند که چقدر مهم است که مراقب کارکنان خود باشند و برنامه‌‌‌هایی را برای حمایت از سلامت روان و حفظ تعادل بین کار و زندگی ارائه کنند. علاوه بر این، هیات‌‌‌های مدیره در حال توسعه روش‌های موثری برای شرکت‌ها هستند تا با توجه به تاثیرات آن بر جامعه و محیط، از هوش مصنوعی به روشی اخلاقی و مسوولانه استفاده کنند.

برای استفاده از روندهای پایداری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

سیاست پایداری اتحادیه اروپا، همان‌طور که در استراتژی‌ها و عملیات تجاری منعکس شده است، در حال تکامل است و به مرحله اجرا می‌رود. در سال ۲۰۲۴، شرکت‌ها باید با آخرین روندهای پایداری اتحادیه اروپا همراه باشند تا بتوانند رقابتی باقی بمانند.

به سازمان‌ها توصیه می‌شود:

- از انطباق با مقررات آتی با ارزیابی تاثیر آنها بر عملیات اطمینان حاصل کنید.

-یک استراتژی تامین مالی اتحادیه اروپا را اجرا کنید.

-اطلاع دقیق از تحولات سیاسی دستور کار آینده اتحادیه اروپا داشته باشید.

-یک استراتژی روابط عمومی برای اظهارنظر در برنامه کمیسیون ایجاد کنید.